Režie:
Wes AndersonScénář:
Wes AndersonKamera:
Robert D. YeomanHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Jason Schwartzman, Scarlett Johansson, Edward Norton, Bryan Cranston, Jake Ryan, Grace Edwards, Maya Hawke, Rupert Friend, Jeffrey Wright, Hope Davis (více)Obsahy(1)
Asteroid City by bylo zcela nezajímavým flekem na mapě, kdyby na něj před lety nedopadl meteorit, který tu vyhloubil dolík. Poblíž vzniklo svérázné městečko, které hostí pravidelná setkání výjimečných mladých lidí a jejich rodičů, kteří tu mají poměřit síly, pobavit se a ujistit se, že na tu genialitu nejsou sami. Vytržení ze všední reality zejména ocení relativně čerstvý vdovec se čtyřmi mimořádnými dětmi a tchánem, jenž mu dosud nepřišel na chuť. Podobně je na tom i filmová hvězda Midge Campbellová, jejíž geniální dcera má víc sebevědomí než ona. I další účastníci jsou svým způsobem velmi unikátní a do pouště dorazili s nadšením a touhou po dobrodružství. Už takováto sešlost by stačila k tomu, aby si Asteroid City zasloužilo zvýšenou pozornost. Na přední stránky všech světových periodik se městečko dostane díky „blízkému setkání třetího druhu“, k němuž dojde během akce. A než se zjistí, co se tu to vlastně stalo, musí tu všichni zůstat a chtě nechtě navazovat vztahy nejrůznější povahy. (CinemArt)
(více)Videa (2)
Recenze (197)
Čeho je moc, toho je příliš: Wes Anderson edition.... Takový tvůrčí fuck-off Wese Andersona, ve kterým si dělá co chce a je mu absolutně u šušky, co si o tom myslí ostatní. Jindy by tenhle vzorec [tedy neomezená tvůrčí volnost] neměl u režiséra tak extrémně inovativního kalibru nijak vadit – exemplárním důkazem budiž jeho předloňský French Dispatch, v kterým se utrhl ze řetězu tak moc, až z toho nejeden cinefil slintal blahem. Jenže tentokrát je to kupodivu víc ku škodě, jak ku prospěchu.... Asteroid City bohužel není vůbec tak hravý, nápaditý, ani zábavný jako jiné Wesovy filmy. Nejde o žádný crowd pleaser, ale spíš o oddechovou konverzační blbinku s obřím hvězdným castingem zasazenou do éry kosmického optimismu, která střídá dvě narativní polohy – zákulisí divadelní hry, a samotnou divadelní hru – a zde výčet kuriozit naneštěstí jak začíná, tak končí. Paradoxně však všechna tahle rádoby fancy stylistická tapisérie působí dost prázdně a znuděně. Wes zde totiž namísto toho, aby svůj autorský rukopis někam posouval, objevoval nové finesy, a překračoval jeho hranice, pouze jenom nezajímavě recykluje tolikrát viděná schémata jeho filmografie. A s vědomím, že se jeho nezaměnitelný, svérázně osobitý hipsterský styl vyčerpal [ať už v rámci vyprávění či vizuálního manýrismu], se mi na jeho nový filmy fakt chodit nechce.... PS: I zde jsou zcela evidentní náznaky toho, že tvorba Wese Andersona by se měla radši ubírat produkcí stop-motion animáků; udělal by tak líp. ()
Díky tvůrcům jako je Wes Anderson si připomínám, že Hollywood není jen fabrika na plytké, propagandistické, morálně závadné a časožroutské slaboduchárny. Patří mezi asi deset režisérů, jejichž práci sleduji. A to i přestože jeho filmy nepřijímám bez výhrad; i přes některé momenty které mi nesednou, je pro mě filmařskou živou vodou. Jsem divný chlápek zrozen ve znamení Střelce. Wes Anderson píše postavy, které mluví mým jazykem. Bez obalu, dialogy jsou úsporné, postavy říkají co si myslí bez ohledu na následky a reakce okolí. Komunikují bez přetvářky a intrik, které si mnozí lidé pletou s "dobrými způsoby a slušností". Nejde o plané žvatlání, ale naopak o něco, co si lidé říkají, když k sobě mají blízko. Když se nebojí obnažit, když se chtějí sdílet. Je možné, že je to vliv "texaství", protože se to vyskytuje podezřele často právě u rodáků z této specifické oblasti. Nu a pak tady