Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Strhující historická freska podle slavného románu Emila Zoly Germinal (1885) o životě horníků a jejich odvážném boji proti bezpráví. Své doby nejnákladnější francouzský film (32,5 mil. USD) je mistrovskou ukázkou jedinečné francouzské filmové kultury, ve Francii měl mimořádný úspěch a stal se jedním z kandidátů na Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (23)

castor 

všechny recenze uživatele

Uhelný důl, který přináší naději i smrt. Rodina zkušeného horníka a bývalý strojník, který do městečka přichází, jsou hlavními postavami rozmáchlého příběhu o útrapách chudé hornické kolonie z pera naturalistické klasiky Emila Zoly. V severní Francii to vře. Těla nasáklá uhelným prachem každodenně bojují o lepší příští. Po příchodu z roboty přepočítávají zbývající peníze, usedají do horké koupele, aby se uprostřed noci opět vydali s tichou odevzdanou zarputilostí do dalšího černého dne. Tohle nemůže vydržet dlouho, dělnická revolta se po dalším snížení výplatních tarifů blíží každým dnem. Naštvané horníky už nelze zastavit. Francouzi se tehdy vytáhli s rekordními náklady a předložili autentický kus plný smutných hrdinů. Povedla se kamera, výprava či kostýmy, herecky je to pak úplná radost. Nějaké dva tři silné/naturalisticky podané momenty navíc bych nicméně uvítal. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Výborné, naturalisticky podané drama se silně sociálním podtextem. Všechno skutečně senzačně, autenticky zpracováno: špína, prach, bída, beznaděj, vše podpořeno přesvědčivými hereckými výkony v čele s Panem Hercem G. Depardieu... A paradoxně právě v jeho roli je pro mě největší slabina filmu, přes kterou se prostě nedokážu přenést a strhávám jednu hvězdičku. Zahrál skvěle, famózně, o tom žádná. Ovšem zkuste uvěřit bídného, vyhladovělého horníka chlapovi, ze kterého špeky doslova tečou na všechny strany - a je to ještě navíc podepřeno okamžikem, kdy ho vidíme nahého vylézat z necek. Všichni ostatní okolo působí náležitě zbědovaně, vychrtle, Depardieu je tam se svou korpulentní, silně otylou postavou jako pěst na oko, bohužel. Bývá obvyklé, že herci do svých rolí hubnou, nabírají svalovou hmotu, ba i tloustnou, ale osobně mám pocit, že Depardieu snad nikdy v kariéře nebyl tak tlustý, jako v této roli věčně hladového, utlačovaného horníka, a fyzická příprava tedy v jeho případě buď vůbec neproběhla nebo naprosto selhala. 69% ()

Reklama

curunir 

všechny recenze uživatele

,,HLÁSITE PROTI BOHATÝM POKIAĽ STE CHUDOBNÍ, ALE VAŠA NENÁVISŤ K MEŠTIAKOM POCHÁDZA LEN Z BESNEJ POTREBY BYŤ MEŠTIAKMI MIESTO NICH." __ Veľkoryso pojatá adaptácia Zolovho románu (na ktorý si začínam brúsiť zuby) je v tuzemským končinách prakticky neznámym dielom z dôvodu jeho slabej distribúcie (nehodnotil ho ešte nik z mojich obľúbených užívateľov). Niekedy začiatkom tisícročia ho rozdelený do dvoch dielov vysielala česká TV Prima a slovenským divákom ho (zrejme v premiére) vo februári 2014 ponúkla prekvapujúco TV JOJ v neprekvapujúco neskorých nočných hodinách a jeho reprízu zopakovala o dva mesiace neskôr v rovnakom čase, čo mi padlo vhod, keďže som predchádzajúce vysielanie premeškal a odvtedy som bol na film navnadený. Claude Berri nakrútil film s veľkou snahou o naturalistické vyznenie, napriek masívnej stopáži vie udržať divácku pozornosť (len finále mi prišlo mierne pretiahnuté), opiera sa o kvalitné herecké výkony a vďaka dobrému scenáru aj o viacero zaujímavých myšlienok istotne so základom v knižnej predlohe. Vďaka jasnému filmovému jazyku, bez toho aby to bolo predtým povedané, divák v závere okamžite pochopí, že v lúčoch vychádzajúceho slnka Étienne odchádza realizovať svoje proletárske sny o lepšej budúcnosti inam. Pochvala patrí aj českému dabingu. (225. hodnotenie, 11. komentár k filmu) ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Nádherná vizuální stránka s bohatou historickou výpravou mě fascinovala už v první třetině snímku, v níž jsme se v první řadě precizně seznamnovali s poměrně velkým množstvem postáv. V druhé třetině se rozpoutá děj plný strhujících událostí kolem boje horníků proti bezpráví vrcholícího dlouhou odvážnou stávkou, v té závěrečné pak sledujeme neméně napínavé pokračování příběhu ve znamení jedné velké katastrofy. Povědomě jsem čekal skvělý i vyčerpávějící film a přesně takového jsem se i dočkal. Claude Berri se výborně chopil rozsáhlého námětu a na základě něj nabídl ve svém nákladném počinu skutečně kvalitně rozpracované osudy postáv na pozadí historického tématu, vytvořil filmovou fresku hutnou obsahově i formálně, nevyjímaje brilantní herecké výkony. Zatímco chvílemi jsem se kochal výpravou, jindy na mě z té silné atmosféry a prostředí plného chudoby padala obrovská tíseň. Gérard Depardieu mě svým úctyhodným výkonem přesvědčil natolik, že jsem mu neměl problém věřit, že je tím hladovým a chudým dělníkem, byť při pohledu na jeho mohutnou postavu mi spočátku jeho obsazení do této role působilo jako pěst na oko. Tvůrcům nemožno v nejmenším vyčítat ani některé silně nepříjemné naturalistické scény i přímo hororové výjevy (scénu s nečekaným uškrcením dívky ze strany dědy v pod. Jeana Carmeta budu mít asi ještě dlouho v paměti...), pár osobních výtek bych sice měl, ale po takovém velkolepém zážitku si je ponechávám pro sebe. Společně s Bídníky 20. století jde určitě o jeden z nejvydařenějších historických opusů francouzské kinematografie 90. let. 85% ()

Brouk 

všechny recenze uživatele

Germinal - ambiciozní, svého času suverénně nejdražší francouzský filmový projekt. Je to famozní a strhující nahlédnutí do každodenního života chudých havířů respektive havířské komunity bez příkras. Zajímavé na tomhle filmu také je jeho způsob vyprávění. Pro někoho je "vleklost" děje pomalá (to je dle mého názoru také jeden z hlavních důvodů spolu s délkou, proč se tento film nestal komerčně úspěšným mimo "rodnou" Francii), já si zas myslím, že jen podtrhuje a vystihuje každodenní tvrdý boj "o přežití" a krutost doby... každý a nekonečný den... každou hodinu.. každou minutu...každou vteřinu... Samozřejmě jak jinak - skvělí herci zvláště Miou - Miou a Carmet (mimo Pana Duponta jeho nejlepší výkon), skvělý scénař, nádherná hudba... pro zajímavost zpěvačka Mylene Farmer tenhle film svým videoklipem proslavila víc než samotná kampaň distributora :-) Tenhle film patří mezi filmové skvosty Francouzské kinematografie druhé poloviny 20.století ()

Galerie (30)

Zajímavosti (7)

  • Väčšina komparzistov bola vybraná medzi bývalými baníkmi alebo ich deťmi a vnúčatami. (Arsenal83)
  • V roku 1993 to bol 4. najnavštevovanejší film vo francúzskych kinách (6,2 mil. divákov). (Arsenal83)

Reklama

Reklama