Reklama

Reklama

Bo Burnham: Inside

(pořad)
Stand-up / Komedie
USA, 2021, 87 min

Režie:

Bo Burnham

Scénář:

Bo Burnham

Hudba:

Bo Burnham

Účinkují:

Bo Burnham
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Komediální speciál o prapodivném roce plný nových písniček a čerstvých postřehů. Bo Burnham, který v něm sám účinkuje, ho celý napsal a natočil v izolaci. (Netflix)

Recenze (52)

zdepapepa 

všechny recenze uživatele

Víc Bo Burnham než cokoliv jiného. Víceméně Can't Handle This rozvedené do celovečerního formátu. Logický důsledek/vývoj tohoto, ale i The Eighth Grade, Vine a jiných videí, ať už co se týče střihu, obsahu, umístění věci v záběru nebo světel (všechny tyto věci jsou stejnou měrou podstatné a neměly by se zanedbávat. V neposlední řadě tu máme i vývoj mezi Welcome to Youtube a Welcome to the Internet. Právě u Welcome to the Internet byl jeden z grafických efektů, který mi všude jinde vadil, konkrétně se jedná o pomalý zoom-in nebo zoom-out. Graficky je to, vzato kolem a kolem, rozhodně zajímavé řešení, když si člověk uvědomí, že by v mnoha případech šel originálně využít i greenscreen ve větší míře. Skladbou texty a scénářem je to originální slepenec skečů (či spíše hit-or-miss experimentálních snímků), které, jak už jsme u Boa zvyklí, nastavuje zrcadlo společnosti (zejména různým tvůrcům obsahu - streameři her a reakcí na videa, fotky na instagramu a určitě i mnoho dalších věcí, které jsem nerozluštil, protože je neznám - o to víc je znát, jak moc drží Bo prst na tepu doby). Závěrem je vhodné se podívat i směrem do budoucnosti - jak se asi bude koukat na tento speciál za pár let? Je dost možné, že dobře. Bo se vyhnul nějakému přehnanému využívání slov typu COVID-19, karanténa nebo pandemie. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Nový (komediální/dramatický) speciál Bo Burnhama, dostupný od konce května na Netflixu, je tím nejlepším, co bylo letos zatím k vidění. Je to - aspoň tak, jak je to na databázích a streamovací službě kategorizováno - stand-up, jenže stand-up Bo Burnhama, což znamená, že on v něm převážně sedí a zpívá. Nechybí proto to, na co je člověk u něj zvyklý, čím se proslavil a co mu jde skvěle: písně, které jsou persifláží různých hudebních žánrů, s výborně zvládnutými tonálními přechody a utahováním si z různých společenských trendů. Píseň Instagram bělošky, která až dolanovsky pracuje s proměňujícím se formátem obrazu, trumfuje jenom song Politicky problematický, který má podobu hudebních montáží z osmdesátkových sportovních a tanečních filmů._____ Vedle známého a osvědčeného jde pravděpodobně o první stand-up v historii daného formátu, u kterého člověk bude víc plakat, než aby se smál. Předchozí větu míním jako to největší možné doporučení, protože jde o stand-up Bo Burnhama, tj. výzvu formě a formátu. Kde Daniel Sloss obrací formát proti publiku, aby své vystoupení zakončil obdobou Ted Talku, a kde si Hannah Gadsby pohrává s diváckým očekáváním a strukturou, tam Burnham teprve začíná. Jeho předchozí vystoupení velmi chytře pracovala s mizanscénou (např. pozadí, kde jsou napsány části jednotlivých písní i povídání ve WORDS, WORDS, WORDS) i s významotvorností svícení (červené a modré světlo v písni Left and Right Brain ve WHAT či Can´t Handle This v MAKE HAPPY), přičemž většinou na závěr nechybělo něco introspektivního. Tentokrát je introspektivní celá hodina a půl: uzavření v jednom pokoji a v jedné mysli, ohlížení se nejenom za vlastní kariérou, ale i pandemickým rokem a osobní i mnohými sdílené zkušenosti. Obstojí to klidně jako metafikční trosečnický narativ, ve kterém Pátka/Wilsona nahradil mikrofon a kamera, a tak se zvládne vypovědět o takových věcech jako samota, izolovanost, deprese apod. Tentokrát se dekonstruuje nejenom formát stand-upu, jehož konstruovanost předchozí burnhamovské speciály odhalovaly ve snaze nalézt nějakou autenticitu, ale rovnou celého života a života online. Celek svou záměrnou roztříštěností a narušováním kontinuity odpovídá zkušenosti brouzdání po netu, jednotlivé části jsou pak vyvedeny například jako komentovaná videohra-únikovka, ve které Bo ovládá sám sebe, jiná část má třeba podobu reakčních videí uvnitř reakčních videí uvnitř reakčních videí... Je to mistrovské dílo, a to nehledě na formát, platformu, žánr, různé kategorie, do kterých je INSIDE řazeno, protože všechny a všechno přesahuje (je to stand-up, je to trosečnická fikce, je to soubor videoklipů, jsou tam reakční videa, neinteraktivní hra, domácí videa, dokument o jednom roku atd.). Bez přehánění: co David Lynch udělal svými RABBITS pro sitcomy a TWIN PEAKS pro seriály obecně, to Bo dělá svým INSIDE pro stand-upy a obecně content pro streamovací platformy a různé servery. Závěrečná inside/outside pasáž o vztahu tvůrce a publika i tvorbě jako kreativním vyjádření a zároveň psychiku destruující, je svým posledním záběrem stejně působivá a mnohavýznamová jako křik v závěru TWIN PEAKS: RETURN. () (méně) (více)