máme skvělý vizuál a formát, ve kterém se prolíná to nejlepší z divadla a filmu. Vynikající herce, kteří jsou i kvůli dvěma minutám ochotni v jeho filmech účinkovat....hádejte proč? Protože být toho součástí je otázka herecké prestiže...kvůli takovým filmům si mnozí herci tuto profesi vybrali. Astronomické sumy za popcorňárny, jsou často náplast za zpronevěření se herectví....tomu opravdovému. Aby pak mohli přijmout roli v něčem... . Asteroid City má vše, co mám na tvorbě Andersona rád. I přes ten formát - film o divadelní hře, je po dlouhé době snímkem, který je vstřícný i vůči popcornářům. Pro ně to sice bude jeblý art, ale má potenciál zabavit i vydunělé hlavy. Všichni herci do jednoho jsou skvělí, vizuál je vymazlený....když tohle většině diváků stačí u mainstreamových filmů....na co by si tady chtěli stěžovat? Na divoký a zmatečný závěr? Ano, to dává smysl. Na občasné manýry...kdy už bylo těch "zákulisních" scén nadužíváno? Jo, taky bych meeting s herci vystřihl. Ano, Wes Anderson mi opět nedodal film, ze kterého bych byl nadšený od začátku do konce, ale stejně mi udělal radost, pobavil mě a stále zůstává v mé TOP 10. A budu se i nadále těšit na další jeho film. ()
Áno, Wes má proste svoj štýl, ale mám pocit, že mnoho ľudí sa toho už presýtilo - a ja tiež. Asteroid City je tým najslabším filmom, čo som od neho videl. Námetovo to nie je na zahodenie, ale čo sa týka scenára a dejovej línie, to bolo dosť nezáživné. Sem tam nejaký fajn dialóg, ktorý to aspoň trochu oživil, ale ako celok ma to proste nechytilo a ani nebavilo. A pritom herecké obsadenie bolo áčkové! Len čo z toho, keď je scenár biedny? 1 hviezda za námet + pár dobrých dialógov. ()
Moudří lidé z Cinepuru, ale aji běžní smrtelníci z řad zdejších komentátorů se leckdy shodují v tom, že Wes Anderson se opakuje, vykrádá sám sebe, že za oním byť stále specifickým, originálním a úžasným vizuálem se nic hlubšího neskrývá, jinými slovy, že líbivá naleštěná forma nemá obsah, ba dokonce, že postavy jsou plochými loutkami... já říkám, nechť si Anderson hraje, vždyť je to krásné. Mě tyhle roztomilé malé světy, kde má každý detail svůj význam, kde je mizanscéna vybroušena k dokonalosti a barvy hladí po oku, neskutečně baví. Do toho prolamování čtvrté stěny a pár vtípků jako vystřižených ze scénáře Monty Pythonů, me gusta. ()
Wes Anderson je bezpochyby režisér s ryze osobitým stylem, který z každého jeho snímku činí diametrálně odlišný zážitek. Avšak pokud tvůrce i po letech nepřináší žádnou i sebemenší inovaci, i ten jeho slavný poznávací rukopis začne po chvíli působit tak nějak vykořeněně. Nechápejte mě ovšem špatně – na Asteroid City všechny jeho typické trademarky fungují dokonale, nicméně se mi zdá, že tentokrát tak trochu zapomněl na práci s postavami, které se zde "protáčejí" bez nějakého hlubšího smyslu. Je to vážně velká škoda, jelikož přehršel hereckých hvězd a jímavé příběhové podloží slibovalo vydařenou podívanou vybočující se zaběhlých filmových standardů. Tak snad příště! „You can't wake up if you don't fall asleep.“ ()
Galerie (27)
Photo © 87 Productions / Focus Features

Zajímavosti (15)
- V jednom okamihu rádio mimo obrazovky prehrá pieseň Slima Whitmana „Indian Love Call“, pieseň, ktorá zabila všetkých mimozemských útočníkov v Mars útočí! (1996). (Arsenal83)
- Keď Montana (Rupert Friend) prechádza, ako u správneho kovboja počuť zvuk ostrohov. Na sebe však žiadne nemá. (Arsenal83)
- V máji 2023 Wes Anderson hovoril o tom, ako pandémia inšpirovala film a jeho príbeh: „Nemyslím si, že by v príbehu bola karanténa, keby sme ju nezažívali. Nebola tam pridaná zámerne... Scenár je tá najimprovizačnejšia časť celého procesu. Spolieha sa na to, že nemáte nič." (Arsenal83)
Reklama