Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Jan KlusákHrají:
Ladislav Smoljak, Miloň Čepelka, Jaroslav Weigel, Pavel Vondruška, Genadij Rumlena, Josef Koudelka BergsteinObsahy(1)
V luxusně zařízeném salonním coupé mezinárodního rychlíku cestují tři pasažéři: slavný český policejní inspektor Trachta, průmyslník Meyer, který vyrábí všechno pro zahřátí (kožichy, rum, šamotové cihly), a továrník Bierhanzel, výrobce masti pro houstnutí vlasů. Ve stanici Istanbul přibude k této trojici inspektorův žák, policejní praktikant Jindřich Hlaváček, dokončující svou diplomovou práci o vlakové kriminalistice. Cesta probíhá klidně až do chvíle, kdy továrníka Bierhanzela rozbolí zub. Vlakový steward - jakýsi konduktér pro boháče - přispěchá se šlapací vrtačkou a továrník se po zákroku cítí mnohem lépe. Záhy bolest pomine úplně, neboť Bierhanzel zemře. Takto efektně otevřel Jára Cimrman svou detektivní hru "Vražda v salónním coupé", v níž zúročil své zkušenosti z policejní služby na vídeňské "čtyřce". O jeho kriminální a kriminalistické kariéře nás poučí série fundovaných přednášek, polemizujících s rakouským středoškolským profesorem E. Fiedlerem. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (172)
"Slyšel jsem na vlastní uši, že steward nikdy neřekl: Eréč piklóš neméči, huňár scépeň kámoš." Tak jsem to slyšel taky, takže je to jinak a vrahem je houslista. To dává smysl, pokud tedy použijeme šrapnel. Ten je zkrátka jedinečný, ale není v tom sám. Je v tom skok přes vyděšeného koně nadél, pátrání v třídních knihách a zejména Vilma, která schovala vyšetřujícímu Hlaváčkovi tužku. Já se tedy přiznám, že dvojici Trachta - Hlaváček mám raději ve složení Svěrák - Brukner, ale tato alternativa je nakonec taky docela erömü. ()
„Zamkl dveře třídy tak, že nešli odemknout. Únor: Odemkl dveře třídy tak, že nešli zamknout.“ Absenci Svěráka jsem vůbec nepocítil. Smoljak je naprosto geniální. Hra skvělá, přednáška výjimečně trošku slabší. „Ty, že máš les Meyere? - Mám - Ho*no Meyere, Ho*no máš!“ [Viděno naživo] (82 %) ()
Bohužel z mého pohledu jedna z těch slabších her Divadla Járy Cimrmana. Stále je to sice velice nadpůrměrný komediální výtvor, ale ve srovnání s ostatními hrami tohoto divadla působí trošku nemastně neslaně. Chybí nějaká ikonická hláška a už úvodní rozprava všechno předznamenává, jelikož je poměrně rozpačitá. ()
No, možná jsem poznamenaný faktem, že jsem právě toto představení zažil v divadle naživo, ale rozhodně bych ho nehodnotil nejslabším ze všech her, jak tady někteří píší. Seminář tak špatný není, obvzláště "ulehčující" práce při stavbě mostu mě naprosto dostala. No a samotná hra, to je 1 velká hláška. "Čím byla tvoje matka? Moje matka byla běhnou. No to je poctivé zaměstnání, také jsem vždy chtěl být..."; "Ty že máš les, Majere? Mám!. Hovno Majere, hovno máš!"; "Hledej šmudlo.". A nesmím také zapomenout na boty pana Čepelky ;-) ()
Dosud sem neviděl všechny hry ale tahle na mě zatím zapůsobila neslaběji.Moc tradičních perliček sem v ní nenašel.Citelně hře chběl pan Svěrák a Smoljak mi připadal moc vážný.Sedí mu mnohem více role blbečků a rebelantů.Ale i tak se jedná o nadstandartní zábavu v zaplavě dnešních seriálu a ság na tisící ppokračování. ()
Galerie (7)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (11)
- Názvem i dějem hra připomíná detektivní novelu Agathy Christie „Vražda v Orient Expresu“ z roku 1934. (mnaucz)
- Ve hře to sice není zmíněno, ale dle programu představení se Továrník Meyer vlastním jménem jmenuje Karel a Továrník Bierhanzel Josef. (mnaucz)
- Báseň Maralík se jmenovala původně Minařík. Objevil se však v divadle důstojník StB se stejným jménem a autoři název raději změnili. (Kulmon)
Reklama