Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dospělý Štěpán Šafránek už ztratil mnohé ze svého mladistvého elánu. Už nerecituje dívkám básničky a jeho vzdor vůči nejrůznějším nepořádkům má příchuť hořké ironie. Když Kendy natáčí v nemocnici reportáž, sestříhá Štěpánovy odpovědi tak, že vyzní jako výsměch velmi ctižádostivému řediteli nemocnice. Samozřejmě se to neobejde bez následků. Štěpán je vyhozen z práce a vrací se do rodného Hradiště. Zatímco jeho přátelé, známí a bývalí spolužáci se úspěšně zabydlují ve světě podnikatelských aktivit, on jen s obtížemi hledá vhodné zaměstnání. Setkání s jeho bývalými láskami mu přináší řadu zklamání, jeho jedinou útěchou je sympatická lékárnice Ute. Poprvé ji potkal na slavnosti místního Sokola, kde asistoval jako lékař, podruhé v lékárně, kam přišel pro léky mamince. Odměřená žena si ho však nepouští příliš k tělu. Jeden z bývalých spolužáků mu sice dohodí skvěle placené místo na soukromé klinice, kde se léčí bohatí pacienti se sexuálními poruchami, Štěpánovi se však taková práce nelíbí a brzy odejde. Jediné peníze, které vydělá, jsou za nápady, kterými zásobuje reklamní agenturu svého bývalého soka v lásce, Emila Nádeníčka. Nakonec se zdá, že i on konečně najde, co hledá. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (267)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Nevnímám toto čtvrté dějství o mnoho horším, než jeho předchůdce. Stále je to laskavé, jen s tou nenucenou lehkostí je to vachrlatější a vtipný nadhled ztrácí na své působivosti. Za klad naopak považuji skutečnost, že toto dějství předkládá reflexi nově nastolených podmínek a fungování státního útvaru. První polovina devadesátých let byla divočejší a nepřehlednější, kde se různé soukromé i veřejné zájmy střetávali, proplétali a vzájemně ohýbali ke spokojenosti nejblíže a nejpevněji zainteresovaných osob. Absurdita socialismu skončila, ale nahrazena byla jen líbivou podbízivostí a škvárem. Z hodnot se staly nejasné a vychvalované pseudohodnoty. Všechny stereotypy, představy, bláznivé naděje, idealistické prvorepublikové návraty a mámivé lži a napodobeniny jsou předhazovány divákům. Se snaživou hravostí a s tíhou nových a zavádějících poměrů. Hlavní postavou je samozřejmě lékař Štěpán Šafránek (příjemný Pavel Kříž), jehož bezstarostná prostořekost ho vrhá do víru nového řádu. Neschopen pochopit nové hodnoty, se pokouší najít své smysluplné místo v životě. Nemůže zde chybět nejlepší Štěpánův kamarád Kendy (sympatický David Matásek), a ten se zjevně dokáže s nově příchozí realitou vypořádat s mnohem větší úspěšností. Poetickou múzou je rýmující lékárnice Ute (šarmantní Tereza Brodská) a její cílevědomý a elegantní tah na branku. Z dalších rolí: stále starostlivá Štěpánova maminka (Míla Myslíková), zoufající si zdravotní setra Tonička (Jana Hlaváčová), bývalý gymnaziální profesor chemie a obecní předseda družstva Sokolů Ječmen (Josef Somr), Kendyho partnerka v osobním i profesním životě Vránová (Lenka Kořínková), poetická múza minulosti Píšťalka (Eva Vejmělková s hlasem Zlaty Adamovské), stále nenasytná a vnadami obdařená Bedřiška (Barbora Štěpánová), novodobý iluzionista a léčitel Písařík (Pavel Zedníček), bývalý referent s novou a úspěšnou etapou doby Nádeníček (Oldřich Navrátil), prozíravý ředitel novodobého druhu nemocnice (Josef Větrovec), nový a pragmatický ředitel starodobé nemocnice Sahulák (Tomáš Töpfer), úspěšný provozovatel obchodu s auty Karabec (Ondřej Vetchý), spokojený lékař novodobého typu nemocnice (Marek Vašut), zesměšněný ředitel nemocnice (Antonín Procházka), či úspěšný snaživec nových časů Hanousek (Miroslav Táborský). Ta reflexe není vůbec špatná a umí ironickým způsobem veškeré bláhové snahy o zbohatnutí se současnou ztrátou citlivosti předkládat ve stále ještě příjemné podobě. Naštěstí, žít lze téměř za každých proměnlivých podmínek. ()

