Režie:
Jonáš KarásekScénář:
Tomáš DušičkaKamera:
Tomáš JuríčekHrají:
Gregor Hološka, Zdeněk Godla, Ivo Gogál, Daniel Fischer, Sväťo Malachovský, Sáva Popovič, Helena Krajčiová, Martin Šalacha, Oľga Belešová, Jevgenij Libezňuk (více)Obsahy(2)
Divoké devadesátky. Šusťákové soupravy, pestrobarevná saka, velké kazeťáky, videopřehrávače, kýčovitá techno hudba, videopůjčovny na každém kroku, nové společenské poměry, záplava různých podvodníků, začínající organizovaný zločin. V této době a prostředí anonymního maloměsta se odehrává příběh Laca, na svou profesi hrdého údržbáře místního muzea, který se kvůli své výbušné povaze ocitá v nesprávném čase na nesprávném místě a po setkání s drsnými podvodníky skončí na vozíku. Když pak zjistí, že spravedlnost je nedosažitelnou utopií, rozhodne se vzít věci do vlastních údržbářských rukou. Začíná pomsta, jakou jste ještě neviděli. A poznáte přátelství, jaké by vás ani nenapadlo. (Cinemart)
(více)Videa (8)
Recenze (477)
Stylová komediální kriminální jízda, která zvládá dávkovat humor i stylové pasáže, zároveň působí jako něco, co se mohlo velmi snadno rozpadnout, přesto se to nakonec nepovedlo. Výsledkem je výrazná zábavná záležitost, která dokazuje, že kreativita v československé kinematografii rozhodně není nutně mrtvá…. ()
„Z VÝSLEDKU VAŠEHO VYŠETŘENÍ VYPLÝVÁ, ŽE VAŠE OSOBNOST JE AKCENTOVANÁ DISOCIÁLNÍMI A EMOČNĚ NESTABILNÍMI RYSY HRANIČNÍHO TYPU…“ Věčně nasranej (a) mstící se invalida v akci. Bravo Slováci! Tahle kulervoucí píčovina – díky nadhledu a rasový nekorektnosti, dokáže pocuchat bránici! /// -------------- POD ČAROU: ------------------------------------------------ 1.) Tvůrci chtěli napodobit gangsterky Guy Ritchieho. 2.) Film podbarvuje hudba ve stylu Kusturicových „cikánských“ filmů. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE *** NAPĚTÍ ne ()
Mafstory 2023. Trikrát som sa zasmial nahlas (konečné riešenie rómskej otázky, Rytmus, gayovia). Používa to divné gradovanie deja (čo tu niektorí paradoxne vyzdvihujú). Mne to prišlo nudné a zmätené. Drvivá väčšina gagov vychádza zo záhoráckeho nárečia a rómskeho prízvuku. 90.kovým retrom to možno zabáva, ale jak je to prepálené za hranicu balkánskej gangsterky, tak to vlastne žiadnym retrom nie je, nakoľko až takto to tu nikdy nevyzeralo. Podobne mečiarovskú atmosféru načrtol Havran v Analfabetovi, ten ale nemal zbesilý soundtrack a strihy jak youtube video, aby divák náhodou za štyri vety neprerušeného dialógu nestratil pozornosť. Herci nadpriemerní; s prehľadom najlepší je Gogál a veľmi prekvapivo si to celkom dáva aj Malachovský, inak tragický komik. Cameá úplne zbytočné, len aby boli (hlavne Spirit a Vec). Najvtipnejší na celom filme je Rytmus. Na Slovensko povedzme dobré, ale na Západ (myslím západ Európy), by toto nestačilo ani pred dvadsiatimi rokmi. Ono je pekné vytvoriť pár dobrých hlášok a vysmiať sa provinčnosti (ktorá je napol národná hrdosť 😉), furt to ale stojí na basic príbehu a dávno ohratých postupoch. Prial som si, aby to skončilo. ()
