Režie:
Robert HarmonScénář:
Eric RedKamera:
John SealeHudba:
Mark IshamHrají:
Rutger Hauer, C. Thomas Howell, Jennifer Jason Leigh, Jeffrey DeMunn, John M. Jackson, Billy Green Bush, Armin Shimerman, Gene Davis, Henry Darrow (více)Obsahy(1)
Při cestě autem z Chicaga do San Diega nabídne mladík Jim (C. Thomas Howell) svezení neznámému stopaři (Rutger Hauer). Jim neví, že stopař je brutální vrah a s úmyslem vraždit nastoupil i do jeho automobilu. Policie, aniž by měla tušení o existenci skutečného vraha, ale ze zabíjení podezírá právě Jima. Rutger Hauer v roli stopaře Johna Rydera předvádí ve scénách zuřivého řádění místy až nadlidský výkon. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (1)
Recenze (387)
Béčkový road movie thriller, s nevysvětlenou motivací hlavní postavy a jedinečnou osmdesátkovou atmosférou, která celý snímek prostupuje. Vynikající je pak především samotný Rutger Hauer, v roli ďábelského STOPAŘE a úvodní deštivá čtvrthodinka. P.S. Jeden z deseti nejoblíbenějších filmů Christophera Nolana. ()
Rozhodně nadprůměrný silniční thriller. Pochmurná atmosféra, osamělé silnice na poušti, málo lidí, pouze skvěle psychoušský Rutger Hauer, ze kterého jde opravdu strach. Povedlo se dobře vykreslit bezmoc hlavní postavy, které nikdo nevěří, že nikoho nezabil. Napětí některých scén je špičkově vygradované. Ano, jsou tu nějaké nelogičnosti a sem tam to scenárista možná trochu přehnal, ale po delší době jsem zase viděl napínavý film a ta scéna s holkou a náklaďákem se zcela vymyká hollywoodským standardům, to jsem koukal s otevřenou pusou. ()
Je to dosť dobrý thriller. Má veľmi dobrý príbeh o mladíkovi, ktorý k sebe na dlhej ceste autom vezme stopára, ale po chvíli zistí, že to je psychopatický masový vrah a našťastie sa mu ho podarí zbaviť, ale to ešte netuší, že sa s ním začne vrah hrať, prenasledovať ho a hádzať na neho všetky svoje zločiny, aby bol v očiach polície vrahom práve on. Spracovanie je celkom slušné, filmu prakticky chýba úvod a tak už mladík po pár minútach k sebe vezme stopára a tak sa už stále niečo deje, slabé miesto som si nevšimol a dej je po celý čas dostatočne zaujímavý a dobre podaný, keďže pôsobí dosť nepredvídateľne, pričom ma zaujal hlavne typ pomoci mladíkovi vždy tak, že vyzerá ešte ako väčší vrah a dobre sa na to pozerá až do konca, len škoda, že najpôsobivejšia je práve úvodná fáza a zvyšok sa už jej nevyrovná. Až prekvapivo dobre je na tom aj akčná stránka. Samozrejme nejaké rozsiahle akcie sa tu čakať nedajú, ale o zabitých tu nie je núdza, aj keď väčšinou len mimo obrazu, ale zabíjanie hlavne policajtov je vo filme vždy dostatočne zaujímavé a potešia hlavne rôzne scény s dopravnými prostriedkami, obzvlášť výborne natočené havárie. Herecké obsadenie je výborné, či už mladý C. Thomas Howell v hlavnej úlohe, skvelý a správne démonický Rutger Hauer a ani Jennifer Jason Leigh nesklame. Réžia je na tom dobre a nesklame ani technická stránka, ktorá je výborná, takže tu nie je čo vytýkať. Som nadmieru spokojný, dobrý príbeh aj jeho spracovanie, výborné obsadenie a to všetko v peknom vizuáli, myslím, že potenciál je tu využitý takmer na plno. Objektívna kvalita filmu- 68%, film sa páči mne na 74%. ()
Po mesačnej odmlke po dobrom pocite z remakeu, som si pustil originál a musím povedať, že chápem percentuálnu priepasť medzi nimi. Originál 'The Hitcher' má totiž jeden podstatný faktor, ktorý novšiemu viditeľne chýba a to je - Rutger Hauer a jeho nechutne pokojná záporácka charizma. To jediné nemohli nahradiť a je to citeľne cítiť. Inak je všetko na rovnakej úrovni, viď komentár k 'The Hitcher' - 2007. 85%. ()
-„Chlápek, co řídil tamto auto. Stopnul jsem ho před tebou.“ -„On byl v tom autě?“ -„Jistě. Moc daleko by nedošel.“ -„Jak to?“ -„Protože jsem mu uříznul nohy. A taky ruce. A taky hlavu. A to samý udělám s tebou.“ Po tomhle dialogu, který se odehraje jen pár minut po začátku, jsem věděl, že Stopař bude jedním z mých oblíbených filmů. Harmonův nestydatě přímočarý road-movie slasher je především skvělou ukázkou hitchcockovské práce s diváckým napětím (od Hitchcocka si tvůrci vypůjčili také oblíbený motiv přenosu viny na nevinného). Jde de facto jen o sérii napínavých předeher se zpravidla velmi náhlým a brutálním rozuzlením (s ponecháním velkého prostoru pro naši představivost), založeným na nezničitelnosti a všudypřítomnosti Johna Rydera, který se jako hororové monstrum objevuje a mizí zničeho nic. Jestliže Čelisti změnily ve zlověstné místo otevřené moře a Noční můra v Elm Street americké teenagery obeznámila s tím, že v bezpečí nejsou ani doma v posteli, Stopař podobným způsobem bere všechen půvab z bezstarostného projíždění se americkou krajinou po vzoru Jacka Kerouaca. V tom, jak zlověstně rámuje americké silnice a jak varuje, že pomoc druhému někdy může mít velmi krvavé následky, jde o výsostně anti-americký film, velmi podvratný vůči hodnotám propagovaným během Reaganovy éry. Nebezpečí číhá na benzinových pumpách, v motelu (což ovšem poznala již Marion Crane) i v americkém jídle (uříznutý prst mezi hranolky) a ze všeho nejméně se lze spolehnout na buranské policajty. Interpretačně smělejší diváci mohou pod béčkovou slupkou spatřovat dokonce existenciální drama o člověku odsouzenému k věčnému unikání před smrtí (resp. smrtelností), ale pro mne je Stopař podmanivý právě tím, že bezvadně funguje na té nejzákladnější úrovni - je napínavý od začátku do konce. 85% Zajímavé komentáře: Lavran, curunir, eye candy, TheRoller, Amputace, JohnFarst ()
Galerie (38)
Zajímavosti (11)
- Role Johna Rydera byla původně nabídnuta Samu Elliottovi a Terenci Stampovi. (Chatterer)
- Kamion na konci filmu je Dodge Ramcharger. (Chatterer)
- C. Thomas Howell prohlásil, že se při natáčení opravdu bál Rutgera Hauera. Tento herec je známý svým intenzivním projevem. (Chatterer)
Reklama