Kamera:
Ivan ŠlapetaHudba:
Zdeněk LukášHrají:
Rudolf Hrušínský, Karel Kalaš, Josef Abrhám, Daniela Kolářová, Bedřich Prokoš, Zita Kabátová, Milada Ježková, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák (více)Obsahy(1)
„Máňa říkala, že to není směroplatný..." „Kulový blesk" je největší akce v dějinách stěhování. Bytová dvanáctisměna, orgranizovaná JUDr. Radostou, vyžaduje dokonalou koordinaci. Tu však narušuje celá řada komplikací. Neustálé váhání báby Jechové, svatba postarších snoubenců Fliegera a Opatrné a nakonec i opilecké řádění skupiny pod vedením doktora Knotka. To vše a další problémy doženou ustaraného Radostu k ďábelské improvizaci až za hranicí zákona... (Bohemia MP)
(více)Videa (1)
Recenze (639)
Fantastická exkurze do surreálné bizarnosti normalizačního uvažování. Doktoři, inženýři, dělníci a staré báby se stěhují se svými mindráky z jednoho důlku do druhého ve dvanáctisměně organizované sociopatem, který se neustále schovává do válečných přirovnání. A v tom vším hemžení neustále překáží starý umělec, který ani moc neví, co se kolem něj vlastně děje. Kulový blesk je mimo jiné zajímavý i na tu dobu ne úplně typickými dokumentárními postupy. Mnoho událostí sleduje z dálky, jakoby z pozice náhodného třetího pozorovatele. Kamera je často i v omezených prostorech malých bytů ruční a přizpůsobuje se hercům, takže ti ve svých postavách zase působí svébytně a životně. Etalonem nejen tohoto filmu, ale českého filmu obecně je scéna cvičného přesunu. Ta v sobě totiž má tu moji milovanou germanovskou pološílenou chaotičnost se spoustou komických detailů. To hledání světelných vypínačů po chodbách, prostorově matoucí střih nebo osvětlování scény projíždějícím výtahem je nejen na tehdejší dobu formální majstrštyk. Všiml jsem si, že Smoljak, stejně jako ve Vrchní, prchni, natáčí každou scénu skutečně tam, kam je zasazená a to i pokud je třeba jen předělová. Ječný se stěhuje na na Nusle, Severin bydlí na Babě, Jechová pod Karlovým mostem, Knotkovi na Malém náměstí, Opatrná u Nuselských schodů (poznáme dle toho, kde jí naloží) apod. Jakkoli jednotlivé scény prakticky nemají expozice a Praha v nich vystupuje jako takové chaotické mraveniště, tak domorodec pozná, že vždy se daná scéna odehrává na geograficky správném místě. Opatrná má skutečně svatbu na nuselské radnici, Severin s Radostou jedou k severinově vile od Ječného přes Vítězňák, Knotek se z půdy svého domu dívá na Prahu skutečně z toho úhlu, ze kterého by se od svého domu díval atd atd. Vlastně mě zajímá, zdali to tehdy v českém filmu bylo obvyklé a vycházelo to třeba z toho, že diváci byli na správné místopisné určení citliví, nebo je to vyloženě smoljakovské specifikum. ()
Jestli je mi nějaký humor fakt blízký, tak ten pánů Svěráka a Smoljaka. A jestli se na některé filmy můžu v průběhu let dívat znova a znova, tak jsou to z českých hlavně ty jejich. Kulový blesk je podle mne z těch nejlepších - situace i lidi jsou prostě ze života a ten film vlastně končí docela hořce. ()
Smoljak + Svěrák = *****. Výborná komedie, herecký koncert Josefa Abrháma, Rudolfa Hrušínského i dalších. Geniální scénky, spousta vtipu. Velmi se mi líbí scénka, která se odehrává za tmy, při cvičném nočním přesunu: "Dámo, vraťte mi ty housle!". A ten konec...škoda jen, že není pokračování :-) "A máte sklep?" :-) ()
Vynikající Smoljak v roli spojky nám předkládá nostalgickou komedii s hlubokým podtextem. Dotýká se témat jako „čecháčství“, zvýrazňuje nesmysly komunistického režimu - směna bytů - a vše dokresluje neotřelými, dnes možná kultovními humornými scénami. Pohodlně se usaďte, na druhou kolej přijede osobní vlak z Vizovic, a navíc za čtyři minuty začne největší stěhovací akce všech dob. ()
Kulový blesk učitě spadá do zlaté éry české komedie. V té době humor dělali lidé co to opravdu uměli, což už dnes bohužel není pravda. A i kdyby tento film byl ve své době horší než ostatní, a on není, tak by nabyl hodnot plynutím času, vzhledem k tomu co se točí dnes. Je zde ceůá skvadróna prvotřídních herců a skvělý scénář. Také se mi líbila ústřední melodie. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (42)
- Dům na Masarykově nábřeží, v němž bydlí a z něhož se stěhuje operní pěvec mistr Bílek (Karel Kalaš), nechal vystavět Spolek českých pěvců Hlahol. Je to napsáno na mozaice a na pamětních deskách na průčelí, čímž vzniká zajímavá souvislost. (ČSFD)
- Rudolf Vodrážka (Kadlec) a Karolína Slunéčková (Kadlecová) ve filmu ztvárnili rozvedený pár, ve skutečnosti však byli partnery. (M.B)
- Na diagramu akce Kulový blesk II. v závěru je zobrazena čtyřiadvacetisměna. Jsou na něm jména členů štábu. (gjjm)
Reklama