dO_od 

všechny recenze uživatele

// Na tuhle párty jsem dorazil se zatraceně velkým zpožděním. Karanténa zjevně nedala nikomu zabrat víc než Bo Burnhamovi, a já jsem za to nesmírně rád. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Upřímně řečeno jsem nikdy nerozklíčoval, jestli Bo Burnham předvádí v rámci nekonečného hyper-sebeshazování a sebeuvědomění pro mě nesnesitelného člověka záměrně, nebo jestli by mi měla být jeho persona sympatická. Asi nemělo smysl dívat se na stand up komika, který mi přijde tak nesnesitelný a jehož humor, sebeironický narcisismus a přístup k vystupování mi přijdou tak otravné, to je u stand upu docela stopka z principu (a pro jistotu napíšu, že to není z ideologických důvodů - ideologicky se s Burnhamem zdá se prakticky ztotožňuju), ale člověk se musí udržovat v kontaktu s popkulturou... Tři hvězdy, které jsou zjevně hluboko pod průměrem obvyklých hodnocení, ze sebe ve skutečně maximálně tlačím a snažím se ospravedlnit jakýkoliv důvod to respektovat jako produkt, který mě sice naprosto irituje, ale zřejmě dokázal nějak vystihnout zeitgeist a napojit se na lidi, plus je v něm  snad určitě hodně snahy... asi... ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

V roce 2018 natočil Sacha Baron Cohen sérii Who Is America?, kde krom jiného vystupoval jako Dr. Nira Cain-N'Degeocello, karikatura liberála, co se na každým kroku omlouval za to, že je cisgender bílej chlap. Netušil jsem, že je tři roky poté možný, aby někdo tuhle sebemrskačskou, bolestínsky narcistní polohu docela upřímně vytěžil. No, i když upřímně. On to Bo Burnham všechno samozřejmě reflektuje naprosto dokonale, a to hned na několika levelech, dokonce i to, že si uvědomuje prázdnotu téhle svojí metareflexe... ale pak mu nezbývá než znovu pokrčit ramínky a začít pět o povrchnosti bílých holek na instáči, ve čtvercovým formátu, of kóz, haha. Prvních zhruba patnáct dvacet minut je nejtěžší cringe, co pamatuju. Zpívat o tom, jestli si z téhle hrůzné doby můžu vůbec dělat legraci a pak neudělat jedinej vtip, to je vlastně výkon, ovšem nevím, na jakou stand-up paralympiádu ho přihlásit. Tohle proboha není stand-up ani komedie, to je do sebe zahleděná mileniální performance s chrupem vetchýho dědouška bez protézy. A nejhorší je, že i ty jakože "depresivní" stavy jsou staged as fuck a nelze jim věřit ani vteřinu. Slavoj Žižek před pandemií pořád dokola opakoval jeden židovskej vtip. V něm se do nebe dostane rabín, židovskej obchodník a obyčejnej Žid. Rabín říká "Ó můj Bože, odpusť mi, nejsem nikdo." Obchodník říká "Ó můj Bože, odpusť mi, nejsem nikdo." Pak přijde na řadu obyčejnej Žid a říká "Ó můj Bože, odpusť mi, nejsem nikdo." Načež rabín strčí ramenem do obchodníka a říká mu: "Kdo si sakra myslí, že je?!" Ta nejvyšší forma privilegia je moct nekonečně shazovat a bičovat sám sebe. Burnham to dělá devadesát minut v kuse a neriskuje přitom vůbec nic. ()

