Reklama

Reklama

Klapzubova jedenáctka

(seriál)
Komedie / Sportovní
Československo, 1968, 5 h 43 min (Minutáž: 23–30 min)

Epizody(13)

Obsahy(1)

Třináctidílný televizní seriál byl natočen v roce 1967 podle předlohy Eduarda Basse. Vypráví komediální příběh otce Klapzuby, který po vyřazení československého fotbalového týmu z kvalifikace na mistrovství světa sestaví mužstvo ze svých jedenácti synů, a ač z malé vesnice Dolní Bukvičky, dobývá postupně jedno vítězství za druhým, až po titul mistrů světa.
Nezvyklé zpracování i zvláštní, až absurdní smysl pro humor autorů se ovšem při premiéře nesetkaly s velkým pochopením diváků. V předlouhé řadě seriálů, které za padesát let v televizi vznikly, jsou vedle neustále reprízovaných kusů ze "zlatého archivu" i díla (právem?) zcela zapomenutá. Když Eduard Hoffmann v polovině šedesátých let připravoval seriál podle slavné knihy Eduarda Basse, očekával se úžasný výsledek, na který si však dnes nevzpomínají ani ti, kteří tu účinkovali. A že režisérova osobnost přitáhla vedle známých fotbalistů ke spolupráci třeba i Jiřího Trnku, Josefa Ladu, Jana Wericha a dokonce i Petera Ustinova. Přes tehdejší propad u diváků i kritiky je dnes pro nás Klapzubova jedenáctka zajímavým dobovým dokumentem, nad kterým můžeme třeba s Vítem Holubcem zavzpomínat, jak se kdysi dělaly sportovní přenosy, nebo s "oscarovým" architektem Karlem Černým na to, jak se v Praze točila Amerika. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (24)

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tenhle seriál nepracuje s často používaným oživením divácké paměti v úvodu každého pokračování ve stylu „v předešlých dílech jste viděli“. Tedy až na jednu výjimku: prvních 12 minut 6. dílu je do detailu (!) zopakovaných posledních 12 minut 5. dílu. Realizační bezradnost typická pro celý seriál tady vyhřezla ve vrcholném zoufalství - asi nebylo natočeno nic, čím by se dala naplnit stopáž 6. dílu. Svěřit hraný žánr režisérovi animovaných filmů (i když ve svém oboru velmi dobrému) byl odvážný krok, který vůbec nevyšel. Možná tam byla snaha udělat z neumětelství přednost a pokusit se o nějaký vtipný filmový naivismus, ale ani tak to nefunguje. Takže jedna slabě blikající hvězdička za pár vtipných momentů typu setkání s Vinnetouem a za jediné dva herecké výkony (Ivo Gübel a neherec Vít Holubec, který byl lepší než v jiných filmech a seriálech většinou skvělý, tady ale naprosto bezvýrazný Jiří Sovák). -------- V titulcích (všech třinácti dílů) seriálu uvedeno: rok výroby 1967. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Oproti předloze je děj přenesen do "současnosti". 1) Nějak jsem nepochopil žánr ani komu je vlastně dílo určeno. Není to hraný dokument?_____ 2) Záběry z Václavského náměstí roku 1967 jsou zajímavé, ale o tom seriál, tuším, není._____ 3) Snad fanouškovská záležitost pro zavilé fandy fotbalu? ()

Reklama

JORDY 

všechny recenze uživatele

Strašně zvláštní seriál, ve které tvůrci kombinují hranou dějovou linku s reportážními záběry a animovanými úseky, které jsou obsahově naprosto rozdílné, až se z toho vyprávění naprosto hroutí, a epizody jako celek působí naprosto zmateně. Z dnešního pohledu stojí za pozornost snad jen Jiří Sovák, jinak může tento seriál pokojně zůstat v propadlišti dějin československé televizní tvorby. 40% ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Nevšední a v mnohém v pojetí i v docílených výsledcích rozporuplný televizní seriál, nesporně patřící do špičky zlatého fondu naší filmové a televizní dramatické tvorby, zaujme především tím, do jaké míry se podařilo jeho tvůrcům sloučit prvorepublikovou atmosféru literární předlohy s dobovou současností scénáře ČSSR poloviny šedesátých let stejně tak jako také pohádkový ráz námětu i příběhu balancujícího na rozhraní dětské, jinošské, dívčí a dospělé divácké vnímací způsobilosti a připravenosti vůbec toto pojetí vnímat. Stejně tak lze diskutovat i o vhodnosti užití animovaných složek, daných vlastní Hofmanovou režisérskou specializací (nejvíce proslul animovaným filmem STVOŘENÍ SVĚTA). Zvládne-li divák tento nejednoduchý půdorys, vynoří se před jeho očima působivá satira na dobové komunistické Československo pozdně novotnovské éry (nádherná travestie zápasu Klapzubovy jedenáctky proti FC Liverpool ve finále PMEZ, předchůdce dnešní Ligy mistrů, a městské pražské konference KSČ, která přerušuje své jednání na dvě hodiny, aby její delegáti mohli nerušeně sledovat tento historický zápas). Stejně zajímavý a jadrně karikující je i portrét bafuňáře v podání Ivo Gübla. Seriál, který doplatil na datum svého uvedení podobně jako v r. 1989 Skalského film ČLOVĚK PROTI ZKÁZE, je přes konstatované rozporuplnosti a nepochybné nevyváženosti nesporným autorským činem své doby. Činem, který sympaticky překvapí i zaujme hloubkou a záběrem autorského invenčně myšlenkového zázemí. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Teda takhle si ulítávat za komančů na LSD a ještě o tom natočit seriál, tomu se řiká odvaha :-) Tohle je fakt neuvěřitelná podivnost (soudim teda jenom podle prvních 2 dílů, který jsem právě viděl). Ať mi nikdo neřiká, že tohle někdo vymyslel ve střízlivym stavu. Jinak tu knížku jsem měl na ZŠ za povinnou četbu, takže jí upřímně nesnášim. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (1)

  • V době premiéry nebyl seriál nebyl odvysílán do konce. Z vysílání byl stažen pro nezájem a negativní reakce. (Přemek)

Reklama

Reklama