Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (956)
Zpočátku to vypadá, že se jedná o další film jako je výtečný povídkový snímek Jima Jarmusche Noc na zemi. Noc ve velkém městě a taxikář. Jenže tady se jedná o kruté drama o přežití. Jak nemám rád Toma Cruise, tak tady se mi líbil a musím mu přiznat i velmi slušné herecké představení. Přesvědčivý je i Jamie Foxx. Od prvních minut jsem byl napnutý a proto velkoryse přehlédnu i pár logických kiksů. ()
Sympatický taxikář Max má dobrý den, bude mít rande a zákazník mu nabídl 600$ za pronájem na celou směnu. Co by se mohlo poka... oh ne, ten zákazník je nájemný vrah! Skvělý thriller, který nabízí Toma Cruise v nevídané poloze záporáka Vincenta, který je velmi fascinující, okouzlující postavou s pragmatickým pohledem na svět. Oproti němu je Jamie Foxx, který je pozitivní snílek a nechce se do toho zaplést. Situace, které se před ně staví, tvoří zapamatovatelnou atmosférickou noční projížďku LA s propleteným příběhem a parádním zakončením. Jedna z mých nejoblíbenějších žánrovek, hlavně kvůli enormně napínavým scénkám a ústřední dvojici se skvělou dynamikou. Díky tomu všemu jim odpustím i pár nelogických chvilek a ignorování hlasitosti výstřelů. Zvlášť když vám to naservíruje takovou scénu, jako je TA V KLUBU! ()
Když si vemu Top Gun a posléze pustím toto je neuvěřitelné kam se nám pan Cruise až dostal. Ale popřádku Určitě je velmi dobře , že tento orginální náměť si vzal do režie Michael Mann, protože jeho gradace napětí je dokonalá, stejěn tak se moc líbí herecké výkony obouch hlavních představitelů.Tom Cruise se mě zdá jako kdyby před nátáčením koukal na Terminátora.Některé záběry ve spojení s hudbou pro mě představují právě ty úžasné okamžiky proč mám filmy rád.Závěrečná akce nemá moc chybiček, má-li vůbec nějakou. Co na tohle říkají asi naši pražští taxiákři, když zrovna neokrádají? ()
Nedoporučuji číst dál, pokud jste film neviděli. Mistrná ukázka toho, jak do jedné noci a jednoho města zhustit psychologicky komplexní thriller s uvěřitelným vývojem postav a vztahů mezi nimi. Dějové linie se i díky zapojení prvku náhody prolínají tak, že to působí přirozeně, ne jako naplnění předem dané šablony. Díky postupnému dávkování informací jsou před námi neustále otázky, na něž chceme znát odpovědi. Každá postava slouží vyprávění a každý střih má své opodstatnění, podobně jako není nadbytečná žádný pohled a pohyb mechanicky jednajícího Vincenta (v automatičnosti, s jakou sahá po nábojníku poté, co byl vážně zraněn, je cosi až robotického). Motorem vyprávění je vedle postupně plněné mise (jejíž dokončení je v zájmu jedné, ale rozhodně není v zájmu druhé z hlavních postav) a paralelně probíhajícího policejního vyšetřování především napjatý vztah Maxe a Vincenta, kteří k sobě mají blíže, než si připouštějí. Zatímco v Maxovi také dříme (městský) dravec, Vincent jedná stejně systematicky jako jeho taxikář. Max ovšem na rozdíl od svého šedovlasého zákazníka ještě nedokáže na narušení řádu a pořádku reagovat pohotovou improvizací – toho bude schopen až na konci noci, po absolvování životní lekce, kdy konečně projeví svou individualitu a coby žák se konečně postaví svému mistrovi (v dřívější scéně s Felixem pouze napodobuje Vincenta, nevystupuje sám za sebe). Neboť právě auto ovládá stejně zručně jako Vincent automatické pistole, nepřekvapí, že jako zbraně použije právě svého vozu. Výborně šlapající vyprávění neznamená, že by byl odfláknutý vizuál a atmosféra, tedy Mannovy trademarky. Díky točení s HD kamerou (cca 90% filmu) a v reálných lokacích mohli filmaři využít hloubky a ostrosti záběrů k vystihnutí autentické atmosféry města. Nekašírovanost obrazu ale Mann nevyužívá výhradně k veristickému efektu, v některých scénách (například v té s vlkem) slouží dojem vizuální přirozenost k vydestilování maxima poezie obsažené v nočním Los Angeles. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, emo, Magneto, milka, Indy, Bobek15 ()
Výborná, svižná akce. Neuvěřitelný Cruise - po Magnolii a Eyes wide shut další herda do hlavy těm, co ho považují jen za hollywoodského hezouna. Jeho Vincent je prostě cool jak sviňa, záporák nezáporák, nemůžete mu nedržet palce. Rozhovory v taxíku dodávají Collateralu onen potřebný inteligentní rozměr, Mann nás zkrze ně nechává blíže se seznámit s ústřední dvojicí. Scény v jazzovém klubu a na diskotéce jsou pak vyloženě lahůdkové. 90% ()
Galerie (37)
Zajímavosti (48)
- Tom Cruise (Vincent) se podrobil speciálnímu tréninku se zbraněmi, stejně tak režisér Michael Mann. To proto aby věděli, jak dostat z akčních sekvencí maximum. (HellFire)
- Na jedno večerní natáčení Tom Cruise (Vincent) koupil jídlo v In-N-Out Burger pro všechny herce a celý štáb. (Specs)
- Píseň hraná v jazzovém klubu je "Španělský klíč" od Milese Davise. (Kulmon)
Reklama