Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Luděk Sobota, Marta Vančurová, Věra Ferbasová, Josef Dvořák, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Karel Novák, Václav Lohniský, Eva Fiedlerová, František Husák (více)Obsahy(1)
Pod námětem a scénářem komedie Oldřicha Lipského Jáchyme, hoď ho do stroje! z roku 1974 najdeme poprvé jména oblíbené autorské dvojice Ladislav Smoljak – Zdeněk Svěrák. V té době už byli oba známí jako autoři zábavných rozhlasových pořadů, právě se připravovali na osmou sezónu stále populárnějšího Divadla Járy Cimrmana, v menších rolích se objevili i na filmovém plátně, ale svoje skutečné úspěchy měli tehdy ještě před sebou. Hlavním hrdinou jejich prvního filmového příběhu je nesmělý mládenec František Koudelka (L. Sobota), který uvěří tomu, že bude mít zaručený úspěch v životě, bude-li se řídit kondiciogramem, „vědecky“ sestaveným přehledem svých šťastných i kritických dní. Až po mnoha letech se dozví, že kondiciogram, podle kterého žil, byl určen jeho jmenovci. Mezitím však zažije hodně perné chvíle a neskutečná dobrodružství… Dnes již legendární komedie je jednou z nejlepších, které byly u nás v neveselých časech normalizace natočeny. Dala velkou příležitost komikům nové generace – skutečně úspěšný filmový start zde zahájili Josef Dvořák a Luděk Sobota – ten se na dlouhá léta etabloval do rolí nesmělých až přihlouplých mládenců. Úspěchu napomohl samozřejmě i vynikající scénář, který rozvíjí kaskádu komických situací, a rovněž skvělá režie, která nevynechala jedinou příležitost rozesmát diváka. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (756)
Tohle je rozhodne nejlepsi film Ludka Soboty. Navic je tu strasna spousta skvelejch napadu a vtipnejch situaci. Jak sam Sverak rika, tocit to ted, tak z napadu vznikly dva filmy. Ostatni herci jsou taky v pohode, ale Ludek tady jede ve velkym. Ale presto, ze je tenhle film skvela komedie, tak se lidem, co nemaj radi Sobotu, moc libit asi nebude. ()
Asi se na mě budete zlobit, ovšem - kolik třešní, tolik višní: Dobrá crazy komedie, ale na Miloše Macourka a jeho crazy-imaginaci nemají ani pánové Svěrák a Smoljak. No ale je to jeden z nejlepších filmů Luďka Soboty (i když víc se podle mě vyřádil v "Zítra to roztočíme, drahoušku!") a jediná snesitelná role Věry Ferbasové, někdejšího přestárlého diblíka českého filmu. Ale jak říkáme my filmoví fanoušci, "nemusí pršet, jen když kape." :-) ()
Hlášku s "prďolou" člověk zná, aniž by viděl film, z něhož pochází, což byl vlastně dosud i můj případ. Název filmu je hodně zavádějící - čekal jsem od něj před zhlédnutím upřímně něco úplně jiného. Scenáristicky je v tom hodně cítit rukopis dua Svěrák-Smoljak: Jde o vcelku jednoduchý příběh, ten však disponuje zajímavým prvotním nápadem, jenž odstartuje šílený kolotoč událostí. Luděk Sobota se do role nešikovného trouby opravdu hodil, takže mu člověk odpustil onen místy otravný herecký projev. Nejvíce mě pobavily scénky se psem Gregorem a panem Chocholouškem, který to neměl s Arnošty vůbec jednoduché. Slabší čtyři hvězdičky! ()
Na niektoré komédie z našej československej histórie nemám nervy. Mne jednoducho vtipné neprídu a ten socialistický žáner mi nesedí. Aspoň teda nie tie, ktoré má rado väčšinové publikum, ja som si tam našiel iné svoje obľúbené filmy, tento medzi ne nepatril. Bol podľa mňa dosť hluchý a mal chaotický dej aj s prihliadnutím na to, že tie zápletky tam mali byť. Ja som sa nesmial tak, ako by som chcel, čakal som kým to skončí a ako sa ten dej rozpletie, aspoň že to netrvalo dlho a bola to príjemná oddychovka, ale pre mňa bežný film. ()
"Náš ústav, pane Hudečku, se vám mými ústy co nejsrdečněji omlouvá za toto politováníhodné nedopatření, k jakému dochází maximálně jednou za deset let." Ukázka (STS Chvojkovice - Brod): http://www.youtube.com/watch?v=6AE-nGAdE-I&feature=related ()
Galerie (13)
Zajímavosti (99)
- Nebude úplně náhoda, že se Miloň Čepelka objevil v malé roli japonského překladatele. Sám se totiž věnuje prastarému umění japonské poezie „haiku“. A věta z filmu, která později zlidověla, „Kolik třešní, tolik višní,“ je ukázkou takové formy japonské poezie. Japonsky by zněla takto: „Ikutsu no cherī, totemo ōku no sawācherī.“ (sator)
- Recenze v Rudém právu (19. 9. 1974) z pera Jiřího Hrbase mimo jiné pravila: "Od debutantů očekáváme nové, neotřelé nápady - a to zvláště v žánru tak citlivém, jako je komedie a veselohra. I filmová veselohra v socialistické kinematografii musí jít stále dopředu. Nesmí ovšem zapomínat na své společenské poslání. (...) Ale povšimněme si toho, proč nebylo nově a lépe zužitkováno inspirační dědictví a proč se tvůrci smířili s tím, že vlastně jenom oprášili starou divadelní a filmovou frašku. (...) Nové je tu pouze to, že vše je zasazeno, ale jenom vnějškově, do věku počítacích strojů. Hrdina filmu, svérázný František, kterého představuje Luděk Sobota, se vlastně v příběhu vůbec nemění. Přesně podle zákonů staré frašky pouze prochází situacemi a svou přítomností vrší i komplikuje situační komiku. (...) Komedie o tom, co zavinil počítač, nás pobavila, ale přece jenom nadále nevystačíme jenom s estrádou a jakousi formou frašky jakoby v přestávce mezi ostatním programem." (NIRO)
- Psycholog Klásek (Zdeněk Svěrák) je pojmenován podle žáka z divadelní hry „Vyšetřování ztráty třídní knihy“, kterou napsal v roce 1967 Ladislav Smoljak. (mnaucz)
Reklama