Režie:
Jonáš KarásekScénář:
Tomáš DušičkaKamera:
Tomáš JuríčekHrají:
Gregor Hološka, Zdeněk Godla, Ivo Gogál, Daniel Fischer, Sväťo Malachovský, Sáva Popovič, Helena Krajčiová, Martin Šalacha, Oľga Belešová, Jevgenij Libezňuk (více)Obsahy(2)
Divoké devadesátky. Šusťákové soupravy, pestrobarevná saka, velké kazeťáky, videopřehrávače, kýčovitá techno hudba, videopůjčovny na každém kroku, nové společenské poměry, záplava různých podvodníků, začínající organizovaný zločin. V této době a prostředí anonymního maloměsta se odehrává příběh Laca, na svou profesi hrdého údržbáře místního muzea, který se kvůli své výbušné povaze ocitá v nesprávném čase na nesprávném místě a po setkání s drsnými podvodníky skončí na vozíku. Když pak zjistí, že spravedlnost je nedosažitelnou utopií, rozhodne se vzít věci do vlastních údržbářských rukou. Začíná pomsta, jakou jste ještě neviděli. A poznáte přátelství, jaké by vás ani nenapadlo. (Cinemart)
(více)Videa (7)
Recenze (471)
Maďarská velryba zase na chvíli vyvrhla svého ojedinělého kreativce, ten po výborné Amnestii prokázal, že mu jde, na co sáhne, a nonšalantně vydefinoval zcela nový žánr, který se do terminologických análů moderní filmové teorie tímto zapisuje jako „bláznivá tragédie“. Veskrze originální černotumornou taškařici z prostředí devadesátkových hornouherských morgošů, socek a pravicových kriminálních struktur spolu s Dušičkou udrželi naprosto elegantně na míle daleko od fekálních trapáren, přičemž celou hrací dobu de fuckto jen brutálně lechtali tíživou lidskou tíseň, až se smála na celé kolo. Načež ani nevadilo to progresivně utopistické Együttélés, že dokonale vystřiženému mámtovpičistickému vozíčkáři je solidárně ochoten koupit walkmana akorát tak dobrotivý ghettový cigoš v šik uniformě SS. Doufám, že to kriminálník Godla dostal hotově a bez papírů, protože si svým přirozeným a až odzbrojujícím výkonem bezesporu zasloužil ulít každou vydělanou korunu před exekutorem! Prostě něco, o čem si můžeme v našich lůzrech a hnojích, sériově produkujících výhradně žinantní Langmajeroviny pro slaboduché smíšky a retardované hospodyňky, nechat akorát tak zdát. Paráda, kluci! P.S.: Postelová scéna krajně vyteplených neoprogresivců je naprostá dokonalost! ()
Je dobré, ak o filme pred zhliadnutím neviem nič, prípadne iba percentá v ČSFD. To sa mi v prípade Invalida nenaplnilo, pretože rodinní príslušníci i známi sa rozplývali nad jeho vydarenosťou, zábavnosťou a skvelými hereckými výkonmi. Prirodzene to ovplyvnilo moje očakávania, ktoré sa, ako obvykle, nenaplnili. Invalid je určite nadpriemerný film a to nielen v porovnaní s ostatnými slovenskými filmami, osobitne komédiami, ale aj v širšom rámci. Herci hrajú ako o dušu, strih poskytuje filmu potrebný švih, neortodoxné správanie sa postáv i ich jazyk prinášajú divákovi zaujímavú nekorektnosť, takže jediné, čo filmu vyčítam je roztrieštenosť deja do mozaikovitej štruktúry, ktorá nie vždy a nie každému sa poskladá do výsledného, zrozumiteľného obrazu. ()
"Já rozumím, že se vám přihodila nehoda, jejíž následky si ponesete pravděpodobně minimálně celý život." Invalid má parametry prvotřídního nadšeneckého filmu, za kterým stojí parta dvacetiletých kluků. Že teda ve skutečnosti za kamerou stál profesionální tým otřískaných čtyřicátníků a státní prachy je teda jiná věc, ale proč bych měl všechno řešit já? Karáskův film zpočátku moc důvěry nebudí - vtipy se trefí tak jeden z osmi, postavy jsou papírové, dialogy dvojnásob, hercům to z pusy taky úplně nejde a taková ta slizká hra na bezpečnou "politickou nekorektnost", kterou perfektně ilustruje Rom v nazi uniformě (hýk hýk) spíš straší tím, že tohle bude takové to upatlané hraní na legraci, která bude vycházet z toho, že se budou bez skrupulí ve filmu říkat věci "jak se opravdu mají." Po prvotním šoku se ale začne obrušovat mnoho dosud velmi ostrých hran a to zejména tím, že postavy jsou skutečně akorát karikaturními figurkami bez vývoje, tak celkem záhy na nich lze aplikovat všemožné running jokes, čemuž jdou na ruku někteří herci, kteří z nějakého důvodu jsou po chvíli překvapivě dobře usazený ve svých rolích (ústřední Hološka a jeho změny nálad!) a dokaží přirozeně prodat i tu poslední "pyču". Invalid navíc obsahuje hromadu vizuálních, kontextuálních vtipů, tedy věc, kterou si většina tuzemského komediálního mainstreamu nemůže stále ani nechat vysvětlit a snaží se odkazovat na devadesátkové (czex)sploatace tím, jak se snaží do děje vměstnat veškeré tíživé aspekty tamní společnosti, od rasových segregací, liknavosti státu, přes korupci, nacistickou minulost či fetišizaci historických symbolů. Pochopitelně, opět po vzrou nadšeneckých klučičích filmů, to zde totálně odnášejí ženské postavy, které sice mají fungovat jako katalyzátor děje, nicméně v tomto případě jsou spíše omluvou za něj a stejně jako to mají protagonisté filmu, tak i jeho tvůrci je sice mají rádi, ale zároveň jsou radši, když jsou někde pryč. ()
První půlka je takový decentní průměr s pár solidními nápady, který mě relativně zklamal. Vždyť sakra. Ze všech stran slyším samou chválu, tak jak je možné, že mě to až tak moc míjí? No, pak přijde druhá polovina... Olda Šetrhendů vyjede do boje a já z toho umíral smíchy. Mít takové tempo celý film, asi nemám co vytknout. Takhle mě jen mrzí, že je ten „prolog" až moc dlouhý, protože tady se dalo vyřádit mnohem více. ()
Na SK pomery to má kvalitnú technickú stránku a palec hore Godlovi za jeho slovenčinu. Nemal som ani na sekundu problém veriť, že je slovenský cigáň. Ale všetko ostatné išlo mimo mňa. SK humor mi je snáď ešte viac vzdialený ako ten český a už ten je pre mňa dno. Takže evidentne nie som cieľovka. Ale kto sa zabáva pri všetkých tých Horných, dolných a podobných slovenských sitcomoch, tak bude nadšený aj z tohto. 4/10. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (25)
- V jednej dlhšej scéne beží v televízii film Vinnetou I (1963). (Arsenal83)
- V poslednej scéne filmu zaznie pieseň "V dolinách" v podaní Karola Duchoňa. (Biopler)
Reklama