Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Luděk Sobota, Marta Vančurová, Věra Ferbasová, Josef Dvořák, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Karel Novák, Václav Lohniský, Eva Fiedlerová, František Husák (více)Obsahy(1)
Pod námětem a scénářem komedie Oldřicha Lipského Jáchyme, hoď ho do stroje! z roku 1974 najdeme poprvé jména oblíbené autorské dvojice Ladislav Smoljak – Zdeněk Svěrák. V té době už byli oba známí jako autoři zábavných rozhlasových pořadů, právě se připravovali na osmou sezónu stále populárnějšího Divadla Járy Cimrmana, v menších rolích se objevili i na filmovém plátně, ale svoje skutečné úspěchy měli tehdy ještě před sebou. Hlavním hrdinou jejich prvního filmového příběhu je nesmělý mládenec František Koudelka (L. Sobota), který uvěří tomu, že bude mít zaručený úspěch v životě, bude-li se řídit kondiciogramem, „vědecky“ sestaveným přehledem svých šťastných i kritických dní. Až po mnoha letech se dozví, že kondiciogram, podle kterého žil, byl určen jeho jmenovci. Mezitím však zažije hodně perné chvíle a neskutečná dobrodružství… Dnes již legendární komedie je jednou z nejlepších, které byly u nás v neveselých časech normalizace natočeny. Dala velkou příležitost komikům nové generace – skutečně úspěšný filmový start zde zahájili Josef Dvořák a Luděk Sobota – ten se na dlouhá léta etabloval do rolí nesmělých až přihlouplých mládenců. Úspěchu napomohl samozřejmě i vynikající scénář, který rozvíjí kaskádu komických situací, a rovněž skvělá režie, která nevynechala jedinou příležitost rozesmát diváka. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (756)
Velmi vtipná podívaná, ale na komerčních stanicích u ní funguje otravný kolovrátek, takže jediná rada je po pěti (u někoho možná po deseti) reprízách nemilosrdně ignorovat. Fajnový Luděk Sobota se vyčerpal jedním filmem a to je taky problém snímku. Smoljak a Svěrák film zkrátka přecpali tolika hláškami a dvojsmysli, že je místy až teatrální. Ale možná to přijde jen mně... ()
Hýk hýk Luďu úplně nesnáším, a obzvlášť v těchto letech, ale na druhou stranu je tu spousta jiných parádiček, Dr. Chocholoušek a jeho: Vy nás ale zásobujete, pane Karfík:-), Pan Karfík a jeho: Neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš! a samozřejmě zřejmě slušnej oddíl STS Chvojkovice-Brod. Další nesmrtelný z dílny mistra Oldřicha, i když z druhé řady. ()
"Každýmu z nich jsem tady na tý točně řikal: Neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš." Střežím přísně utajované tajemství rozklepávaného nejtku, nebojím se Donaldů schovaných na lustrech, umím zmlátit uklízečku na čerstvě vytřeném tatami, dosud jsem se nezbláznil z braní úplatků a jsem tak plachej, že bych si nikdy nedovolil vytočit doktora Chocholouška tak, aby začal organizovat střelbu houfnicí na pohyblivý terč. Navíc jsem patrně jeden z nemnoha lidí, kteří položku "vylovení, vysušení, odbahnění" dosud nezaznamenali na své výplatní pásce a tak se za judistou Františkem Koudelkou neomylně vydávám vždy, když můj kondiciogram hýří samými mínusy. ()
"Náš ústav, pane Hudečku, se vám mými ústy co nejsrdečněji omlouvá za toto politováníhodné nedopatření, k jakému dochází maximálně jednou za deset let." Ukázka (STS Chvojkovice - Brod): http://www.youtube.com/watch?v=6AE-nGAdE-I&feature=related ()
Jedna z těch lepších českých komedií, samozřejmě z dílny Svěráka, Smoljaka a Lipského, což je osvědčená kombinace. Potěšil Luděk Sobota, který je na roli plachého Františka Koudelky jako dělaný. Nejlepší scénou filmu je pro mě jedna z posledních, kde se dostane Václavu Lohniskému do ruky bazuka, ta má grády. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (99)
- Pri písaní došlo k významnejšej zmene v scenári, ovplyvňujúcom režijnú a výtvarnú koncepciu filmu, vrátane rozšírenie niektorých scén. Za neskoré dodanie dodatkového plánu informujúce o týchto zmenách vedenia bola výrobná skupina filmu pokutovaná. [Zdroj] (Raccoon.city)
- Honorár Luďka Sobotu za hlavnú rolu Františka Koudelku podla jeho slov: "240 korún za deň. Ja som mal vtedy najnižšiu triedu. Takže za celý film som dostal asi 12 000 korún. To boli štyri mesačné platy.“ (Raccoon.city)
- Natáčanie filmu muselo byť urýchlené, pretože väčšina štábu, vrátane režiséra Lipského, mala pracovať na sovietskom koprodukčnom filme Cirkus v cirkuse (1975), ktorého termíny boli záväzné, preto musel byť film dokončený v stanovenom termíne. A to aj napriek tomu, že bol film nasadený do výroby v júli, muselo sa natáčať aj v jesenných mesiacoch, keď sa filmári stretávali s krátkymi dňami a nepriaznivými svetelnými podmienkami a pre dokončenie boli výrazne prekročené limity nadčasových hodín a tiež výdavky na osvetlenie. [Zdroj] (Raccoon.city)
Reklama