Režie:
Danny BoyleVidea (2)
Recenze (67)
Bezchybně odvyprávěná klasika, na Boyla v rámci scény až překvapivě komorní, přesto úchvatně osudová. Zčásti díky skvělé hudbě Boylových oblíbenců Underworld, především ale dle očekávání proto, že je to prostě skvěle zahrané; Cumberbatch jako Frankenstein je vynikající, Miller jako monstrum ovšem ještě působivější. ()
Když zvěsti nelžou. I kdyby National Theatre Live existovalo jen proto, aby nám zprostředkovalo srostlou hereckou dualitu, stálo by to stonásobně za to. Frankenstein totiž nejen v mnou zhlédnuté variantě Cumberbatch = The Creature, Miller = Victor přesahuje divadelní mantinely, řeže do diváka hrubou silou, odlehčuje na nečekaných místech, vizuálně podmaňuje a dopadem mě rozkládá tak, že nemám ještě druhý den slova. Nejomamnější cesta z čistoty do temnot a nejen díky ústřednímu dvojitému výkonu také povýšení věčného příběhu na dojemnou nesmrtelnost. ()
Poprvé mi vůbec nevadila Boylova povrchnost. Ta inscenace je obdivuhodně konzervativní a až na pár "boylovských" úletů (lokomotiva, ptáčci) přináší jen technicky precizní a herecky zcela virtuózní kreace s několika bezmála geniálními momenty, v nichž Boyle dokázal minimem prostředků vyjádřit věci grandiózní, které hýbou vědou i uměním po staletí. Bez nadsázky, že si na nejlepšího Boyla budu muset zajít do kina a že půjde o přímý přenos divadla, to bych fakt neřekl, ale poprvé jsem z díla tohoto rozmařilého efektáře odcházel s čertovským knedlíkem v krku. Apropos, Benedict Cumberbatch je bůh... je to definitivní. ()
Boyle miluje Frankensteinovu nevěstu snad ještě více než předlohu, ale navzdory monstrózně rozmáchlé výpravě, efektům i (dílčím) výtečným nápadům se z jejího stínu nedostal. Jen tak „hollywoodsky“ klouže po povrchu. Důvodem proč po celou stopáž při tom klouzání ani jednou neuklouzne jsou výkony ústředního dua (viděna alternace s Cumberbatchem jako monstrem a Millerem jako Frankensteinem). A byť jim ani jednomu není absolutně co vytknout; což se nedá říci o mnoha vedlejších rolích v čele s ochotnickým Jamajčanem v roli otce; tak pocitově "správnější" mi přijde obsazení v opačném gardu. Boyle neobjevil Ameriku ani nezměnil divadlo, jen dobře zinscenoval dobrou hru a potvrdil, že Cumberbatch, Miller a Underworld jsou geniální, zatímco on ne. ()
This is you universe, Danny Boyle! And it is awesome. Úžasná inscenace, ani příšerný camerový rip, ve kterém jsem to viděla nemůže zabránit emocím, které přímo tečou z obrazovky. Herecké výkony jsou naprosto geniální (viděna alternace Cumberbatch=Frankenstein, Miller=monstrum), ale možná byl vynálezce o trochu lepší. Nesplněný sen, co by česká divadla chtěla být, ale bohužel nejsou. ()
Galerie (11)
Zajímavosti (4)
- Hry se od sebe sice neliší scénářem, ale v závislosti na tom, zda monstrum/Frankensteina zrovna hraje Benedict Cumberbatch či Jonny Lee Miller se lehce mění prostředí i pojetí charakterů. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
- Danny Boyle si s myšlenkou na zadaptování Frankensteina na divadelních prknech pohrával již před 15 lety. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)
Reklama