Botič 

všechny recenze uživatele

Stand up, u kterého mě zamrzelo, že jsem ho nenatočil já, protože je tam snad úplně všechno, co se mi dělo v karanténě během 2020. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Bo Burnham by podle všeho dokázal psát skvělé seriózní písně snad v jakémkoliv žánru, jenže jemu by to asi nestačilo. On ty písně opatřuje extrémně vtipnými texty, které jsou navíc i dost mazaně satirické a mnohdy při jejich poslechu zjistíte, že se sice bavíte, ale vlastně se i zamýšlíte, protože mají pravdu. Vlastně mi Burnham v mnohém připomíná Erica Idla, který nechal ukřižované v Životu Briana zpívat Always look on the bright side of life, v muzikálovém Spamalotu zase jeho postavy zjistí, že na Broadwayi neuspějete, pokud do hry neobsadíte židy, v titulní písni ze Smyslu života si dělá legraci z lidského plahočení za ničím a v tomtéž filmu nás o lidské titěrnosti přesvědčuje ještě Galaxy Songem. Burnham dělá totéž, ale aplikuje to na současný svět, současné problémy... A dělá to prostě skvěle. ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

Anti-kapitalistických pořadů není nikdy dost. Zvlášť to platí v tomto případě, protože 'Inside' je levičáckej hudební bizár, v kterým se Bo Burnham potřeboval vykřičet a vyzpívat do světa, jak moc je naše společnost v hajzlu. A to se mu povedlo na výbornou, poněvadž natočit takovou experimentální šílenost jenom v obýváku chce kuráž...... Nejlepší songy: 'How the world works' a 'White woman's Instagram'. ()

Nin 

všechny recenze uživatele

Můj milovaný stand-up komik Bo Burnham přišel s novým speciálem, který už na první pohled slibuje, že bude jeden z těch depresivnějších... a taky jo. Je to pořád komedie, ale už ne tolik "ha-ha" vtipné. V Inside je hromada chytlavých písniček, které jsou jako obvykle přeplněné satirou, introspekcí, velkou sebekritikou a nějaké té meta-komedie. Je to hodně umělecké, ale zároveň přístupné a srozumitelné. Ve filmu vidíme Boa v kejp malém příbytku (nejspíš je to jakýsi zahradní domek pro hosty, kam se uchýlil, jinak má normálně barák s manželkou), kde si vystačil jen s kamerou a různými efektivními světelnými zařízení, aby vytvořil překvapivě dobrou šou s pěknou vizuální stránkou. Inside na mě hodně působí jako takové drama o umělci.. a musím říct, že to na mě byla místy síla. Asi už je to i tím, jak mám Burnhama rád z minulosti, ale když jsem ho tak občas viděl, jak je zkroušený a mluví o svých depresích, tak mně ho bylo šíleně líto a měl jsem o něho reálný strach (protože je to reálná osoba). Celkově tedy podle mě Bo Burnham: Inside obsahuje spíše drsný a temný humor, kterému se sice věnoval už od počátku kariéry, ale v tomhle kontextu to je místy pořádně melancholická jízda. Ale taky stále geniální, jako obvykle. (9/10) ()

