Režie:
Rob MarshallKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Hans ZimmerHrají:
Johnny Depp, Penélope Cruz, Ian McShane, Geoffrey Rush, Kevin McNally, Sam Claflin, Àstrid Bergès-Frisbey, Stephen Graham, Richard Griffiths, Greg Ellis (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Během pátrání po Prameni věčného mládí přišel nechvalně proslulý kapitán Jack Sparrow o celou posádku i o svůj pirátský koráb, Černou perlu. Nyní se vydává do Londýna, aby osvobodil ze zajetí svého věrného přítele Gibbse a zachránil ho před šibenicí. Od Gibbse se dozví, že se v Londýně objevil falešný kapitán Sparrow, který na svou loď pořádá nábor nových členů posádky. Cestou od soudu je Jack zajat britským králem Jiřím II., který mu nařídí, aby pro něj získal Pramen věčného mládí. Do cesty se mu připlete tajemná Angelica, která ho přinutí vstoupit na palubu lodi Queen Anne's Revenge. Té velí slavný a obávaný pirát Černovous. Jack se tak ocitá na neočekávaném dobrodružství, během kterého nemá tak docela jasno v tom, kdo je pro něj větší hrozbou: zda Černovous, či Angelica, se kterou sdílí tajuplnou minulost. (TV Nova)
(více)Videa (37)
Recenze (1 486)
║Rozpočet $250miliónov║Tržby USA $241,071,802║Tržby Celosvetovo $1,045,713,802▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $83,464,826 ║ Tržby za predaj DVD v USA $35,155,618║ Samoúčelná vývarovosť a zároveň po slabom tretom diely ešte väčší výplach než som čakal, fakt rana pod pás od tvorcov, pár dobrých frkov, občasná ako taká akcia a hlavne hudba Hansa Zimmera tu dejovú suchotu nezachránia, neskutočne vyhodené peniaze a jeden z najslabších popcorňákov posledných rokov, slabý priemer. /videl v kine: 40%/ ()
První díl byl naprosto dokonalý trhák ve všech směrech, dvojka byla pořád fajn, trojka už byla sračka, ale tadyto to je přímo epicentrum hoven. Sterilní, vykonstruovaná nuda s minimem zábavných momentů. Vyškrtnout Orlando Blooma a dát tam místo něj debilního, otravnýho misionáře byl opravdu exkrementální tah. Je smutné vidět tolik dobrých herců jak se snaží a ten film je pořád na hovno. Rob Marshall selhal. ()
Napsal bych, že mi chyběl Orlando, ale lhal bych, tak jsem místo toho napsal telegram studiím Walta Disneyho: „Přestaňte dojit tu pirátskou krávu, vždyť už má vemeno úplně vytahané. Stop. Peníze nejsou všechno. Stop. Nebo jsou? Za kolik míčů by si nechal Johnny narůst dredy i dole? Stop. Páté pokračování. Stop. Šesté. Stop. Celá tato infantilní karibská série, nekonečná nuda a fikaná továrna na prachy. Prosím Stop!“ Omluvte mou neznalost mytologie, potažmo gynekologie, ale mořské panny jsou panny, protože nemohou roztáhnout nohy..? ()
První díl Pirátů, který se obešel bez patosu. Osvobozen od původní trilogie nabízí čtvrtý díl On Stranger Tides nové dobrodružství, nové příběhy, nové lokace a díky Penélope Cruz je to konečně taky pastva pro oči (a uši, protože používá ten svůj španělský přízvuk). Předchozí díly byly jen efektivně poskládané velkolepé obrazy, tohle byla konečně příjemná a zábavná podívaná. ()
Galerie (208)
Photo © Disney Enterprises / Peter Mountain
Zajímavosti (60)
- Juan Ponce de Léon, jenž je ve filmu často zmiňován, skutečně žil. Jednalo se o španělského conquistadora, který v roce 1512 podnikl výzkumnou plavbu, aby nalezl legendární zemi Bimini s prameny věčného mládí. Při plavbě objevil Floridu a několik Bahamských ostrovů. (TwoFace)
- V polovině ledna 2011 se objevily informace o tom, že při průzkumu vraku jeho vlajkové lodi Queen Anne's Revenge u pobřeží Severní Karolíny (kde v 19. století najela na mělčinu) byly nalezeny úlomky Černovousova (Ian McShane) meče. Možná se jedná o skutečný Tritonův meč? (Danny F.)
