Reklama

Reklama

Lovec jelenů

  • USA The Deer Hunter (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Michael, Steven a Nick jsou mladí tovární dělníci z Pensylvánie, kteří musí narukovat do Vietnamu. Před tím, než odejdou, Steven se žení s těhotnou Angelou a jejich svatba je zároveň slavností na rozloučenou. Po mnoha hrůzách, které tři přátelé prožijí, všichni upadnou do rukou Vietkongu a dostanou se do tábora rukojmích, kde jsou nuceni hrát sami se sebou ruskou ruletu. Slavné válečné drama režiséra Michaela Cimina patří k uměleckým vrcholům vlny filmů o vitnamském traumatu. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (719)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Existuje mnoho fenomenálních filmů z období 2. světové války, najde se jich z období 1. světové války, mnoho skvělých válečných filmů ovšem vychází i z Války ve Vietnamu. Stačí si vzpomenout na Apokalypsu Francise Forda Coppoly, Olověnou vestu Stanleyho Kubricka, Narozen 4. července Olivera Stonea (u něhož se pochopitelně ani vyloženě nesmí zapomínat na jeho Četu), každý kdo to s filmem myslí vážně by si měl při výčtu filmů z tohoto válečného období vzpomenout především na Lovce jelenů. Michael Cimino daroval v roce 1978 světu jeden z emocionálně nejsilnějších filmů všech dob, který si právem došel pro Oscara za nejlepší film, zlatého plešouna tehdy dostal i právě Cimino za režii a i když se Robert De Niro Meryl Streep tehdy museli spokojit jen s nominacemi, Christopher Walken si tehdy krom ceny za nejlepšího herce ve vedlejší roli mohl založit zázemí pro fakt, že jde o herce, kterého se vyplatí sledovat. Jenomže na Lovce jelenů se nevyplatí vzpomínat jen díky památce Johna Cazalea a faktu, že se pravidelně umísťuje na seznamu těch nejlepších filmů všech dob. Patří na něj totiž zcela právem. Lovec jelenů při vzpomínání na rok 1978 vyvolá pocit, že tehdy tříhodinové filmy nebyli jen omylem neschopných dramaturgů, ale měli svůj účel, kdy si většina z nich dokázala svou délku obhájit zhruba tak stejně jako právě Lovec jelenů. Především i proto, že pro rozklad charakterů ovlivněné právě válkou je potřeba mnoho času. Představit hlavní hrdiny v jejich přirozeném prostředí, následně je z něj vytrhnout a donutit je přehodnotit ideály o americkém patriotismu při setkání s realitou a následně sledovat, jak se dokážou s velmi nepříjemnou fyzickou i psychickou zkušeností vyrovnat. Nic už poté není jako dřív, málokdo se po tak traumatické události dokáže vrátit k normálnímu životu. Přežití se rázem nejeví jako to nejpříjemnější řešení, dochází k sebedestrukcím i nevyhnutelným následkům post-traumatického stresu. I to s člověkem dokáže vykonat setkání s peklem v tváří v tvář. Jakmile dojde ke startu druhého aktu a přesunu z poměrně klidného života v Západní Pensylvánii do hořících džunglí Vietnamu, působí to jako přesně ta horká sprcha, která totálně změní atmosféru filmu, ani start plný výbuchů, paleb ze samopalů a aktivního plamenometu nedokáže diváka tak úplně připravit na to, co Cimino naservíruje o pár minut později. Něco vedle čeho působí smrt v bitvě jako ta lepší varianta. Vojáci Vietcongu se totiž pokouší americké vojáky připravit o něco víc než o jejich pouhý život, konkrétně o jejich duše a racionální sebeúctu. Lovec jelenů do jisté míry vlastně není válečným filmem v pravém slova smyslu, Válku ve Vietnamu víceméně využívá k velmi nepříjemné psychologické studii, což je utvrzené i ve faktu, že jde o jeden z nejnepříjemnějších a nejmrazivějších filmů, který v historii kinematografie vznikl. A přesto se k němu rád divák jednou za čas rád vrátí, protože i přes sebevětší psychologickou zátěž (vynikající film se pozná i podle toho, že se dokáže divákovi zarýt pod kůži) je prostě dokonalý i pod povrchem audiovizuálně nablyštěného brnění. Rozhodně tak zamrzí, že jde o jediný výrazný projekt v kariéře scenáristy Derica Washburna, protože si Lovec jelenů s odstupem času rozhodně zaslouží umístění na seznamu nejlepších scénářů všech dob (na Oscarech ovšem prohrál se scénářem k Návratu domů Hala Ashbyho). Svádí k tomu poslouchat každý libovolný dialog, ponořovat se do výrazné charakterní změny postav a především tento scénář skutečně nemá hluchá místa. Lovec jelenů ovšem měl své trumfy i v geniálním castingu, kde se dokázal opět skvěle předvést i John Cazale, který bohužel ještě před premiérou filmu podlehl rakovině plic. Hvězda prvních dvou Kmotrů a Rozhovoru Francise Forda Coppoly a Psího odpoledne Sidneyho Lumeta se ovšem se svou předčasně ukončenou hereckou kariérou nemohla rozloučit lépe. Opomenout se pochopitelně nesmí ani Meryl Streep a John Savage, Lovec jelenů ovšem primárně stojí na výkonech Roberta De Nira a Christophera Walkena. De Niro si jen tehdy mohl po Špinavých ulicích, druhém Kmotrovi a Taxikářovi potvrdit status herce, se kterým se musí počítat a kdy je jeho snaha ponořit se do postavy někdy až děsivá. Christopher Walken ovšem dokázal s De Nirem držet krok a v osudovém finále být ještě přeci jen krapet výraznější. Právem Oscarem oceněný Walken se poté naštěstí nestal hercem jedné role, primárně se na něj ovšem přeci jen bude po letech vzpomínat především jako na Nikanora Chevotareviche. Lovec jelenů se ovšem především velmi těžce analyzuje z jednoho velmi podstatného důvodu - tenhle film se totiž musí vidět, aby si divák dokázal na vlastní oči a uši užít tak silný, nepříjemný a specifický zážitek. A navíc jde o jeden z těch univerzálních případů, kdy poznatky nejrůznějších rýpalů jsou vyloženým hnidopištvím. Tak významný film daroval v roce 1978 Michael Cimino světu.... () (méně) (více)

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Málokdy se mi stane, že mě film vtáhne do děje tak, jako bych tam byl přítomen - v DEER HUNTERU jsem byl v plném kontaktu. To, co dokázalo hlavní trio je neuvěřitelné. Obraz hrůzy Vietnamu. Hodnocení je zatím předběžné, protože tenhle film o válce, který vlastně není o válce mi dlouho leží v hlavě. Filmy na CSFD hodnotím až po zhlédnutí po registraci, takže tahle známka je z druhého zhlédnutí. Kdybych před DEER HUNTER neviděl PLATOON, FULL METAL JACKET, SAVING PRIVATE RYAN, APOCALYPSE NOW a hodnotil bych DEER HUNTER v době vzniku, dal bych nejspíš 5*. ()

Reklama

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Najviac ma bavila prvá hodina v Pensylvánii pred odchodom na vojnu. Tvrdá robota, svadba, pijakovanie, lov, všetko dýcha človečinou, kulisy a postavičky sú mimoriadne autentické a ešte k tomu rusínska (Lemko Hall!) komunita. V dobrom to dýcha starým českými a juhoslovanskými filmami. Akonáhle sa ale príbeh presunie do Vietnamu, je to hollywoodska fantazmagória niekde medzi Apocalypse Now a Rambo II. Prvá ruská ruleta je ešte celkom pôsobivá, ale to, že sa na to fixuje celý zvyšok filmu, je úplný bizár. Návrat domov a osudy po vojne už nemajú tú citlivosť a vierohodnosť prvej tretiny filmu a čím ďalej tým viac som pozeral na hodinky. Navyše celé to pôsobí dosť nesúrodo (strašne vidieť, že pasáž s ruletou pochádza z iného scenáru, ktorý sa odohráva v Las Vegas). Ale casting je úplne parádny! ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Napínavá a mistrně ovládnutá hra s očekáváním a dojmy. Dlouhý úvod prodchnutý decentními náznaky budoucího vývoje není vůbec na škodu, dovoluje divákovi lépe se sžít s postavami a intenzivněji vnímat náhlý a "brutální" střih do vietnamského pekla. Snímek se může pyšnit značně realistickým pojetím, což bez okolků přisuzuji na vrub přirozeného nasvícení, nehereckého (tudíž geniálně úsporného) herectví a improvizací zavánějícího scénáře (rozuměj obyčejného, ale silného). Cimino navíc skvěle pracuje s překvapujícím momentem, stejně tak s výraznou dokumentaristickou stylizací. Vilmos Zsigmont se pro změnu skví za kamerou. Ke všemu dobrému bych ještě mohl připočíst zásadní politický a lidský rozměr - aspekty, které od roku 1978 neztratily nic ze své výpovědní hodnoty a naléhavosti. Shrnuto a podtrženo, Lovec jelenů (artové válečné drama velkorysého civilního i metrážního rozměru) lze bezesporu zařadit mezi nejzásadnější díla světové kinematografie a je nepsanou povinností každého filmového nadšence nenechat si jej ujít, následně podrobovat analýze a přemýšlet nad ním. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Hodně silné finále a vynikající Walken a De Niro. Toho Vietnamu tam není tolik, ale když už jsme tam stojí to za to. Cimino cílí na lidskou rovinu a vypráví především příběh tří kamarádů z nichž každý vyjde z války pozměněn. Úvod se trochu táhne, ale má to svůj smysl. Osobně mám radši jiné kousky z Vietnamu, ale Lovec jelenů rozhodně stojí za vidění. ()

Galerie (166)

Zajímavosti (40)

  • Podle Michaela Cimina si Robert De Niro (Michael) vyžádal pro scénu, v níž jeho postava podrobí Stanleyho (John Cazale) ruské ruletě, ostrý náboj do revolveru, aby zvýšil intenzitu situace. Cazale souhlasil, ale před každým záběrem obsesivně kontroloval zbraň, aby náboj nebyl v pozici, ze které by mohlo dojít k výstřelu. (StarsFan)
  • Oddávající kněz ve filmu je skutečný kněz. (Kulmon)
  • Aby Christopher Walken (Nick) vypadal více zuboženě v poslední třetině filmu, tak týden před natáčením konzumoval pouze rýži, banány a vodu. (SeanBean)

Související novinky

De Niro a válka s vnukem

De Niro a válka s vnukem

05.10.2016

Robert De Niro a Christopher Walken se v roce 1978 sešli ve válečném filmu Lovec jelenů. Výsledkem byl pětioscarový hit, který patří mezi největší americké klasiky a dal kariéru Meryl Streep. Tihle… (více)

Zemřel Michael Cimino, režisér Lovce jelenů

Zemřel Michael Cimino, režisér Lovce jelenů

03.07.2016

V 77 letech nás v sobotu opustil Michael Cimino, jeden z nejnadějnějších režisérů 70. let. Cimino pomáhal v roce 1973 napsat druhý film s drsným Harrym (Magnum Force) a Clintu Eastwoodovi se zalíbil… (více)

Best of 2012 dle popředních uživatelů ČSFD.cz

Best of 2012 dle popředních uživatelů ČSFD.cz

06.01.2013

Stejně jako v loňském roce, i letos vám přinášíme přehled nejlepších filmů uplynulého roku dle předních uživatelů ČSFD.cz. Uživatelé i filmy v jejich výběru jsou seřazeny abecedně. Nejoblíbenějším… (více)

Reklama

Reklama