DJ Obelix 

všechny recenze uživatele

Uf...   Vím, že s výrazem "geniální" ve svých postech zrovna nešetřím, ale tady nemohu jinak. Jiným slovem se totiž tento počin nazvat nedá. A trvalo mi několik hodin, abych to zpracoval.   Bo Burnham před pěti lety vydal svůj poslední standup na Netflixu a od té doby se stáhl do ústraní a věnoval se jiné tvůrčí práci (např. filmové režii). Ono když jste standup komik, kterého na jevišti sužují panické ataky, není to rozhodně nic, co by se dalo dlouhodobě bez újmy zvládat.   Když se tedy před měsícem objevil trailer na jeho nový speciál na Netflixu s příznačným názvem "Inside", jelikož ho celý natáčel u sebe doma během korona virového lockdownu, byl jsem u vytržení.   Předně nutno dodat, že Bo už dávno překonal škatulku "standup komika" (pokud jím vůbec kdy byl). Nyní ve svých 30 letech je z něj "performer", u kterého jde humor často stranou. Jeho písně jsou sice často úsměvné, ale dokáží vás ve vteřině srazit na podlahu takovou silou, že nevíte, odkud vám "přiletěla".   Příznivci Boovy tvorby, kteří sledují jeho kariéru dlouhá léta, zřejmě tušili, co je čeká. Ale i když to tušili, na sílu této zpovědi je to dle mého přesto nemohlo plně připravit.   Pokud Boa neznáte, radím vám pustit si MINIMÁLNĚ předchozí speciál Make Happy (taktéž na Netflixu). Tohle totiž není žádná "odpočinkovka", ale 90minutový časosběrný dokument a hluboce osobní zpověď geniálního umělce s osobními démony o tom, jak mu rok v "koronténě" ovlivnil život.   Tím nechci říct, že se u "Inside" nezasmějete (třeba píseň od bílých holkách na Instagramu je do detailu vypointovaná a třeskutě vtipná záležitost), ale spíš budete žasnout nad dokonalým uměleckým provedením jednotlivých scének a nejednou vám úsměv na tváři ztuhne.   Pokud se mě jednou mé budoucí dítě za spoustu let zeptá, jak to během lockdownu v roce 2020 vypadalo, s radostí mu pustím tuhle pecku.   Mohl bych se tu vypisovat ještě hodinu, ale ani to by nestačilo. Bo Burnham rozhodně není tvůrce pro masy, ale ty z vás, kteří si k němu našli (nebo snad teprve najdou) cestu, nezklame.   Ne, Inside NENÍ dokonalým speciálem, ale je dokonalým obrázkem toho, co rok s Covidem-19 mnoha lidem způsobil. Obzvláště těm, kteří trpí úzkostnými stavy.   P.S.: Český překlad titulků na Netflixu se tentokrát paní překladatelce skutečně velmi povedl. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Mňa to zaujalo len hudobne, tie vložky boli dobré, niekedy až veľmi dobré. Ale či ma bavil humor, tak to asi ani trochu a vlastne mu neverím. Sebamrzkačstvo Bo Burnhama vyznieva falošne, skôr si práve tým chce posilňovať ego. Čakal som kedy sa konečne zasmejem, ale za celý čas neprišiel ani zášklb v bruchu. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Performance, ktoré je v prvej polovici na hranici geniality. V druhej sa snaží vybudovať pointu, ktorá je ku koncu trefná a úderná ( ako je u Burnhama zvykom) ale tempom trošku spomaľuje. Piesne zase raz dobré. Jeden z tých počinov, ktorý má v sebe prímes revitalizácie a očisty. Nie je to tradičný ani najlepší špeciál, ale je to rozhodne najumeleckejší počiň v tomto prapodivnom období. Healing the world with comedy. ()

BigDeal 

všechny recenze uživatele

Wow. Keď som sa dopočul, že Bo doma nahral nový špeciál, veľmi som sa potešil, nakoľko Make Happy považujem za úžasnú vec, ale zároveň som bol v rozpakoch. Je totiž rozdiel vidieť živé vystúpenie z ktorého sála energia a vidieť človeka, čo sa nahráva ako v izbe hrá na klavír. Lenže tak to vôbec nie je. Robil na tom síce len jeden človek v jednej izbe, ale tá produkcia je neskutočná! Kamera, výprava, hra so svetlom, strih,... ani si len neviem predstaviť, koľko hodín práce do toho muselo ísť. Fakt klobúk dolu! Po obsahovej stránke je to tiež niečo iné. Vtipné piesne sú zaobalené do artovej formy a skôr než stand-up ide o náhľad do utrápenej duše zatvorenej medzi štyrmi stenami. Výhoda špeciálu je, že rozpráva nielen zvukom, ale aj obrazom a pocit úzkosti vie veľmi dobre preniesť na diváka, ktorý sa toho celého zúčastňuje. Ak sa raz moje deti spýtajú, aké to bolo cez pandémiu, pustím im toto. ()

Vxxx 

všechny recenze uživatele

Mistrovské dílo. Dost možná to nejlepší, co kdy bylo vytvořeno jediným člověkem. Robert se opravdu překonal. Neuvěřitelně dospěl jak v komedii, tak v muzice. Písně jsou chytlavé a jako vždy vás donutí se zamyslet. Bo nádherně vykreslil rozdíly mezi uměním a umělcem a vlastnoručně vytvořil úplně nový žánr stand upu. 5* ()

