Režie:
Adam McKayKamera:
Barry AckroydHudba:
Nicholas BritellHrají:
Christian Bale, Steve Carell, Ryan Gosling, Brad Pitt, Marisa Tomei, Finn Wittrock, Max Greenfield, Melissa Leo, Rafe Spall, Hamish Linklater, Byron Mann (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Sázka na nejistotu vypráví příběh čtyř outsiderů, kteří všechny vlky z Wall Street proměnili v obětní beránky. Tihle čtyři byli jediní, kdo si spočítal, že světová ekonomika nemůže růst do nekonečna. Vsadili na jednu kartu, srazili banky na kolena a krutě se napakovali. V roce 2005 jste mohli v Americe dostat stoprocentní hypotéku na luxusní vilu s dvaceti ložnicemi a bazénem a nikdo se vás neptal, jestli ji dokážete a máte z čeho splácet. Excentrický finančník a fanoušek heavy metalu Michael Burry (Christian Bale) si uvědomil, že podobných riskantních hypoték je takové množství, že se mohou stát časovanou bombou, která dřív nebo později odpálí celou americkou ekonomiku. Vyvinul proto důmyslný finanční nástroj, který mu měl přihrát obrovský balík peněz v případě, že hypoteční bublina praskne, a investoval do něj celé jmění. Sázka na nejistotu se jemu a třem podobným vizionářům vyplatila o tři roky později, kdy milióny Američanů přišly o střechy nad hlavou a o práci a navíc ze svých daní kryly ztráty nenažraných bank. (CinemArt)
(více)Videa (19)
Recenze (834)
Tvůrci si naštěstí uvědomovali, jak nestravitelný by film zahlcený jmény, čísly, zkratkami a rozkrýváním složitých vztahů mezi jednotlivými složkami investičního trhu byl. Pojali jej proto jako dvouhodinové překřikování několika excentriků, mluvících namísto lidské řeči ekonomickou hatmatilkou pro pokročilé. Aniž by Sázka na nejistotu rezignovala na věrnost faktům, snaží se vyprávět co nejnázorněji a s nadhledem vlastním Vlkovi z Wall Street. McKay ovšem není, zejména co se vypravěčských schopností týče, Scorsese. Našim průvodce na cestě k ekonomické katastrofě je Jared Vennett, obracející se občas přímo do kamery, případně zastavující tok vyprávění, aby nám škodolibě objasnil, jaké triky velké ryby z Wall Street používají. Jeho vlastní triky se ale rychle stávají předvídatelnými. Bourání čtvrté zdi prostořekým vypravěčem je hlavně prostředkem k rozptýlení, nikoli – jako ve Vlkovi – neodmyslitelnou součástí promyšlené narativní strategie. Podobně nahodile film prokládá nadsazenou komedii okamžiky existenciální krize stále bezradnějšího Bauma (scény s jeho manželkou patří k těm nejzbytečnějším z celého filmu, což vzhledem k obsazení Marisy Tomei dost zamrzí). Rozptylující je i hyperkinetický střih a roztřesená kamera Barryho Ackroyda, který ostré názorové výměny v uzavřených kancelářích natáčí jako zběsilou (greengrassovskou) akci. Od začátku do konce s obdivuhodným nasazením zoomuje, přeostřuje a švenkuje, v důsledku čeho scény stěžejní pro vyprávění splývají s těmi, v nichž o nic zásadního nejde. Tempo ani naléhavost, s jakou k nám film promlouvá, se nevyvíjejí. Film je monotónní, postrádá napětí i překvapení a spíše než drama připomíná powerpointovou prezentaci, která je sice místy vtipná, ale musíte se hodně přemáhat, abyste u ní svou pozornost udrželi po celé dvě hodiny. Hodně pomáhá, že o naši pozornost soupeří někteří z nejcharismatičtějších herců Hollywoodu, výborní zvlášť tehdy, pohybují-li se na území drzé frašky. Částečně improvizované scény jejich vzájemného překřikování patří k vrcholům filmu. Během serióznějších momentů ovšem vzhledem k plochosti svých postav nemají, o co by své výkony opřeli. Totéž lze vztáhnout na celou Sázku na nejistotu. Dokud je jenom cynickou komedií vysmívající se lidem, kteří provádějí milionové transakce s myšlenkou na výplach tračníku, skvěle baví. Jako varování před inherentní prohnilostí kapitalismu selhává. 70% Zajímavé komentáře: novoten, maddy ()
