Reklama

Reklama

Život a smrt Petera Sellerse

  • USA The Life and Death of Peter Sellers (více)

Obsahy(1)

Film Život a smrt Petera Sellerse sleduje bouřlivou cestu britského komika od jeho skromných počátků v pořadech radia BBC až na vrchol popularity, kterou mu přinesly jeho komediální filmové role. Úspěšného herce v jeho skutečném životě drtí divoké partnerské vztahy, jeho nevyzpytatelné chování a nezdravě milující matka. Suverén na plátně, ďábel v osobním životě. Peter Sellers a jeho neopakovatelný životní příběh. (Bontonfilm)

(více)

Recenze (98)

gabin(a) 

všechny recenze uživatele

Vyloženě promarněná šance natočit skvělý film o skvělém herci. Bez vynikajícího Geoffrey Rushe (kde on není vynikající, že?) bych ani nedokoukala. Krásná a Britt Eklandové velmi podobná Charlize Theron. Za ně jsou ty tři hvězdičky, zaslouží si je. Zbytek je jaksi odfláknutý, jen ukazuje, jakáže to byl Sellers svině. Perfektní komentář Oskar..... ()

N.Strauber 

všechny recenze uživatele

Tento "velmi dobře poskládaný, objektivně natočený a naprosto pravdivý film" (ironie) jsem už viděl mnohem dřívě, ale během procházení filmografie Emily Watson jsem si všiml, že jsem ho ještě nehodnotil. Pamatuju si, že i když mě tento pokus o životopisné drama nenudil a plno zdařilých momentů se tam našlo, nemůžu hodnotit lépe než 50%, tedy velmi slabými 3*. Tvůrci se rozhodli, že dílo bude mnohem "zajímavější", když velkého herce Petera Sellerse (se kterým se Geoffrey Rush při vší úctě příliš měřit nemůže, i když se tady dost snažil) ukážou jen v tom nejhorším světle a to já považuju za velkou chybu. V Rushově podání je Sellers ten nejnepříjemnější a nejnesympatičtější člověk na světě, který není nikdy schopný se chovat normálně nebo se třeba jen normálně zasmát. Stačí se podívat na nějaká videa se Sellersem nebo jen na nepovedenou scénku na konci filmu Byl jsem při tom a Sellers bude působit úplně jinak. Jde také o to, že Rush narozdíl od něj vypadal strašně nepříjemně už jen od pohledu. Tím nechci pana Sellerse omlouvat a snažit se všechny přesvědčit, že to byl nějaký dobrák - to v žádném případě, hysterický člověk, se kterým bylo obtížné vyjít a šílenec to byl bezpochyby (ale ne nonstop), ale nemůžeme se na něj dívat tak, jak byl vyobrazen v tomto snímku. Nic se nemá přehánět. Herbert Lom o něm prohlásil, že sice byl "ťuklej", ale že to byl jeho fajn kamarád - z tohoto filmu se mi nezdálo, že by mohl být něčí kamarád... Tvůrci si asi vždy vyslechli jen jednu stranu a "nezaslechli", že např. Sellers chtěl na konci života ještě sám bez režiséra Edwardse natočit Růžového pantera a dokonce k tomu psal scénář... ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Můj pohled na film je kombinací přístupů a komentářů Oskara a Radka99. Jak uvádí právě Radek99, jako "studie člověka, který díky výchově a úspěchu v životě rozmělní svou osobnost ve svých filmových rolích, ke kterým utíká sám před sebou i ve svém soukromí" je to vynikající a provokativní, jenže mnozí diváci budou film považovat za skutečnou biografii Petera Sellerse a v tomto ohledu je film přece jen zavádějící. Ne že by se mnohé motivy v jeho životopise neobjevily, ale je to negativně jednorozměrné, takže z toho Sellers vystupuje spíš jako talentovaný sociopat, což neodpovídá skutečnosti. Byl to vynikající umělec a talentovaný autor, který udělal strašně velký kus práce už v rozhlase a stál na počátku procesu, který později završili Monty Pythoni. Na televizní film je to precizní práce se slušným rozpočtem a především vynikajícím výkonem Geoffreye Rushe v hlavní roli. Vzhledem k tématu se nabízí srovnání s Formanovým Mužem na Měsíci, kde měl ale Forman usnadněnou pozici právě tím, že Andy Kaufman byl mnohem méně známou postavou, a tak mohl scénárista i režisér v jeho případě fabulovat bez zábran. Život s Andy Kaufmanem musel být taky v mnoha ohledech svízelný, až nesnesitelný, ale protože se tvůrci nesoustředili na tu zápornou stránku jeho osobnosti, vznikl pábitelský poetický film se sympatickým hrdinou. Petera Sellerse by faktů neznalý divák po zhlédnutí tohohle filmu poslal patrně do pekel. Celkový dojem: 80 %. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Myslel jsem, že s přihlédnutím k fenomenálnímu výkonu Geffreyho Rushe a maskérů dám tři hvězdičky, ale on si to celek nezaslouží. Snad z každého časopiseckého článku se totiž o Sellersovi dozvíte víc než z tohohle filmu. A pokud o něm nikdo neví, jaký ve skutečnosti byl, je to vynikající důvod, proč film netočit, ne naopak. Přes Hollywood se prostě zrovna žene vlna životopisných filmů a Sellers byl zrovna na řadě. Naprosté zklamání. ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Kulhavé poskakování životem výrazného komika, který byl ve své civilní podobě spíše osamělým neurotikem. Sice jsou zde zobrazeny všechny zásadní Sellersovy filmové scény, proces vytváření jednotlivých figur i jeho neschopnost hrát prostou životní dvojroli otce a manžela, ale k souvislému smysluplnému vyprávění má tento snímek daleko. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (14)

  • Peter Sellers se objevil celkem v šesti filmech o nešikovném inspektorovi, přičemž ten poslední – Stopa růžového pantera – vznikl dva roky po hercově smrti a z nepoužitých záběrů z předcházejících částí. (imro)
  • Ve filmu Malaga (1954) Sellers údajně nadaboval až 14 postav, přičemž jedenáct z nich mezi sebou vede konverzaci. (imro)
  • Na otázku, zda se filmu podařilo Petera Sellerse nějak vysvětlit nebo charakterizovat, jeho představitel Geoffrey Rush odpověděl: "Když jsem se na roli připravoval, sešel jsem se Martym Balmem, který byl Sellersovým agentem v posledních čtyřech letech života. Řekl mi: 'Víš, Geoffreyi, člověk pořád někde slyší, že Peter Sellers měl temnou stránku. Jenže já ji nikdy neviděl. Vídal jsem se se zdvořilým, džentlmenským člověkem, který rád vyprávěl vtipy, hrál si se slovíčky, mluvil směšným hlasem... Takvý vztah jsem s ním měl já.' Později jsem se sešel s jiným agentem. Ten se zamyslel a řekl: 'Vždycky jsi ml pocit plíživého nebezpečí. Jako by se za chvíli mělo stát něco hrozného.' Nevím, jak pořádně odpovědět... nemyslím si, že bych bych teď o 'skutečném' Sellersovi věděl víc než před natáčením. A fascinuje mě pořád stejně. Ten člověk je černá díra, do které se vyplatí vstoupit, protože se v ní taky dozvíte něco o sobě. Hlavně když jste herec. Začnete přemýšlet o tom, proč děláte to, co děláte, a taky, jak to vlastně děláte. Ne, nevím víc o Sellersovi, ale vím teď víc o sobě." (NIRO)

Související novinky

Scenáristé v akci

Scenáristé v akci

22.11.2008

Vrána k vráně sedá a američtí scenáristé s oblibou pracují ve dvojicích. Rossio a Elliot (Piráti z Karibiku) či Orci a Kurtzman (nepřehlédli jste našlapaný trailer na nový Star Trek, že ne?) jsou už… (více)

Reklama

Reklama