Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 172)
Scénář: Peter Shaffer .. Mám rád poutavé životopisné snímky, točené zajímavou formou (retrospektivním vyprávěním - několik filmů dnes považovaných za výtečné jsou právě takhle vystavěny) a nevadí mi ani scénáristická fikce, hlavně když jsou takhle umně podané. Většinou český štáb se světu skutečně předvedl! Zejména Miloš Forman, který opět bravurně předkládá drama o střetu - tentokrát výtečně zpracovaný konflikt geniálního talentu Mozarta (trošku ztřeštěné, přesto zázračné dítě klasické hudby) s průměrným, intrikujícím a později téměř šíleným dvorním skladatelem Salierim (dnes ovšem skladatelsky také ceněným). Režie je famózní, souhra obrazu a hudby úžasná a vedle toho stejně vysoce ční také spousta vrcholných hereckých výkonů. Ztvárnění dobové atmosféry spolu s kostýmy je na jedničku a při sledování na vás dýchá filmové umění v každém střihu, záběru, notě. Opera ani klasická hudba mě celkem nezajímá, o to více pro mě bylo tohle dílo působivější! ()
S nadsázkou lze říci, že natáčení Amadea západní produkcí mělo pro Prahu 1. poloviny 80. let podobný význam jako výroba Pána prstenů na Novém Zélandu o dvě dekády později. Amadeus, to není jen psychologická studie osudového střetu výjimečně nadaného jedince s průměrným přízemně uvažujícím okolím, ale i krása pražských paláců, kostýmy barrandovského fundusu a špičková práce zaměstnanců barrandovského studia. Po dlouhých letech normalizační izolace se český filmový svět protnul s tím světovým. Pamětníci vzpomínají na atmosféru během natáčení v superlativech. Významnou roli ve snímku hrála i hudba. Forman s Mozartovou pomocí dokázal zprostředkovat dnešnímu divákovi prožitek ze špičkové klasické hudba a z procesu vzniku hudebního díla. Film o klasické hudbě a jejích tvůrcích, který není určen pro úzce vyprofilovanou skupinu diváků, to je sám o sobě kumšt. Forman dostál pověsti tvůrce velkých lidských dramat, který ukazuje hrdiny s kontroverzním charakterem. Jak už zaznělo vícekrát, příběh se neopírá o historická fakta. Pokud někdo z Mozartova okolí přispěl k jeho tragickému konci, byla to jeho mladičká žena, stvoření snad ještě méně zodpovědné než sám velký tvůrce. Celkový dojem: 95 %. ()
Trošku som bol pred dokonalosťou a hlavne pred dĺžkou režisérskeho zostrihu a veľkým umelecko-hudobným nádychom skeptický, Forman však všetky moje obavy rozprášil behom pár minút a ja som si ten troj-hodinový maratón filmárskeho umenia vychutnával a hltal som ho plnými dúškami. Každý, kto má vychodených pár hodín hudobnej výchovy pozná Mozartov život ako život zázračného dieťaťa, ktorý ako vedel koncertne zahrať takmer na všetkých orchestrových nástrojoch, skladal opery a vystupoval na kráľovských, cisárskych a pápežských dvoroch. Formanov film zameraný na temnejšiu (dospelú) časť jeho života je strhujúcou historickou drámou, životopisným dokumentom a tragédiou, v ktorej pozadí burácajú nádherné symfonické skladby, ktoré vniknú pod kožu aj tomu najrezervovanejšiemu človeku, čo sa hudobných štýlov týka. Obraz, strih a výprava sú skvostom technickým, F. Murray Abraham hereckým. A tento film filmovým. 95%. ()
NFR 2019, Oscar 8 : Nejlepší film, Režie, Herec HR - F. Murray Abraham, Výprava - Karel Černý, Patricia von Brandenstein, Kostýmy - Theodor Pištěk, Masky, Zvuk, Scénář - A + 3 nominace: Herec HR - Tom Hulce, Střih, Kamera - Miroslav Ondříček ...... První Formanova reakce, když ho přátelé pozvalii v Londýně na divadelní představení, prý byla :" Proboha, životopis umělce! To snad radši zůstanu doma. " No, naštěstí nezůstal a já jsem získal k opeře mnohem pozitivnější vztah. ()
Stalo se nemožné a dva géniové se sešli. Jeden z nich Wolfgang Amadeus Mozart prostřednictvím Toma Hulce a Miloš Forman, který se vrátil do své rodné vlasti natočit film, o kterém léta snil. O velké fresce plné hudby, kostýmů a emocí. A stalo se. Miloš Forman to dokázal. „Amadeus“ v žádném případě není a ani neměl být dokumentárně laděný životopis Wolfganga Amadea Mozarta. Je to zobrazení konfliktu mezi Antoniem Salierim a Mozartem, konfliktu průměrnosti a geniality v nepříliš vhodném človíčku. A to právě Salierim nedokázal překousnout. Scéna, kdy Salieri pálí kříž mluví za všechno. Kameraman Miroslav Ondříček čaruje a kouzlí a přináší nám nádherné obrazy. Každý by se nechal zarámovat. Theodor Pištěk je prostě geniální. Tak nádherné a věrné kostýmy se jen tak neuvidí. Frank Murray Abraham v roli Salieriho podal svůj životní výkon a své postavě vdechnul démoničnost a zvláštní auru. I když nevypadá nijak hrozivě, jde z něho strach. Tom Hulce jako Mozart naprosto excelovat a předvedl nám Amadea jako skladatelského génia, avšak hlavně jako genialitou obdařené roztěkané věčné dítě. Jsem hrdý na tento film, hrdý na Miloše Formana a hrdý na to, že dokázal natočit film, který se vyšplhal na Mount Everest mého TOPu. 100%. ()
Galerie (79)
Photo © Filmarchiv Austria
Zajímavosti (115)
- Jeden večer „pražské fáze“ natáčení se Miloš Forman tajně sešel se skupinou tehdejších studentů tamní FAMU. Mezi nimi byl i Václav Marhoul. (kriplozoik)
- Každý tón, ktorý vo filme zaznel z klavíra, bol skutočný. (srbak)
- Hlavný kostymér Theodor Pištěk ml. nakúpil drahé látky v Londýne a kostýmy nechal ušiť v Taliansku. (Raccoon.city)
Reklama