Překvapivě vydařený počin, který ukazuje, že i ve zdejších (přesněji slovenských) podmínkách se dá natočit podobná groteska, která se nebere vážně a stylově drží krok minimálně s Evropou. Jonáš Karásek udělal dobře, když příběh situoval do devadesátých let, kde bylo možné takřka vše, zároveň tu jsou poznat jen typickým oblečením a staršími auty. To ale nevadí, protože o výpravě film opravdu není. Od úvodu si nebere servítky a některé vtipy jsou dost drsné, ale funkční a nikoli samoúčelné, především si ale udrží hodně slušnou úroveň po celou dobu. Příběh je pochopitelně notně přestřelený, jenže je nadsazený a nesnaží se být realistický, což tvůrcům umožňuje přistupovat podobně i ke stylu, který je vytříbený a zejména akční scény jsou na česko-slovenské poměry velmi dobré. Potěší i to, že tvůrci nijak nezesměšňují romskou komunitu, a i když si dělají legraci z určitých stereotypů, nemají potřebu postavy karikovat. Výsledku hodně pomáhá obsazení, v němž výtečně kooperují Gregor Hološka a Zdeněk Godla, na jejichž společné scény je radost pohledět. Je fakt, že některé momenty vyznívají naprázdno, tempo je někdy zbytečně roztahané, a když zmizí humor, najednou se to vleče a není to tak zajímavé, to ale nic moc nemění na tom, že Invalida je překvapivě povedený film, kterých se dnes už moc netočí a ukazuje, že když existuje produkční odvaha, může něco podobného nakonec spatřit světlo světa. 70 % ()
Maďarská velryba zase na chvíli vyvrhla svého ojedinělého kreativce, ten po výborné Amnestii prokázal, že mu jde, na co sáhne, a nonšalantně vydefinoval zcela nový žánr, který se do terminologických análů moderní filmové teorie tímto zapisuje jako „bláznivá tragédie“. Veskrze originální černotumornou taškařici z prostředí devadesátkových hornouherských morgošů, socek a pravicových kriminálních struktur spolu s Dušičkou udrželi naprosto elegantně na míle daleko od fekálních trapáren, přičemž celou hrací dobu de fuckto jen brutálně lechtali tíživou lidskou tíseň, až se smála na celé kolo. Načež ani nevadilo to progresivně utopistické Együttélés, že dokonale vystřiženému mámtovpičistickému vozíčkáři je solidárně ochoten koupit walkmana akorát tak dobrotivý ghettový cigoš v šik uniformě SS. Doufám, že to kriminálník Godla dostal hotově a bez papírů, protože si svým přirozeným a až odzbrojujícím výkonem bezesporu zasloužil ulít každou vydělanou korunu před exekutorem! Prostě něco, o čem si můžeme v našich lůzrech a hnojích, sériově produkujících výhradně žinantní Langmajeroviny pro slaboduché smíšky a retardované hospodyňky, nechat akorát tak zdát. Paráda, kluci! P.S.: Postelová scéna krajně vyteplených neoprogresivců je naprostá dokonalost! ()
Galerie (57)
Zajímavosti (25)
- Vo filme si zahrali aj skutoční trnavskí obvodní policajti. (m.a.t.o.)
- Film sa odohráva v 90. rokoch, ale na rozvodovom tlačive (čas 52:45) je odvolávka na Zákon o rodine č. 36 z roku 2005. Okrem toho PSČ príslušného okresného súdu Medzilaborce v hlavičke - 061 01 patrí Spišskej Starej Vsi a o dva riadky nižšie - 831 02 je bratislavské PSČ. (EnzoFerrari)
- Scenárista Tomáš Dušička čerpal námet z dvoch skutočných príbehov ohľadom mafiánskych praktík z 90. rokov. Po premiére reagoval nasledovne: „Pre mňa ako autora komédie bolo najväčšou poctou, že polovica vtipov sa stratila v smiechu divákov, pretože sa smiali ešte na predchádzajúcom vtipe.“ (Biopler)
Reklama