poster

Cherry 2000

  • USA

    Cherry 2000

Akční / Sci-Fi / Dobrodružný

USA, 1987, 93 min

  • Anderton
    **

    Každá dekáda si vo filmoch predstavuje budúcnosť vo svojom dvornom dizajne. Nakoniec sa vždy ukáže, že sa mýlila a v prípade osemdesiatok je to správa obzvlásť potešujúca. Lenže Cherry 2000 nezaujme ani svojou gýčovitosťou. Je totiž taká nejaká nijaká, Sektor 7 nemá v žiadnom smere čím zaujať. V úvodnej polovici v meste to ešte vzbudzovalo nádeje, odkedy sa z filmu stala road movie, prišla nuda. Ako film skončí budú od začiatku vedieť nielen fanúšikovia osemdesiatkového braku, ale každý, kto si pozrie aspoň pár béčkových filmov ročne a vlastne úplne každý. Áno a je tu Lawrence Fischburne vo svojej asi najbizarnejšej úlohe kariéry, i keď sa tu objaví iba na pár okamžikov.(5.10.2016)

  • JFL
    ***

    "Cherry 2000" sice přichází s veskrze originální premisou futuristického světa, kde se ze sexu stala otravná byrokracie, takže láska kvete spíš k androidům, ale jinak vykazuje až příliš mnoho styčných bodů s metažánrovou satirou "Chlapec a jeho pes", která vznikla o dvanáct let před dříve, a tedy i předtím tím, než se z pouštních postapokalyptických akčňáků stal jeden z dominantních žánrů brakové popkultury. V obou filmech představuje výchozí McGuffin hrdinova touha si vrznout, většina děje je zasazena do pouště, vyprávění ukazuje různé bizarní skupiny lidí či bizarní podoby civilizace v pustině a pokaždé se hrdina stane nedobrovolným hostem ve zvrácené komunitě, která má podobu distopické verze padesátkového předměstí s timolýnovými úsměvy, zbytnělými genderovými archetypy a monstrózní adorací konformity. Oba filmy se ale zásadně liší v tom, že zatímco ve starším snímku hrdinu na jeho pouti provází hyperinteligentní pes, tentokrát mu průvodce dělá nebojácná bojovnice a pašeračka v podání Melanie Griffith, byť jejich role ve vyprávění, především pak ve finální pointě jsou v zásadě totožné. Jenže právě tento posun zapříčiňuje, že se "Cherry 2000" na rozdíl od svého nepřiznaného vzoru proměňuje na v zásadě tuctovou žánrovou podívanou. Jediné, co si z ostrovtipu "Chlapce a jeho psa" zachovává je ozřejmění základního principu postapokalyptických filmů. Příběh muže zhýčkaného velkoměstským životem, který se vydává do pustiny, kde se promění v chrabrého bojovníka, doslovně ukazuje, že "Šílený Max" a jeho nespočetné kopie nejsou ničím jiným než futuristickými westerny, které ale namísto nežádoucího efektu v podobě stesku po dávno zašlých romantických dobách přinášejí hrdinsky naivní příslib budoucnosti, kde se klasické ctnosti navrátí v plné síle. Mohlo by se zdát, že "Cherry 2000" oproti tradičně chlapáckým vizím postapokalypsy nabízí možná až feminostickou verzi se silnou ženskou ústřední postavou. Jenže při bližším pohledu se ukazuje, že E. Johnson sice na začátku vystupuje jako ostřílená nebojácná hrdinka, ale to pouze proto, že se čeká, až mužský hrdina odvrhne zhýčkanost moderní civilizace a během nadcházejících dobrodružství doroste do role klasického chlapáka. Niternou pasivitu hrdinky pak vedle jejího ostýchání se převzít iniciativu při sbližování s hrdinou dotváří ještě křehoučký hlásek Melanie Griffith připomínající ženušku z kýčovitíého padesátkového melodramatu. Ve výsledku tak "Cherry 2000" vlastně představuje bastardizaci "Chlapce a jeho psa", když namísto satiry společnosti a zesměšnění klasických dobrodružných žánrů jeho vyprávění transformuje do tuctové žánrovky přesně v duchu osmdesátkových postapo-westernů.(20.4.2014)

  • wayne99
    ****

    Zajímavý vykreslení nepříliš vzdálený budoucnosti. Nezaměstnanost přes 40%, všude samý roboti a sex s normální ženskou pouze přes uzavření smlouvy jako na radarovou základnu. Jestli to má takhle vypadat, tak to bych si raději taky pořídil nějakou společnici s umělou inteligencí. Tenhle film nejlíp vystihuje scéna, ve který se šestiprstej Jake ptá: „Co vás přivádí do těhle končin?“ „Hledáme pro Sama novýho sex-robota, ten starej se nadměrným používáním strhal.“ „Takhle to nebylo! Nebyl to jenom robot – byla samá něha, dovedla se zasnít – miloval jsem jí…“ A o tom to vlastně celý je – tahle romantická akční sci-fi je určená hlavně pro věčný snílky, touha po něčem-někom se táhne celým filmem. Sam je kvůli Cherry ochotnej cestovat po celých státech a do míst, kam by normální člověk dobrovolně nevstoupil – skladiště nových robotů je v poušti, kde vládnou nemilosrdný gangy. Ani se mu nedivím – jeho Cherry v podání Pamely Gidley je opravdu nádherná – jak by taky ne, když její představitelka je původní profesí, jak jinak – modelka. I když tady nehrajou žádný hvězdy, kromě tehdy ještě ne příliš známý Melanie Griffith, je to obsazený skvěle. Podobně dobrej je i českej dabing – hlavního hrdinu namluvil Aleš Procházka, sexy-robotku Vendulka Křížová a záporňáka Lestera Jan Čenský. Rozhodně to stojí za shlédnutí.(13.7.2007)

  • corpsy
    ***

    Z pohľadu dávno minulého sa posnažím to ohodnotiť v dnešnej dobe. Jedno si ale ešte pamätám, že ma ženské herecké obsadenie neuveriteľne fyzicky priťahovalo ( hlavne ak vezmem do úvahy koľko som mal rokov ). Snímok, ktorý sa zdá byť viac komorný ako je je akýmsi polozapomenutým malým skvostom sci-fi žánru 80. rokov a bolo by vhodné ho opäť zaradiť do distribúcie ( aspoň neviem, že by bol - 6.01.2011 ).(6.1.2011)

  • Chřástal
    ***

    „Strč mý klientce jazyk do pusy a zažaluje tě – tím smlouva padá.“ Ano, rok 2017 je doba, kdy si na rande musí muž se ženou sjednat podmínky intimního styku, a to za přítomnosti právníka. Připadá vám to jako zábavná vize budoucnosti? Mně Too. Na druhou stranu si vždycky můžete pořídit robotku, což už by v naší korektní „budoucnosti“ asi neprošlo, určitě ne model Bambi 14. Ale třeba tu s perfektní mechanikou a s vlněním pánve – tu dělali ještě v Detroitu. Prostě začátek servíruje vtipnou představu budoucí civilizace se spoustou nápadů, ale přesun hrdiny do pustin a pouští a dobrodružného road movie už tohle postrádá. Putování zpustlou krajinou schází syrovost a je jasné, jak to asi skončí, ale zkrátka jde o dobrou odlehčenou podívanou s překvapivě sympatickou Melanií Griffith v roli ošlehané akční hrdinky. *** a kousek(18.4.2019)