Vidly10 

všechny recenze uživatele

Ve velmi nepravděpodobném scénáři, že se někdy dočkám vlastních potomků, se mě jednou zeptají, jaké to bylo žít během Covidové pandemie… tento „film“ bude mou odpovědí. Bo Burnham během svých stand-upů vždy dokazoval velké nadání divadelní režie a chytrého komentáře společnosti, při němž vždy pracoval i se svým živým publikem. Jenomže během pandemie mu byl tento formát odepřen, a tak se rozhodl zdokumentovat, jak si takový člověk v izolaci může žít. Neskutečná emocionální hodnota, která mě vrátila do těchto těžkých časů, prozkoumala, jaký dopad může na jedince mít. Bo využil veškerých možných atributů nejen k výsměchu době a lidem, kteří v ní žijou, ale taky prozkoumal své vlastní nitro, své vlastní činy a dokázal udělat smutnou komedii ve dvou pokojích. Pro mě to byl vždy génius bez studu, a proto patří mezi mé největší favority této scény. Silné doporučení… teď s odstupem od Pandemie to hituje mnohem více. ()

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Tak 3,5 hviezdy. Celkom komplikovaný oriešok na analýzu - s rôznymi vrstvami, z ktorých niektoré pravdepodobne sám Burnham nezamýšľal. Čo tu funguje dobre: Zachytenie ducha doby - ak sa ma budú jedného dňa deti pýtať, aká že bola tá pandémia, pustím im tento film. Pocity osamotenia, tvorcovskej krízy a depresívnej epizódy sa tu darí výborne prenášať na diváka. Vrámci toho že ide plusmínus o one man project z jednej miestnosti, je to neobyčajne kreatívne, plné nápadov - a to prekvapivo nie len hudobných, ale i vizuálnych. Stále je vtipný - a do istej miery i sociálne uvedomelý - bavili ma ponožkové piesne o sociálnej nerovnosti v US, či Jeffovi Bezosovi. :) V závere to funguje i emočne - All eyes on me je naozaj veľkolepý záver tejto intímnej spovede - sám som mal slzy na krajíčku. Čo tu nefunguje dobre: Burnhamov narcistický egocentrizmus. Netreba samozrejme zabúdať že ide o privilegovaného, bieleho, finančne značne zabezpečeného mladého umelca s rodinou, priateľkou a možnosťami tvoriť podľa svojho gusta - trochu nechcene zábavne potom pôsobí jeho martýrska poloha človeka, ktorý si musí (rovnako ako ostatní) pretrpieť rok v karanténe a rúti sa mu z toho svet. Očividne inscenované scény, pri ktorých sám seba (!) točí ako plače, už hraničia s cringom. Takisto jeho white saviour komplex - časť filmu sa ospravedlňuje za svoju politickú nekorektnosť - ktorou už tu ale takmer vôbec neoplýva. Kde sú tie provokatívne vtipy, o ktorých v úvode hovorí? Vynikajúci komentár tu napísal Traffic, s ktorým síce v niektorých bodoch nesúhlasím (myslím, že mental health je dôležitá téma na riešenie a to že ide o privilegovaného white male atď. neznamená že aj jeho psychické problémy nie sú relevantné, najmä keď ich vie zužitkovať do takto audiovizuálne vydareného diela), no jedná sa pre mňa o veľmi zaujímavý, netradičný a fresh rozbor. Vďaka. ()

Splasher 

všechny recenze uživatele

Inside je jistě zajímavý svým časosběrným formátem. Touto délkou přípravy ale pro mě zároveň lehce devalvuje výsledný produkt - tu řadu povedených scén, které dokázal vytvořit jeden člověk. Je tam totiž taky několik pasáží, u kterých vyloženě chyběl režisér, který by Burnhama upozornil na zjevné nedostatky. ___ Bylo by zajímavé zjistit kolik materiálu zůstalo nevyužito. Lidl Father John Misty ()

Qitek 

všechny recenze uživatele

Bo Burnham natočil v "době Covidové" asi nejlepší karanténní počin, co mohl vzniknout. Přes mé počáteční rozpaky z až Muzikálového ladění jsem zjistil, že jsem doslova přikovanej v sedačce a užívám si úplně všechno. Provedení skladeb je po minimalistické - formální, herecké i obsahové stránce naprostá radost, ale Bo navrch v tomhle malém prostoru (s tím málem co sám má) "nakládá" a překvapuje i s vizuální stránkou. Kloboučk k zemi dolů. Takhle uhrančivě, emotivně, vtipně a inteligentně podanou věc jsem opravdu nečekal! ()

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama