Režie:
Ilker ÇatakKamera:
Judith KaufmannHudba:
Marvin MillerHrají:
Leonie Benesch, Eva Löbau, Michael Klammer, Rafael Stachowiak, Anne-Kathrin Gummich, Leonard Stettnisch, Kathrin Wehlisch, Sarah Bauerett, Uygar Tamer (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Carla (Leonie Benesch) je učitelka matematiky a sportu a je nováčkem nejen na své škole, ale i v práci obecně. Sotva nastoupí, zjistí, že dochází ke krádežím. Mohla by se s tímto stavem věcí smířit, ale přesně to nechce udělat. Hnána svým stále ještě nezlomeným idealismem se pouští do vyšetřování a setkává se s nepochopením zejména kolegů, rodičů a žáků. Navíc je hlavní podezřelou matka jejího žáka Oskara (Leo Stettnisch). Carla si pak začíná uvědomovat, že její ideály se jen stěží dají skloubit s realitou. (mac000)
(více)Recenze (15)
Výborné drama o tom, jak vyeskaluje jeden nepříjemný případ na škole a jak to nejvíc odnese mladá učitelka, která přitom nic špatného neudělala. Realistický film, něco takového se může stát i na vaší škole. Film bohužel není uspokojivě zakončen, prostě skončí v jednom okamžiku a jak to celé dopadlo, se už nedozvíme. Nominaci na Oscara mu přeju, ale ze stejného žánru tam byly lepší filmy s lepším koncem (Blažiny lekce). ()
„Jak by vám bylo, kdybych vám lhala? Ne moc dobře, že ne? Tome?“ - „Co mám říct?!“ - „Chci, abys věděl, že tvoje chování není fér vůči ostatním. Pravidla platí pro všechny. Chápeš to? Chápeš to, Tome?“ Jestli má mít cenu tenhle film sledovat a brát ho vážně, divák musí akceptovat fungování školy tak, jak nám ho tvůrci představili. U tohohle snímku totiž vůbec není problém divákova emoční nezaujatost, nezájem o děj či nepochopení hlavní hrdinky Carly, právě naopak, o tyhle zjevné klady se může dílo zcela opřít. Nedostatek autenticity nevidím ani v chování dětí (jakkoliv by se o něm dalo místy minimálně diskutovat). Ne, problém je v chování zaměstnanců školy. Scéna s peněženkami, konfrontace s nahrávkou, tolerance vůči chování obviněné a jejího syna, podpora učitelky…přišlo mi, že uvěřitelnost jednání postav má stále vážnější trhliny. Což je škoda, protože houstnoucí atmosféra, zvyšující se tlak na Carlu i divákův nepříjemný pocit za ni, to vše funguje. Takhle (i díky mdlému závěru) musím dát jen slabší 4*, což je škoda, film mě totiž dlouho bavil. ()
Film, pri sledovaní ktorého vám bude kypieť žlč, adrenalín zvýši počet tepov za minútu na 220 a zrejme sa vám bude i nôž vo vrecku otvárať! ()
Byl jsem připraven na intenzivní záležitost, s hodně otevřeným a znepokojivým ponorem do školního prostředí „za dveře sborovny“, ale překvapilo mě, jak strhující dávku napětí Sborovna nabízí již brzy od počátku do konce... Dostalo mě, jak jsem na plátně vnímal zdařile formované charaktery, kdy ani hlavní hrdinka není černobílou postavou, dokáže si často s obdivuhodným přehledem zachovat profesionalitu (např. během rozhovoru pro školní časopis), ale zároveň ne každý z jejích kroků lze pokládat za nejvhodnější, v jistém bodě i selhává, přesto dokáže zůstat hodně sympatická. V učitelském prostředí se profesně pohybuji a tudíž mě potěšilo, že po většinu filmu jsem příběhu i konání postav dokázal uvěřit (snad jen případ onoho závažného čísla školního časopisu mi přišel ze strany žáků ZŠ lehce nereálně nadnesený, ale bral jsem to). Oceňuji i reflektování nesnadně řešitelných dilemat, jaká může současná společnost u rozporu dobrého úmyslu s jinou nastavenou hodnotou přinášet, např. natáčení skrytou kamerou pro odhalení skutečnosti jako narušování práva na soukromí, cenzurní zásahy do článku jako narušování svobody tisku a principu demokrace – přičemž scénář dává výrazný prostor pro dialog obou stran a problémy, na něž poukazuje, úspěšně řeší do větší hloubky. Přestože výpověď filmu na takovém „detailu“ nestojí, rád bych jako divák měl v závěru od tvůrců plně jasno ohledně pachatele/pachatelky krádeží, které celý kolotoč událostí a dalších problémů spouští... byť to skutečné vyvrcholení filmu je hodně intenzivní. Silný film, na který se opakovaně již zřejmě nepodívám, ale jsem hodně rád, že jsem nalezl na něj odvahu, abych byl jím následně emočně zruinován a plně zasažen. [85%] [Cinematik 2024, Piešťany] ()
Das Lehrerzimmer. V dnešnej dobe stále aktuálna téma. Ten kto je vinný je vlastne nevinný a naopak alebo film o tom, ako sa pravda nedá dokázať, aj keď dôkazy by boli, ale veľkou prekážkou sú zákony o ochrane údajov a súkromia a podobne. A niekedy už niet cesty späť. Môžeme si len položiť otázku, ako by sme konali my na mieste tejto učiteľky. „Was im Lehrerzimmer passiert, bleibt im Lehrerzimmer.“ [Festival des deutschen Films Ludwigshafen am Rhein, Open Air, 07.09.2023]. ()
Spočiatku pôsobí tento film relatívne nenápadne, ale ako náhle sa rozbehne zápletka o odhalení zlodeja v zborovni, tak to naberá vcelku zaujímavý spád. Veľmi ma teší psychologický rozmer filmu, ktorý síce príbeh držal na uzde, ale táto atmosféra tomu určite len a len prospela. Die Lehrerzimmer efektívne stavia do kontrastu odhalenie pravdu vs. právo na súkromie. Je to až tragikomické, že napriek evidentnému dôkazu je na koni zlodej, ktorý sa oháňa svojimi právami... Inak, ten chlapec Oskar mi išiel poriadne na nervy, riadny darebák (a pritom inteligentný chlapec). Každopádne, vynikajúci film, určite si to zaslúžilo Oscara viac ako The Zone of Interest :( no holokaust je holokaust... ()
Pravidla platí pro všechny? No nevím nevím. Překroutit pravdu je v přílišné toleranci tak lehké ()
Výborný psychologický drama o krádeži na školní půdě, i když o tu krádež nakonec vůbec nejde. Je to spíš o překrucování pravdy, takže vás film akorát nasere. ()
Z tohoto filmu jsem měl podobné pocity jako z Honu od Vinterberga. Od začátku blbá situace se posírá a posírá až to vygraduje pořádného shitstormu. Skvělé Leonie Benesh jsem její zarputilost a přesvědčení věřil všema deseti a prožíval jsem to s ní. Silný film. ()
Parádně vystavěné psychologické drama o úskalích demokracie a tolerance. ()
Problémový a problematický film s usilovnou a úpornou učitelkou. ()
Parádní psychologický rozbor fungování společnosti. V něčem mi to trochu připomnělo light verzi Jagten (2012). ()
Námět a zápletka: 5/10 ... Vizuální stránka: 7/10 ... Soundtrack: 6/10 ... Didaktický potenciál: 5/10 ... Celkový dojem: 5/10. ()
Atmosféra, uvěřitelnost v psychologii postav i příběhu, aktuálnost. Film, kde “cesta” je cílem a o cíl vůbec nejde. Katarze pro učitele… určitě. ()
Typický príklad dnešnej liberálnej výchovy detí na pozadí krádeže na školskej pôde. Absolútne nezávidím súčasným učiteľom, takých zasranov by za naších čias vyhádzali von oknom a ešte by ich vo vzduchu do rici nakopali, na čele s celým osadenstvom školského časopisu. Nebyť pre mňa neuspokojivého záveru bolo by to za plný počet. ()
Reklama