Režie:
Viktor PolesnýScénář:
Václav ŠašekKamera:
David PloyharHudba:
Zdenek MertaHrají:
Jaroslav Plesl, Karel Heřmánek ml., Karel Roden, Gabriela Míčová, František Němec, Jan Kačer, Petr Štěpánek, Jiří Plachý ml., Ondřej Kavan, Luboš Veselý (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Zločin v Polné je vzrušující drama jedné detektivní historie. V roce 1899 na Bílou sobotu byla na cestě mezi obcemi Věžničkou a městečkem Polnou nalezena mrtvá dívka, švadlenka Anežka Hrůzová. Bylo jí devatenáct let. Na hrdle měla řeznou ránu a nejspíš vykrvácela. Sexuálního násilí se vrah nedopustil. Místním lékařům se zdálo, že sražené krve na místě činu není dost, a na otázku, kde je „chybějící" krev, se hned našla pohotová dopověď: Židé ji přidali o Velikonocích do macesů. K dispozici byl náhodou i potenciální vrah: přidrzlý a nepříliš chytrý mladík Leopold Hilsner, šnorer, tulák a žebrák... (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (215)
Navzdory zajímavému příběhu a velmi přesné atmosféře je hlavní devizou snímku herecké obsazení, jemuž (při vší úctě k ostatním) kralují excelentní Jaroslav Plesl a Karel Roden, jež ztvárnil TGM snad nejlépe ze všech jeho představitelů. Ačkoli jsem čekal trochu něco jiného (soudní drama s vícero slovními přestřelkami mezi obhajobou a obžalobou), jsem velmi spokojen. 80%. ()
Když se po rozpačitých úvodních minutách rozběhlo první soudní přelíčení, už jsem neodtrhla oči od obrazovky a nevěřila tomu, že se jedná pouze o televizní film. Kam se hrabe Renčova vysokorozpočtová komedie (ano, s úplně jinou tematikou, ale musela jsem si trochu rýpnout), tady na vás dýchne atmosféra přelomu století, tady herci skutečně hrají. Heřmánek junior konečně ukazuje, že zdědil ty správné geny, Plesl s Rodenem nemají chybu. Nejsem historik, takže mi docela vyrazily dech i závěrečné dodatkové titulky (Baxa primátorem, pfff). Na českou produkci velmi kvalitní záležitost, které k dokonalosti chybí snad jenom přívětivější stopáž. ()
Popravdě - skutečně jsem čekal suchou a doslovnou lekci z dějepisu ve studiových kulisách. Viktor Polesný s Václavem Šaškem však vytvořili televizní film, kterému nechybí obratně vystavěný scénář, tematicky přesahujícím pouhé soudní drama, pečlivá dobová evokace (neskutečně povedené typové obsazení i té nejmenší role!) i výrazné vizuální ztvárnění. Snad jsem nebyl jediný, komu přišlo na mysl, že sleduje další (předrevoluční) díl Dobrodružství kriminalistiky. Zločin v Polné je dramatickým počinem, jenž naplňuje nároky televize veřejné služby (i když v zásadě jde o další variaci až příliš vytěžovaného krimižánru), a v určitých okamžicích působí až mrazivě - a přitom aktualizace není nijak horlivě podsouvána. Viktor Polesný po několika nepřesvědčivých pokusech posledních let se ukázal opět v plné síle a hořím nedočkavostí, jak se vypořádá s podobně ambiciózní látkou, jakou je život a smrt autora monstrózního Stalina na Letné (připravovaná inscenace Monstrum - plánované natáčení již v polovině tohoto roku). A pokud přeci jen byl cítit společenský potenciál, který musel ustoupit pečlivé rekonstrukci soudního procesu a vyšetřování, ten by měl poskytnout připravovaný snímek Rituál. Tato dobová freska nahlédne z netradičního úhlu pohledu rozklad polenské křesťansko-židovské pospolitosti právě v období Hilsneriády. ()
Že se v televizi v posledních letech najdou mnohem lepší filmy než v kinech, je známá věc. Hlavně České televize - vřelý dík za to. I proto (nejen pro skvělý zpravodajství) má smysl platit poplatky a i proto jsem hrdej, že tuhle televizi máme. V kinech jsou extra mainstreamové blbiny, očekávající mizivou inteligenci průměrných diváků. A jak naznačuje tento film, oprávněně, protože inteligence průměrných Čechů je opravdu mizivá. V tom je dopad Zločinu v Polné nejsilnější - paralely se současností jsou mrazivé. Ať už co se týká zmanipulovatelnosti politiky (jak jinak by Zeman, Babiš nebo Okamura mohli mít tolik hlasů, kdyby nepodchytili přízemní pudy méně intelektuálně zdatných - jichž je většina), nebo kolik lidí dodnes věří "židovskému spiknutí" a "židovským rituálním vraždám". I se to lze dočíst tady ve vážně míněných komentářích. Fascinující. Proto jsou takové filmy, jako je tento, důležité. Zločin v Polné možná není bez chyb, ale superlativy převažují. Od herecké stránky filmu - Roden, Plesl, šokoval mě mladej Heřmánek, jak senzačně vystřihl jednoduššího Hilsnera - přes důraz na dobovou řeč a kostýmy po třeba chytrý nápad proložit to dobovými antisemitskými odrhovačkami. Jistě, je to televizní film, což se odráží na rozpočtu a exteriérových scénách, ale s tím se počítá - je to přece televizní film. Kvalitativně nějakých 80 procent, za společenský význam přidávám pátou hvězdu. PS: Jsem rád, že mi zdejší komentáře prozradily, že největší kokot zdejších stránek není Psychor, ale dement Kingik. ()
Zajímavá historická událost jakožto jedna z prvních vlaštovek rozdmýchávajících nenávist vůči židům, která nakonec vyvrcholila... no, (téměř) všichni víme jak. Cením kvalitních dialogů a povětšinou dobrých hereckých výkonů, díky kterým byly veškeré scény ze soudní síně dostatečně napínavé. Výpravou je to spíše komorní, ale chválím dobré kostýmy a make-up. Karel Roden v roli TGM tradičně velmi fajn, stejně jako Jaroslav Plesl v roli obhájce. Ale jinak celkově to zpracování do podoby dvoudílné zbytečně roztahané a místy podivně odlehčené televizní inscenace s docela nudnou statickou kamerou, téměř neviditelnou režií a občas velmi nehodící se hudbou se mi vždycky úplně nepozdávalo. ()
Galerie (46)
Zajímavosti (11)
- Karel Roden si v krátké době zahrál jak Tomáše Garrigua Masaryka v Zločinu v Polné a i jeho syna Jana Masaryka ve filmu Masaryk (2016). (Cheeter)
- Hilsneriádu poprvé zfilmoval režisér Franz Köhler v roce 1919. Jednalo se o celovečerní film Der Fall Hilsner - Případ Hilsner, v hlavní roli se zde objevil sám Hilsner. (MTHRFCKR)
- Přestože se většina filmu odehrává v Polné, nenatočila se tam ani jedna scéna. (SimpanzJi)
Reklama