- Při natáčení v Londýně v říjnu 2010 obdržel Johnny Depp (Jack Sparrow) dopis od místní devítileté školačky, ve kterém ho žádala o pomoc při vzpouře proti učitelům. Herec se poté téměř bez varování objevil ve škole jako kapitán Jack Sparrow, aby poradil žákům. (Foox)
Chybí tu nějaká epická bitva. Sice je tu spousta šermování a půtek, ale něco ve stylu mlýnského kola ze dvojky nebo závěrečný rozepře na moři ze trojky tady postrádám. Druhak ty drobný rozbroje, zejména šermířský, zůstávají mnohé dlužny pověsti Marshalla coby broadwayského choreografa. ____ Páni scénáristi zahoblovali scénáři hrany do té míry, že anarchie a sofistikovaně chaotické subploty ze dvojky a trojky nahradila přehledná a malinko unylá lineární cesta (jak jinak za „MacGuffinem“, neboť cesta je zde důležitější než cíl). Podle mého soudu se má dvojka a trojka ke čtyřce stejně jako Sex ve městě (punkersky drzý sražení pěti dílů seriálu do filmu) ke staromilské Pretty Woman. Nemohl jsem si vynachválit ze scenáristického hlediska určitě ne triviální scény z předešlých dílů, ve kterých každá z postav kooperovala a zároveň podváděla ostatní (vztah Keiry, Orlanda, Deppa, Norringtona např.). S tímhle „kontrolovaným bordelem“ souviselo i časté pozdvižení duelu na šermířský / pistolnický truel á la špageťák Hodný, zlý a ošklivý či Gauneři. Tady je to vzdor různým zvratům dost otrocky zúžený do jediného screwball vztahu Penélope versus Depp. ____ Správně se to mělo jmenovat Piráti z Karibiku: The Fountain of Youth. On Stranger Tides je úlitba Powersovi, jehož předlohou se tvůrci inspirovali, byť dost volně, anžto Sparrow ani Barbossa v knize třeba vůbec nejsou. Škoda, že nezačíná čtyřka podle knihy, kde je rozkošná scéna, ve které malá loďka přepadne obří koráb. ____ Nehledě na dabing je lepší jít asi na 2Dčko, protože brýle akorát zatemňují už tak potemnělý děj a 3D není využitý. Sice se několikrát máchne mečem mezi diváky, nicméně stěžejní akce se odehrávají zásadně a příznačně v ploše plátna. Jak podotýká Nolan, vzhledem k tomu, že si prostorové vnímání bereme z barev, rozlišení, viditelnosti (kupř. z-buffering dává bližším předmětům i světlejší odstín) ap., je každý 2D film už vlastně ve 3D. Co je ale pak 3D film? Samozřejmě - návratem ke 2D, protože natáčet akci ve 3D je stále nesmírně složité, ba neproveditelné (Marshall několikrát vytroubil do médií, že nemá vlastně vůbec šajnu, která bije), takže se tvůrci odvážou mnohem méně než u 2D filmů. Tolik k paradoxům stereoskopie. ____ Existují v zásadě tři způsoby, jak složit hudbu k filmu. Prvním extrémem je napasovat hudbu striktně na obraz, čehož příkladem byla trilogie Matrix, extrémem druhým je pouze podbarvit dění, viz Vangelis a zejména tací, kteří skládají filmovou hudbu jen sem a tam na bokovku. Někde mezi tím stojí kompromis, který zastává Zimmer a který je založen na tom dát filmu správné tempo a rytmus, což zajišťuje jinak střih, dění před kamerou nebo pohyb kamery (v první desetiminutovce Tenkrát na Západě to byl výjimečně zvuk). Tady je to hudba. Zimmer, který v jedné minutě změní tempo a rytmus skladby i dvacetkrát (oproti jednotvárnějším mexikáncům Radrigo Y Gabriela), ví jinými slovy o podstatě filmu víc než celý filmařský štáb dohromady. Vůbec se kloním k názoru, že tempo a rytmus jsou jedním z klíčů k tajemství filmového řemesla. Jde-li například postava venku a pak v dalším záběru vevnitř, tak pointa kontrastu není v tom, že jednou je venku a podruhé vevnitř, ale v tom, že jednou jde rychleji a podruhé pomaleji. ____ O nějaké chemii mezi herci nebo kouzlu filmu nemůže být, obávám se, příliš řeči (ačkoliv podívaná je to pořád nadprůměrná). Ovšem co je nejskandálnější – chybí Mackenzie Crook, srandovní pirát z předešlých dílů! () (méně) (více)