Mimořádná jízda přílivem nedávné finanční katastrofy. Viděl jsem sice INSIDE JOB a prošel si tou dobou komplet studiem na ekonomce, i tak jsem byl teď v tom bordelu cenných papírů místy celkem bezradnej - rád si dočtu a podívám na BIG SHORT opětovně, protože tu sakra stojí za to o nic nepřijít. Bál jsem se nějaký sotisfikovaný suchárny, teď furt ještě žásnu nad tak zajímavou, hravou, zábavnou a provokativní "slideshow" formou, která spolu s top herci (především 3x sláva téhle trojici) a nářezovým soundtrackem zakončeným peckou Led Zeppelin, udělala i tak náročnou látku krásně stravitelnou. McKayho bohatá komediální praxe v tom zapadá dokonale. Jsem na hraně pěti hvězd a jen mi to celý připomnělo na co se tak lehce zapomíná - jak fascinující je tahle doba a náš svět. "Truth is like poetry. And most people fucking hate poetry." ()
The Big Short nie je pre všetkých. Ani bežný študentík ekonomiky nemusí chápať zložité pojmy, nie to ešte obyčajný človek. Našťastie režisér Adam McKay zvolil úžasnú cestičku vysvetľovania pojmov cez šikovne strihané epizódky celebrít, ktoré vám v kúpeľni, v kuchyni či pri hazardnom stole vysvetlia na pár príkladoch, čo sa deje na pozadí bánk. Je to efektívny a skvostný režisérsky nápad, ktorý napomáha pochopiť či utvrdiť si vlastné tipy. Náročná tématika však nespomaľuje rýchle tempo 130 minútovej dokonalosti. Hoci sa The Big Short tvári ako bežná konverzačná dráma/komédia, v skutočnosti je dravá a napínavá. Má skvelý strih, lebo McKay strieda pohľad na snaženie troch-štyroch skupín v istom čase a celý prvý akt skôr tápate v ich spoznávaní a triedení pováh či motivácií. Potom sa naplno rozbehne zápletka, odkrývate nitky systému ako v napínavom trileri a netrpezlivo čakáte na moment krachu. Stávke na istotu nechýba humor, hoci nechápem jeho zaradenie na Zlatých Glóboch medzi komédie. Predsa len je to skutočný príbeh, kvôli ktorému prišli milióny ľudí o prácu a aj o život, pretože po krachu spáchali samovraždu. A najväčšia "sranda" je, že sa to ide stať znovu. ()
Na mňa príliš iba o hypotékach a bankách. Chýba tomu hravosť a odlahčenosť Vlka z Wall Street, ktorý by pobavil, aj keby ste ho videli v čínštine. Pri textových informáciách “kde sú teraz” bez fotiek postáv v záverečných titulkoch som podľa mien nevedel, o koho sa jedná. Herci ale super, najviac prekvapil Carell, ktorý má z ľahkých komédií nakročené do charakterného herectva. ()
„Truth is like a poetry. And most people fucking hate poetry...“ Peníze nejsou jako pára nad hrncem. Pokud někde zmizí, na jiném místě se zase objeví a vy, hluboko v srdci čekajíc na konec světa, tam můžete být. Jen pak prosím kvůli důstojnosti těch chudších netancujte.. V salvách finančních terminologií a spekulantského žargonu se bude dokonale orientovat asi jen pár vyvolených, ale ten celkový obraz morální pustiny nemůže minout nikoho. Podobně zábavně jako v šelmě z Wall Streetu se ukazuje, jak sexy mohou být peníze těch druhých, nicméně u Big Short si cením důraznější přítomnosti apelu, že tudy by cesta vést neměla. Miluji poezii… ()
Galerie (48)
Zajímavosti (20)
- Režisér požádal Steva Carrella, aby přibral okolo 10 kilogramů, protože Mark Baum, kterého hrál, měl nadváhu. Herec tak učinil. (Mertax)
Reklama