Režie:
Juraj JakubiskoScénář:
Juraj JakubiskoHrají:
Anna Friel, Karel Roden, Vincent Regan, Hans Matheson, Deana Horváthová-Jakubisková, Bolek Polívka, Jiří Mádl, Anthony Byrne, Lucie Vondráčková (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Nový pohled na největší vražedkyni v dějinách lidstva Alžbětu Báthoryovou očima režiséra Juraje Jakubiska. František Nádašdy (Vincent Regan) bojuje ve válkách s Turky. Jeho žena, krásná Alžběta Báthoryová (Anna Friel), dohlíží na správu majetku a na výchovu svých dětí. Její manžel jí jednoho dne posílá dárek v podobě italského malíře Merisiho Caravaggia (Hans Matheson), který zůstane na dvoře Bathoryů několik let. Mezi ním a osamělou ženou vzniká zvláštní pouto. Tou dobou se nad hlavou Alžběty začnou stahovat zlověstná mračna, která ještě víc potemní po smrti jejího manžela. Mocná a bohatá žena musí čelit nepřátelům, kteří jsou schopní čehokoliv, i vlastním vnitřním běsům. Zvěsti o šílené vládkyni, která se ve snaze zastavit stárnutí koupe v krvi nevinných panen, začínají sílit… (Bontonfilm)
(více)Videa (10)
Recenze (1 303)
Juraj Jakubisko si ukousl moc velké sousto. Jeho pohled na legendu mi přijde zajímavý a bavil mne. Příběh prostě vůbec nebyl špatný. Mocenské pletky ještě nikdy žádného diváka neurazily. Další plus je výborná Anna Friel, která ční i nad ostatnímy hodně dobrými herci. Její obsazení opravdu není žádná z nouze cnost, ale dobrý tah, protože ona ten film fakt táhne nahoru. A teď přichází jedno velké bohužel a to je rozpočet! Středověkou ságu prostě nejde natočit za malé peníze, aby to nevypadalo chudě. A chudě to prostě vypadá!!! Bitvy jsou směšné a celé je to dost televizní. Navíc jsem u Jakubiska neviděl žádný nápad nebo vizi, kterou by ty malé finance vynahradil. Čestnou výjimkou budiž postavy mnichů Polívky a Mádla coby "středověkých agentů." Oba mají různé bondovské vychytávky a film je díky nim o něco více svěží. Co se týče brutality, tak je určitě větší než v běžné produkci (na české filmy je to těžkej krvák), ale snést se to dá. Jakubisko naštěstí není pervert. I když se mi film líbil jen v něčem, tak jsem velice rád, že byl natočen. Konečně něco co se liší od těch klasických českých vztahových černých komedií. ()
Na Bathory jsem se tak těšila.. Filmu nesmírně uškodilo vylíčení Elizabeth jako oběti. Chápu, že chtěl být Jakubisko zřejmě originální, ale do háje, tohle by mohl být nejlepší český (no..) film ! A není, kvůli snaze nabídnout divákovi jinou perspektivu. Bez toho by šlo určitě o výborný film. Jen je to místy dost zmatené, každopádně výprava je skvělá a hlavní hrdinka ještě lepší. Trochu smutné je, že si nejvíce z toho filmu pamatuji svůj dřevěný zadek. :) ()
Laskavý kolemjdoucí nezainteresovaný divák promine, ale když jsem dávno před rokem 2000 poprvé četla několik velice odlišných knih na téma Bathory, došla jsem k podobnému stanovisku, jaké dnes prezentuje Jakubisko ve svém nejnovějším blockbusteru. Takže jsem logicky nadšená. Celou tu negativní mediální aureolu kolem filmu vnímám jako čistou reakci na to nekonečné oddalování termínů uvedení a celkově rozjitření té kauzy kolem nákladů, do kterých je divákům stejně putna. 9. 11. 2009 jsem se konečně dočkala DVD a mohu tak lépe bilancovat starší kino zážitek. Základní poznání se skutečně nezmění, největší strašáci celého projektu (Mádl a spol.) byli stejně obsazeni jen do vedlejších rolí a celá dynamika příběhu, která je mimochodem vizuálně báječně vytříbená, stojí na Jakubiskově režii a výpravě, kameře Ďuriše, Brabce a Kendeho, hudbě Jiráska a kostýmech Pecharové. Samozřejmě si vážím práce Jakubiskové za vytrvalost a do výkonu Anny Friel jsem se zamilovala. Tak silně na mě zapůsobila, že už dál nijak zvlášť nemusím řešit, že trio Roden-Regan-Matheson mi už tolik nesedí. Naopak vynikající byla ještě Monika Hilmerová a Jakubiskovy "objevy" z Post Coita Pogodová, Greneche a Elsnerová byly naprosto v pořádku. Měla jsem možnost shlédnout všechny tři verze - českou, slovenskou i anglickou, všechny vynechané scény a mé nadšení jen sílí. Nemohu se dočkat plánovaného seriálového sestřihu, kterému jak doufám, bude kralovat Erzsébet Czborová. Navíc s vědomím toho, že od konce 50. let vznikaly na téma čachtické legendy jen samá béčka, nebo maximálně jeden slušný hammerovský horor, mohu s klidem srovnat Jakubiskovu verzi se skvostnou animovanou Krvavou pani Viktora Kubala a být spokojená. ()
Nie som sklamaný ,ale ani nadšený.Tomuto filmu nemožno uprieť jednu vec. To ako dokázal naplniť naše kiná. To bol pre mňa osobne šok. Na premiéru som sa nedostal, rady pri pokladni nemali konca. Takto to trvalo niekoľko týždňov. Lístom som si kúpil dva týždne po premiére, samozrejme opäť vypredané. Dobrá reklama a neustále odkladanie projektu na jednej strane a na druhej zvedavosť ako si poradíme s veľkým rozpočtom a príbehom, ktorý môžme ukázať svetu. Jakubiskov rukopis je čitateľný. Ako celok film nedopadol zle. Mrzí ma, že režisér nedokázal odhadnúť publikum, predsa len tie skúšobné projekcie v zahraničí majú svoje opodstatnenie.Takmer v každej recenzii, ktorú som čítal, vytýkajú režisérovi dvojicu Polívka a Mádl, ktorí nie sú vtipní a väčšinu toho dobrého rýchlo prebijú nejakým trápnym fórom. Druhý vážny problém je absolútne nezvládnuté masové a bojové scény, ktoré sa snaží snímať ako veľký celok. To bohužiaľ s takýmto zle organizovaným komparzom nevyzerá dobre. Podľa mňa sa mal sústrediť na detaily. Pár krvavých záberov v blate a krvi a účinok by bol zaručený. Tretí najvážnejší problém je samotný príbeh. Z najväčšej vrahyne urobil sväticu, proti ktorej sa všetci spikli. Beriem, je to jeho vízia, ale mal sa držať zlatej strednej cesty. Naopak veľké plus je herecké obsadenie na čele s absolútne skvelým Rodenom /kde by ten film bol bez neho?/a pekné exteriéry. Mrzí ma aj nepoužitá pieseň od K.Knechtovej. Táto pieseň sa obrovskou mierou podpísala pod veľkú návštevnosť. Mám veľmi rád Jakubiskove filmy aj jeho ako človeka. Prajem mu aby sa pri svojom chystanom veľkofilme Svätopluk /dúfajme, že to vyjde/ poučil z chýb, ktorých sa dopustil pri Báthory. 60%. ()
Pamätam si, ked asi pred dvomi rokmi ohlasili v spravach na Markize, ze Jakubisko zacina natacat film o Alzbete Bátory a ulohu prijala Famke Janssen. Zial neskor ulohu odmietla a tak producentka Jakubisková nasla neznamu anglicku herecku Annu Friel. Aspon teda pre mna neznama bola. Na premieru filmu som sa velmi tesil a konecne sa mi ju podarilo zhliadnut. Myslim si, ze hudba bola slusna na nase pomery, nejake tie bitky s Turkami sa samozrejme nedaju porovnat s vypravnym STATOCNYM SRDCOM (1995), takze to radsej bez komentara. Prva polovica filmu sa mi zdala byt trosku chaoticka, avsak druha ma uz zacala celkom bavit a mnoho veci tam bolo uz zrozumitelnejsich. Celkom ma potesili vo filme humorne postavy mnichov Polívka s Mádlom, ktore mi trosku zlepsili naladu. Avsak u mna asi navzdy zostane z nostalgie mojim najoblubenejsim filmom od Jakubiska jeho PERINBABA (1984) alebo serial TETA (1986)......12.11.2008 ____ Anna Friel - (Alžběta Bathory) +++ Hans Matheson - (Merisi Caravaggio) +++ Franco Nero - (Král Matyáš II. Habsburský) +++ Karel Roden - (Juraj Thurzo) +++ Deana Jakubisková-Horváthová - (Darvulie) +++ Boleslav Polívka - (mnich Petr) +++ Jiří Mádl - (mnich Cyril) +++ Lucie Vondráčková - (Lucie) +++ Marek Vašut - (Gábor Bethlen) +++ Andrej Hryc - (rychtář) +++ Hudba: Jan Jirásek, Simon Boswell +++ ()
Galerie (60)
Photo © Jakubisko Film Slovakia
Zajímavosti (68)
- Při pohledu na spojení mezi zámkem a vesnicí si můžete všimnout zlomu. Hrad tam byl doplněn uměle, pomocí počítače. (RadimFišer)
- Bohatství a vybavení hradů bylo opravdu takové, jak je ve filmu. To lze vidět i ve skanzenu, kde se natáčela vesnice. Mezi nejčastější rekvizity se zařazují kožešiny, velké krásně vyřezávané skříně a stropy. Rozdíl oproti vídeňskému dvoru byl veliký: Uhři žili poměrně chudě. (RadimFišer)
- Hraběnka Bathoryová (Anna Friel) by se ve skutečnosti nejspíš s malířem Caravaggiem (Hans Matheson) nemohla setkat, protože nikdy neopustila střední Evropu a on zase Itálii. (Stegr)
Reklama