anli 

všechny recenze uživatele

Ctrvty dil basniku a bohuzel velmi nepovedeny.Kdybych tohle psal po bezprostrednim shlednuti filmu v r.1993 asi bych byl shovivavejsi,protoze jsem se celkem bavil i kdyz jsem zaznamenal jasny pokles kvality oproti predchozim dilum.Kdyz se ale na film podivam dnes,vidim jak velmi je poplatny dobe,ve kterem vznikl a chybi mu ona nadcasovost basniku.Je mi jasne,jak na tvurce bylo tlaceno,protoze producenti v tomhle nametu videli velky potencial a tim bohuzel tenhle dil zazdili.Takze herci se snazi,reziser taky,ale dnes se clovek sotva parkrat pousmeje.Takze jen diky ucte k Pavlu Krizovi a Dusanu Kleinovi davam presne basnickou pulku,tj.50%. ()

Reklama

Faidra 

všechny recenze uživatele

Pánové Kleine a Pecháčku, proč jste po třetím příběhu o básnících nenaslouchali slovům básníkovým: "Sbohem a kdybychom se více neviděli, bylo to krásné a bylo toho dost?" Proč to vypadá, že samet ohladil hrany vašemu humoru, zabalil slova Štěpána a Kendyho do nicneříkající vaty a proměnil zlatovlasé múzy v tklivé černé madony? Zábava se tu nekoná, tohle je vážně pohroma... a mé dvě hvězdičky na tklivě temném nebi spíš než co jiného jen smutně připomínají, že noc nadešla a poetická hravost odešla. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Jeden z mnoha zážitků z horažďovického kina Otava. Začátek nové porevoluční trilogie v rámci básnické hexalogie je tento díl neopakovatelným zrcadlem doby, který sice dost tlačí na pilu, ale skvěle vystihuje porevoluční poměry a neztratí se ani vedle takových restitučních hitů jako bylo Chytilové Dědictví nebo Hotýlek v srdci Evropy. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Hlavním kladem čtvrtého pokračování Básniků je zachycení začátků kapitalismu v Čechách. Bylo zajímavé sledovat osudy postav známé z již tří filmů volné série i v nové době, osobně pak pro mne cenné vidět, jak vypadal svět pouhých pár let před tím, než jsem se narodil. Lidé nadšeni z velkých společenských změn se hrnuli do podnikání, ale nebyli připraveni na novou dobu, s níž přišel problém nezaměstnanosti. Ještě nedávno oslavovanou manuální práci vystřídává propagace schopností "know-how", do popředí se dostává všudy přítomný fenomén reklamy, kde se nejednou stane, že autor krátkého sloganu nebo dobrovolník vystupující v reklamě obdrží za svůj podíl větší finanční odměnu, než doktor za záchranu lidského života (dnes bohužel aktuální snad ještě víc než před 25ti lety). . . . V tomto filmu se i popři hořkém příběhu párkrát zasmějeme, bohužel už nejde o tak skvěle propracovanou komedii, jak tomu bylo v předchozích dílů z roku 1984 a 1987. Šílenosti z reklamních vstupů, kde rytíř v středověkém kostýmu propaguje na náměstí kondomy, jsem schopen rozchodit, ale celkově dokumentární hodnota převážila humor a další diváckou atraktivitu, což považuju za výraznou slabinu tohoto filmu. A ubylo nejen humoru, ale i výrazných hereckých osobností jako Hrušínský, Suchařípa, Filipovský,... Jana Hlaváčová si už v roli svérázné sestřičky už jen štěkla, zůstal zde pak prakticky jenom Josef Somr, který to coby profesor "básniků" z gympla dotáhl i do dvou pokračování z dalších desiletí. Takže díky, ale s dovolením se do sledování zbylých dílů Kleinovy a Pecháčkovy série se zatím nedávám. (65%) ()

Galerie (12)

Zajímavosti (12)

  • Ačkoliv to ve filmu zůstává nerozřešeno, představitelka Píšťalky (Eva Vejmělková) v jednom z rozhovorů přiznala, že dítě, které v tomto filmu její postava má, je skutečně Štěpána Šafránka (Pavel Kříž). Píšťalka měla původně žít s učitelem Hájkem z minulého dílu a být mu ženou v domácnosti, ale herečka přesvědčila režiséra Dušana Kleina, aby její postavu přepsal tak, aby byla soběstačnější. Stala se z ní tak matka samoživitelka. (fifox)
  • Ve scéně, kdy se příslušníci obce sokolské sejdou v hospodě, můžeme zaslechnout skladbu „Lví silou“. (majky19)
  • Film videlo v kinách 5,5 miliónov divákov. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama