Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1755 se zchudlý kapitán Ludvig Kahlen vydává dobýt drsné, nehostinné dánské vřesoviště se zdánlivě nemožným cílem: vybudovat tu ve jménu krále kolonii. Výměnou za to pro sebe získá tolik vytoužený šlechtický titul. Jediný vlastník této oblasti, nemilosrdný Frederik de Schinkel, se však arogantně domnívá, že tato země patří jen jemu. Když se de Schinkel dozví, že jeho služebná Anna Barbara a její manžel se utekli ukrýt ke Kahlenovi, privilegovaný a zlomyslný majitel vřesoviště přísahá pomstu a dělá vše pro to, aby kapitána vyhnal. Kahlen se nenechá zastrašit a pustí se do nerovného boje – riskuje nejen svůj život, ale i život rodiny uprchlíků, která se kolem něj shromáždila. Šestý celovečerní film Nikolaje Arcela je vynikající historické drama s řadou předností, z nichž ta nejpřesvědčivější je možná nejméně překvapivá. Je jí charisma staré školy, které z plátna vyzařuje díky Madsi Mikkelsenovi v roli muže, jehož mlčenlivou povahu a drsnou statečnost prověřují snad všechny myslitelné útrapy, které ho v Dánsku 18. století mohly potkat. (Film Europe)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (259)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Mads Mikkelsen je pravděpodobně nejznámější dánský herec současnosti. Jeho popularitu pomohla podpořit účast v několika hollywoodských projektech (Casino Royale, Souboj Titánů z roku 2010, první Doctor Strange, Rogue One: Star Wars Story, náhradník za Johnnyho Deppa v roli Grindelwalda ve třetích Fantastických zvířatech, pátý Indiana Jones nebo především seriál Hannibal), Mikkelsen ovšem pořád nezapomíná na své rodné Dánsko. Vedle účasti v americké produkci tak Mikkelsen občas natočí i něco doma a došlo tak ke vzniku filmů jako Hon, Chlast nebo Rytíři spravedlnosti. Právě Mikkelsen může přispět k tomu, že se těmto dánským filmům dostává více pozornosti, jistě tomu tak bude i Bastarda. Scenárista Rytířů spravedlnosti, Anders Thomas Jensen, se možná se svým kolegou Nikolajem Arcelem spálili u adaptace Temné věže od Stephena Kinga, Arcel jako režisér a spoluscenárista ovšem díky adaptování knihy Ida Jessena rázem nabízí jistou formou vykoupení. Jeho Bastard je totiž skvělý. Sám Mads Mikkelsen si nedávno tak trochu posteskl, že ho většinou nikdo nezve v Americe na casting hlavních hrdinů a většinou ho staví do role záporáků. Hrdinou se tak Mikkelsen může stát alespoň v Bastardovi. V roli Ludviga Kahlena je Mikkelsen skvělý, kdy ukazuje, že srší neskutečným charismatem a přestavuje hrdinu, kterému je strašně snadné fandit. V rámci dvouhodinového filmu Arcel servíruje vtahující záležitost, která snadno evokuje Statečné srdce nebo Posledního samuraje, jenom v dánských a trošku komornějších kulisách. Bastard vlastně působí jako dánský film, který by se v Hollywoodu rozhodně neztratil. Film pracuje s dobovým kontextem a politickou situací v Dánsku v polovině 18. století, zvládá být postupně čím dál tím více emocionálně nepříjemný a ústřední konflikt postupně dělat více a více intimnější. Centrem je přitom pořád boj mezi dobrem a zlem. Ale celé je to zpracované tak působivě a je to celé tak severské, že to celé dělá celý zážitek působivým. Od dobrého historického filmu se tak nějak automaticky čeká perfektní výprava, krásné kostýmy a takzvaná poctivá práce v těch nejmenších detailech. To všechno je na svém místě. Kamera Rasmuse Videbæka je vtahující a v součtu jde o jeden z nejvýraznějších výkonů na pozici kameramana za uplynulý rok. Především i díky několika výrazným kompozicím a chytrým vyhráváním si s tím, co přesně kamera zrovna zobrazuje.  Film zároveň pracuje s motivy o předsudcích, romantickým trojúhelníkem a jedná se ze scenáristického pohledu možná až o příliš ambiciózní pokus. Přes to vše to zázrakem drží pohromadě. Bastard díky tomu zvládne být velkolepý i komorní zároveň. Chvílemi má celý film vyložený westernový nádech, moc přitom vlastně nesejde na tom, že jde do velké míry skutečně o černobílý příběh o čistém dobru proti čistému zlu. Výsledkem je totiž pořád dánský epos, který zvládne diváka správně semlít. I přes zdánlivou černobílost konfliktu pořád nechybí přesah, nejen co se týče politického kontextu. Arcel rozhodně neobjevuje Ameriku, zvládá ovšem za pochodu připomenout ty nejlepší podobná historická dramata. Člověk, který ctí osvědčený respekt a výsledkem je díky tomu výtečná porce. Vzrušující, vtahující a jednoznačně působivá. V centru dění je pořád postava Ludviga Kahlena, oběť systému s nespravedlivými pravidly. Nejedná se o postavu, která by byla bez chyb, Mikkelsen ovšem podává další komplexní výkon, kterým si Kahlen po celou dobu udrží divákovu přízeň. A divák může společně s Kahlenem pomalu obstarávat satisfakci. Bastard je filmem, který podpoří víru v dánskou kinematografii. Nejenom, že se díky opět Madsovi Mikkelsenovi po všech těch hollywoodských záporácích dostává nějaká forma satisfakce, ale především proto, že jde o další strhující dánskou záležitost, kterou Nikolaj Arcel neskonale potěšil a člověk mu rázem odpustí i tu Temnou věž. Již nyní se nachází Bastard v TOP 15 na užším seznamu pro nominaci na Oscara za nejlepší mezinárodní film. Konkurence je možná veliká a Dánové tu svého 5. Oscara nutně dostat nemusejí, pokud by se ovšem Bastard dostal už jen do užší TOP 5 a dočkal se alespoň nominace, bude se jednat o zasloužený výkon. Nejenom díky skutečně fenomenálnímu Mikkelsenovi, který svým výkonem dokáže skutečně strhnout.... () (méně) (více)

maddy 

všechny recenze uživatele

Slušný historický film s Madsom Mikkelsenom o pestovaní zemiakov. Avšak očakávania tu boli z mojej strany o niečo vyššie (v čase hodnotenia má film 84% na CSFD a je umiestnený na 787. mieste najlepších filmov). The Promised Land síce nerobí nič zle, ale počas stopáže sa nevie rozhodnúť akým filmom chce byť a tak tu je zo všetkého tak trochu. Trochu brutality a krvi, trochu romantiky, trochu klišé, trochu emócií, ale vo výsledku to na môj vkus pôsobilo predsa len až príliš uhladene a bezpečne, a skôr by som si želal keby sa Bastard viac zameral na tú pravú historickú špinavosť (napr. po vzore The Last Duel od Ridleyho). The Promised Land mi tak v závere, napriek dvom-trom brutálnejším scénam, prišiel takým filmom pre každého. Každému dá niečo, ale náročnejších konzumentov nezasýti plnohodnotne. Fajn klasická dobová historka a toto bude určite o pár rokov rotovať v televíziách pravidelne, ale asi som bol v očakávaní o niečo intezívnejšieho zážitku. CELKOVO: 6/10 ()

Reklama

Superpero 

všechny recenze uživatele

Silný příběh, jak se jednotlivec s nezlomnou vůlí pere s osudem. Bojuje proti vrchnosti, ve jménu ještě vyšší vrchnosti, která ho neváhá při nejbližší příležitosti posrat. Bavilo mě to jako obraz doby. Sledovat jak si bohatá šlechta může dovolit defenestrovat komorný, ale na královského vyslance holt musí rafinovaněji. Hlavně to ale funguje emocionálně, kdy vidíme, jak se umanutý Mikkelsen, co musí mít všechno pintlich stává lidskou bytostí s city. Řemeslně a herecky bez výhrad. ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Výborné historické drámo, které chytne za koule! Mads Mikkelsen by se měl vykašlat na Hollywood, protože tam je to přešlap za přešlapem, ale jakmile hraje ve své rodné domovině Dánska, je to většinou slušnéj nářez a Bastard hned z kraje roku exceluje. Příběh se zaměřuje na Ludviga Kahlena, který se ze zahradníka vypracoval na kapitána a jeho snem je vybudovat kolonii v nehostinném prostředí vřesoviště, při splnění cíle by chtěl za odměnu vytoužený šlechtický titul. Velmi brzy si však udělá nepřátele, jelikož nedaleko žije Frederik de Schinkel nemilosrdný arogantní lord, který se domnívá, že tahle země patří jemu a né králi a tak Ludvigovi nemálokrát pěkně zavaří. První půlka je ještě taková seznamovačka, ale díky atraktivnímu námětu a skvělým hercům si film drží pozornost velmi dobře, jakmile se však film přepne do druhé poloviny, tak se začnou dít hodně zajímavé věci. Atmosféra, krutost a barbarství dané doby je tu zachyceno velmi věrohodně. Mikkelsen bude muset udělat spousta těžkých rozhodnutí a překonat spousta těžkých překážek, aby dosáhl svého cíle. Je tu jedna scéna alá Sofiina volba, která slušně dokáže dolovat z diváka emoce a děje se tu poté jedno překvapení za překvapením. + potěší jedna malá stealth akcička. Film tak dobrý, že si vystačil i bez bitev a to je co říct, kor u mě. 85% ()

Gwaihir 

všechny recenze uživatele

Zpodobnění tvrdého zápasu s živelností přírody, lidskou podlostí a zvráceností feudálního zřízení v nádherně komorním stylu s lehce westernovým nádechem a místy tíživou a ponurou, hudebním doprovodem výborně dokreslenou, atmosférou a zároveň krásný, i když povětšinou neveselý příběh hrdého a cílevědomého samorosta, jemuž život střídavě dává a bere plnými hrstmi. 100 % ()

Galerie (45)

Zajímavosti (13)

  • Podľa Arcela sa Simon Bennebjerg vo svojej úlohe Schinkela cítil veľmi dobre, pričom jeho postavu nechceli napísať len ako "čisté zlo": "Pre nás ako scenáristov to bola postava, ktorá hovorí pravdu. Ak Anders Thomas Jensen alebo ja mali niečo brutálne pravdivé, čo sme chceli povedať, vždy sme to mohli vložiť do úst tohto zlého chlapa. Pretože v podstate hovorí veľa vecí, ktoré sú pravdivé. Pravdy, ktoré náš hrdina (Mads Mikkelsen) ešte celkom neprijal, ani nepochopil, o čom život v skutočnosti je. Ale v podivnom zmysle ten zlý to už vie." (Arsenal83)
  • Film bol vybraný ako dánsky príspevok pre najlepší medzinárodný hraný film na 96. udeľovaní cien akadémie a bol jedným z 15 finalistov v decembrovom užšom výbere. (Arsenal83)
  • Režisér Nikolaj Arcel naplánoval film po prečítaní knihy, v ktorej videl kus samého seba: "Prečítal som knihu a naozaj som sa do nej zamiloval. Len som si pomyslel: 'Bože, nie je to ale skvelý príbeh?! Má úžasné postavy, veľmi živé, špecifické postavy, ktoré milujem.' Hlavná postava, kapitán Ludvig Kahlen [Mads Mikkelsen], mi prišla mne osobná. Bol som v dobe, kedy sa mi narodil narodilo prvé dieťa a teraz mám druhého syna. Som v tomto štádiu života, keď uvažujem, či som nestrávil príliš veľa času prácou alebo snahou o dosiahnutie určitého cieľa, pokiaľ ide o kariéru a prácu, a zrazu zisťujem: 'Ach, tam vonku je úplne iný život, je tu život otca, rodina a všetky tie veci okolo.' Takže v tomto zmysle bol tento príbeh pre mňa perfektným načasovaním, pretože postava kapitána Kahlena a jeho cesta je niečo, s čím som sa skutočne mohol stotožniť. To bolo pravdepodobne to, čo ma prinútilo ísť do tohto filmu." (Arsenal83)

Související novinky

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2023

Blíží se konec roku, a tak opět nastal čas na bilancování toho, které filmy a seriály z letošní produkce se umístily nejlépe v ČSFD žebříčku, jehož podoba není ovlivněna ničím jiným než celkovým… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

10.12.2023

V sobotu 9. prosince proběhl v Berlíně 36. ročník slavnostního předávání Evropských filmových cen, které každoročně pořádá v Německu sídlící Evropská filmová akademie. Vítězným snímkem večera se bez… (více)

Reklama

Reklama