Režie:
Peter WeirScénář:
Peter WeirKamera:
Geoffrey SimpsonHudba:
Hans ZimmerHrají:
Gérard Depardieu, Andie MacDowell, Bebe Neuwirth, Robert Prosky, Jessie Keosian, Ethan Phillips, Lois Smith, Ronald Guttman, Ann Wedgeworth, John Spencer (více)Obsahy(1)
Američanka Bronte Parrishová je půvabná, ale poněkud upjatá mladá vegetariánka, nekuřačka, abstinentka a bojovnice za ekologii. George Faure je francouzský emigrant, spontánní a bezprostřední, labužník holdující biftekům, cigaretám a vínu. Jak se vůbec tihle dva mohli stát manžely? Jednoduše. Bronte si chce pronajmout byt s obrovským skleníkem, podmínkou majitelů je však manželský pár. George potřebuje povolení k práci a pobytu v USA, tzv. zelenou kartu. Formální sňatek, jehož prostřednictvím dosáhnou splnění svých snů, je otázkou půlhodinky. To ovšem ještě netuší, že imigrační úřad podrobuje podobné "podezřelé" manželské páry přísnému dohledu. Bronte a George čeká perný víkend, kdy musí pod přísným pohledem úředníků sehrát roli dokonale fungujícího a milujícího se manželského páru. (TV Nova)
(více)Recenze (276)
Weir není zrovna typ režiséra, který by stavěl na dynamickém ději, gradaci scény, či těžkotonážních emocích a tak je Green Card sice solidní, avšak nikterak extra zábavnou komedií. Úvod je nepřehledný a seznámení diváka s hlavními postavami relativně nemotorné. Poté následuje trochu kostrbatá honba za vysněným cílem (karta, resp. skleník) a nakonec nesmí chybět trochu toho klišé, avšak způsob, jakým k němu dojdeme je více než solidní. Žádné stokrát viděné rádoby romantické scény, minimum patosu. Po celou dobu vidíme jen svěží a relativně bystře zahrané/napsané scény. Nic extra, ale jakožto jednohubka na odpoledne je to ucházející. ()
Tož tenhle film už jsem viděla aspoň dvacetkrát. Můžu ho prostě kdykoliv, kdekoliv, s kýmkoliv, a nikdy se mi nemůže omrzet. :-) A navíc - vůbec mi nevadí, když mě s ním náhodou někdo přistihne "in flagranti", dokonce se při tom ani nezamykám. :-D Scéna s večerem u Adlerových je jedinečná, hlavně to, jak se George jakási dáma u večeře ptá, zda není příbuzný s Gabrielem Faurém, no ale především Georgovo klavírní preludování. Holt každý nemívá tak často Faurého v domě. :-) ()
Vždycky jsem říkal, říkám a říkat budu, že v žánru romantické komedie jde o to, čím je tento ozvláštněný a netradiční. Aby byl zajímavý a nápaditý. Tady jde tohle všechno ruku v ruce - netpická ústřední dvojice, originální nápad, univerzální (skvělý) režisér a naprosto dokonalý (nepatetický a hlavně nedoslovný) konec. VY MÁTE VÍC RÁDA KYTKY NEŽ LIDI. ()
„Na ten pohovor se připravte. V pondělí večer bude po všem. Začneme připravovat rozvod.“ - „Už aby to bylo!“ Ale žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří…I přes hrozbu prozrazení a odlišnost ústředního páru jde o moc příjemnou, pohodovou romantickou komedii (atmosféru pomáhá dotvářet i skvělý soundtrack, v němž převládá nevšední mix interpretů jako Mozart či Enya). Člověk se u ní spíš po většinu času usmívá, než že by se přímo za břicho popadal, ale je tu celá řada drobných, vtipných scén (zapálené mluvení o rostlinách, objednávání v restauraci, setkání s imigračními úředníky, společné nakupování, alternativní klavírní koncert, focení, psaní dopisů atd.). Ale důraz je hlavně na romantiku, a chemie, jiskření (i když mnohdy je to spíš hromobití) hlavního páru funguje na výbornou, navíc se vše vyvíjí postupně, přirozeně, křehce. A konec se opravdu povedl. Film léty jen zraje a já po mnoha zhlédnutích navýším na slabších 5*. Tuhle poctivou, milou „romanťárnu“ opravdu můžu. „Jste ženatý, Georgi?“ - „Já? No, já...obvykle ne.“ ()
Mám ráda Gérarda snad v každém filmu. Líbí se mi jak je roztomile neohrabaný a přes to všechno má to nezdolné charizma,které člověka pohladí po duši těma krásnýma očima :-).Perfetní nápad na film - sice jsem to už někde viděla a silně mi to něco připomínalo, ale vzhledem k tomu,že je tento film o pár let starší než já(přesněji o tři)tak je to originál z kterého ty vzniklé další filmy s podobnými zápletkami čerpaly.Chválím za krásnou zahradu a plynoucí děj, ale hodně mi vadil utnutý konec - co na plat člověk by měl taky někdy zapnout fantazii. ()
Galerie (35)
Photo © Touchstone Pictures
Zajímavosti (14)
- Peter Weir se rozhodl obsadit Gérarda Depardieu do role George poté, co jej viděl v historickém dramatu Danton (1983). Depardieu souhlasil, ale protože musel nejprve dostát svým závazkům, natáčení muselo být o rok odloženo. Peter Weir využil dlouhé pauzy, aby natočil Společnost mrtvých básníků (1989). (HellFire)
- Film získal dva Zlaté glóbusy, a to v kategoriích nejlepší film a nejlepší herec v hlavní roli, o kterého se zasloužil Gérard Depardieu. (Terva)
- Gérard Depardieu byl pro americké obecenstvo velkou neznámou – role George byla jeho první účast ve filmu americké produkce. Studio Touchstone Pictures tak mělo výhrady vůči jeho obsazení do hlavní role, protože se obávalo finančního neúspěchu. Film nakonec skončil v plusu. (HellFire)
Reklama