Karel Mareš se narodil 2. srpna 1927 v Mladé Boleslavi. Po maturitě studoval na mladoboleslavské obchodní akademii a soukromě skladbu a hru na klavír u skladatele Jaroslava Pejši. A už od mládí hrál v ochotnickém divadle a se studentským orchestrem Rytmická sedma. Nejprve se věnoval civilnímu zaměstnání ve Státní bance (1945 – 1949) a od roku 1949 v Praze umělecké činnosti.
Postupně působil jako pianista, korepetitor, skladatel, herec, režisér a choreograf na několika pražských scénách (Divadlo ABC, Divadlo E. F. Buriana, Divadlo Na zábradlí, Městská divadla pražská, Divadlo S. K. Neumanna, Státní divadelní studio nebo Laterna magika). Nejdéle v těchto funkcích vydržel v Divadle Semafor (1962 – 1970), dál působil ve svobodném povolání. Spolupracoval s Karlem Vlachem a nebo s Olympicem. Krátce byl asistentem režie v Československé televizi.
Připomeňme si tituly jím režírované (např. „Jonáš a tingltangl“, „Zuzana není pro nikdo doma“, „Recitál“, „Nešpory“, „Recitál Evy Olmerové“, „Jonáš a doktor Matrace“, „Básníci a sedláci“), choreografii („Šest žen“, „Zuzana není pro nikoho doma“, „Dobře placená procházka“) i dramaturgii („Oba šelmy“).
Kromě toho skládal hudbu instrumentální, scénickou (mj. „Jak jsem byl zavražděn“, „Čekanky“, „Pouť pro dva“, „Revue z bedny“, „Napoleon z Doubku“, „Klapzubova jedenáctka“), spartakiádní, k písním („Slavný déšť“, „Oliver Twist“, „Tam za vodou v rákosí“, „Hvězda na vrbě“, „U Kokořína“, „Pane vrchní, platím“, „Moře“, „Bouře“ atd.), rozhlasovou, televizní i filmovou.
Do české kinematografie vstoupil na počátku 60. let s Josefem Koníčkem jako choreograf Makovcovy komedie DVA Z ONOHO SVĚTA (1962). Od poloviny 60. let se často uplatnil jako hudební skladatel u režisérů nejen české nové vlny, např. u Jindřicha Poláka (STRAŠNÁ ŽENA), Josefa Pinkavy (KOČKY NEBEREM), Jana Němce (O SLAVNOSTI A HOSTECH, MUČEDNÍCI LÁSKY), Jaroslava Balíka (JAK SE KRADE MILIÓN a TA TŘETÍ), Miloše Formana (HOŘÍ, MÁ PANENKO) a jeho spolupracovníka Jaroslava Papouška (NEJKRÁSNĚJŠÍ VĚK, ECCE HOMO HOMOLKA, HOGO FOGO HOMOLKA, HOMOLKA A TOBOLKA).
Jako skladatel neutichl ani během normalizace, kdy do roku 1985 pracoval opět pro Jaroslava Balíka (SLEČNA GOLEM, MILENCI V ROCE JEDNA, V KAŽDÉM POKOJI ŽENA, JEDEN STŘÍBRNÝ, STÍN LÉTAJÍCÍHO PTÁČKA, ZRCADLENÍ, JÁ JSEM STĚNA SMRTI, HORDUBAL, RYTMUS 1934, ŠÍLENÝ KANKÁN, KONEČNÁ STANICE a ATOMOVÁ KATEDRÁLA), taky pro Jaroslava Papouška (TELEVIZE V BUBLICÍCH ANEB BUBLICE V TELEVIZI, KONEČNĚ SI ROZUMÍME, ŽENA PRO TŘI MUŽE a také VŠICHNI MUSÍ BÝT V PYŽAMU), nově pro režiséra Stanislava Strnada (BĚŽ, AŤ TI NEUTEČE a SNY O ZAMBEZI), Jiřího Sequense (TA CHVÍLE, TEN OKAMŽIK) a Júlia Matulu (POSLEDNÍ VLAK).
Několikrát byl Karel Mareš v 60. a 70. letech vybrán režiséry pro menší filmové úložky režiséra divadla Semafor (KONKURS), člena štábu nadporučíka Lorenze (KDYBY TISÍC KLARINETŮ), pana Karla (O SLAVNOSTI A HOSTECH), režiséra a fízla (ZLOČIN V ŠANTÁNU), závodního (SKŘIVÁNCI NA NITI), řidiče (FARÁŘŮV KONEC), asistenta Reuma (PŘÍPAD PRO ZAČÍNAJÍCÍHO KATA), ministra v továrně Voráčka (NEVĚSTA), vězně Aloise Červinku (HLÍDAČ), řidiče cholerika (PAN TAU A TAXIKÁŘ) a ještě profesora zpěvu (HVĚZDA PADÁ VZHŮRU).
Zahrál si i v televizi (LÍTOST a NEBOŤ NEVĚDÍ, CO ČINÍ). V několika filmech byla použita i jeho hudba k písním, často „Oliver Twist“ (TŘI CHLAPI V CHALUPĚ, KŘIK, KONKURS, ČERNÝ PETR, NEOBYČEJNÁ TŘÍDA, krátkometrážní A TO VŠECHNO ZA TÝDEN, VOLEJTE MARTINA, SMRT ZA OPONOU, KATAPULT, POHLAĎ KOČCE UŠI a REBELOVÉ).
Jak již bylo řečeno, skládal hudbu i pro televizní filmy, seriály a pořady (OLIVER TWIST, PŮJČOVNA TALENTŮ, ROMEO A JULIE NA KONCI LISTOPADU, TOULAVÝ ENGELBERT, ADAM A GABRIEL, TETINKA, FANDA, TICHÁ VODA, STŘÍBRNÁ PILA, JABLKO A JEHO STROM, JAK JE DŮLEŽITÉ MÍTI FILIPA atp.) a pro rozhlas („Dva někdy někde“).
Několikrát byl úspěšný v soutěži Písnička pro všední den a získal Druhou cenu (1964) v TV Soutěži o dětskou píseň. Za film HORDUBAL obdržel Čestnou cenu za hudbu (1980) na XVIII. FČSF v Košicích. Za přínos české hudbě mu byla udělena Cena OSA (2009). Hudební skladatel, režisér, herec, choreograf a textař Karel Mareš zemřel 14. listopadu 2011 v Praze (nebo v Pěnčíně u Trutnova) ve věku čtyřiaosmdesáti let.
Jaroslav "krib" Lopour