Reklama

Reklama

Dějiny násilí

  • USA A History of Violence (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Majitel malého bistra Tom Stall si poklidně žije se svou manželkou, právničkou Edie, a jejich dvěma dětmi na malém městě Millbrook ve státě Indiana. Jediná noc však navždy změní jejich životy. Tom se stane mediálním hrdinou poté, co zneškodní dva brutální vrahy, kteří přepadli jeho podnik. Snaží se vrátit zpět ke svému obyčejnému životu, ale marně. Náhlá sláva přitahuje nežádoucí pozornost okolního světa a přivádí k němu záhadného muže Carla, který tvrdí, že Tom není tím, za koho se vydává. Vztah jeho rodiny je vystaven zkoušce a oni jsou najednou nuceni řešit vzájemné vztahy, které se pod vlivem okolností začnou pomalu hroutit. Tom si je vědom toho, že musí bojovat nejen o svůj život, ale i o život své rodiny. (Nova Cinema)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (726)

Matty 

všechny recenze uživatele

Zvláštní film. Velice úsporně zrežírované psychologické drama, které vás téměř devadesát minut navnaďuje na naprosto úžasnou pointu, která se nakonec nekoná, což je vlastně dobře, neboť by zbytečně odváděla pozornost od hlavního tématu – jak člověka, potažmo společnost mění násilí? Není pravda, že hlavní příběh se začíná odvíjet od oné zásadní události v bistru, začíná se odvíjet od prvních minut. Právě asymetrie Tomova poklidného života před „událostí“ a po „události“ je na filmu nejvíce fascinující. Nemění se však jenom Tom – hlavní aktér, ale i jeho rodina. Dějiny násilí jsou promyšlenou studií násilnické mysli, přičemž je lze vnímat dvojím odlišným způsobem – metaforicky a racionalisticky. Cronenbergh režíruje skutečně neuvěřitelně střídmě, scény brutálního násilí a explicitního sexu si šetří jen pro ty nejzásadnější momenty, aby vše zapadalo do jeho tak jednoduše, tak složitě strukturované mozaiky. Vrcholnou scénou filmu je posledních zhruba 5 minut, kdy nikdo neřekne ani slovo, ale my přímo cítíme, co kdo zrovna prožívá, čím prochází. Skvělé jsou pak také herecké výkony – hlavně vedlejších herců, kteří jistí místy nejistého Mortensena. Maria Bello předvádí emočně podobně vypjatý výkon jako Naomi Watts v 21 gramech, Ed Harris svým děsivým charismatem prostoupil celý film (i když se celkem objevuje asi jenom deset minut) a role Williama Hurta je natolik malá a natolik dobře napsaná, že si jej určitě zapamatujete nejlépe. Jak jsem napsal, je to zvláštní film, nebude vyhovovat každému, ale pokud dokážete ocenit díla, kde nabitá brokovnice nemusí nutně symbolizovat nabitou brokovnici a pokud jste Dějiny ještě neviděli, máte se nač těšit. 85% Zajímavé komentáře: Marius, k212, Nick Tow, d-fens. Othello ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Na první shlédnutí bych filmu dala 4*, šokoval mě svou brutalitou, ovšem přišel mi zbytečně pomalý a žánrově podivně roztříštěný. Podruhé (v podstatně lepší kvalitě) jsem asi byla vnímavější, méně jsem zírala a více přemýšlela. Už úvodní minuty jsou geniální: ukazují líný, žhavý den a přesto divákovi naskočí zimomřivky. Každá scéna měla své místo, svůj význam i správnou stopáž. Síla není ve vcelku triviálním příběhu, ale v jeho podání a v tom, co je pod ním. Viggo Mortensen i Ed Harris zahráli skvěle, Maria Bello nijak nezaostávala, akorát William Hurt mě poněkud zklamal, snad to bylo jen scénáristicky nevalnou postavou, moc prostoru zkrátka nedostal. Výjimečný komorní thriller a rodinné drama zároveň, s nezapomenutelnými akčními scénami, vynikajícími intenzitou, nikoliv množstvím, a hlubokou, (ne)násilně prezentovanou myšlenkou. Překlad názvu absolutně mimo... ale mohlo to dopadnout i hůř. 90% ()

Reklama

dobytek 

všechny recenze uživatele

Myslel jsem si, že scénář nejspíš napsal někdo na drogách, ale teď koukám, že je to natočený podle komiksu. Tak tim se ledacos vysvětluje. Ten příběh se snaží vypadat nějak tajemně, ale je to akorát naprosto nevěrohodná blbost. Dost možná si to uvědomovali i tvůrci, takže vsadili hlavně na snahu diváka do jistý míry šokovat. Film teda nabídne docela velkou porci krve, násilí a trochu nějakýho bestiálního sexu. Nic víc, nic míň. Ale takovýhle bezduchý mlátičky/střílečky točil možná tak Steven Seagal někdy kolem roku 1990. Tady to snad mohli zachránit aspoň herci, ale Viggo Mortensen mi přišel, že jemu samotnýmu ta role neseděla, takže se filmem spíš protrápil. A o moc lepší nebyla ani Maria Bello. Ta sice předvede, že když se oblíkne jako roztleskávačka, tak dokáže bejt opravdu žhavá, ale jinak má od první do poslední minuty stále stejnej jakoby šokovanej výraz. A je úplně jedno, jestli zrovna řídí auto, kupuje si boty, sedí u večeře, nebo třeba lítá po baráku s brokovnicí. Snad jedině výkon Eda Harrise stojí za řeč. Slabý 2 hvězdy... ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Od úvodní předvídatelné scény až do závěrečného příchodu umně vykalkulované drama s dokonalými herci a negradující atmosférou. Temná minulost se musí ukazovat tak, abych se zajímal o to, co přijde dál, ale scénář mi hází pod nohy jeden klacek za druhým. Zápletkou kolem ustrašeného syna a bohužel i klíčovými zvraty poslední půlhodinky. To, kam se měl Tom celou dobu dostat, mi bylo jasné už delší dobu, ale okatějším způsobem to už snad ani provést nešlo. ()

akisha 

všechny recenze uživatele

Nechápu, co přesně se snažil Cronenberg sdělit. Že násilí na sebe váže jen další násilí? Že násilí nic neřeší? Že pokud jsi v minulosti praktikoval násilí, tak tě dřív nebo později čeká trest? Že někdy je naopak násilí jediná možnost, jak jednat? Že násilí je OK, když slouží pro dobrou věc? Nebo to vůbec nebylo o násilí, ale šlo jen o příběh Toma Stalla? V tom případě jde o klasickou story, jak jednoho family mana dostihnou hříchy minulosti. Tak já nevim, třeba Cronenberg ani neměl přesnou představu. Každopádně se to těžko hodnotí. Jako výpověď o násilí to není dost obsáhlý, jako drama o taťkovi kriminálníkovi zase ničím dvakrát zajímavý. Na druhou stranu to aspoň není nudná podívaná - to za prvé - a pak se tu taky sešlo pár lidí, kvůli kterým stojí za to se na to mrknout. Předně Mortensen, pak Harris je lahodnej a Maria Bello, která mě až do teď neskutečně vadila v každým filmu, je tady taky hodně dobrá. Nejvíc mě ovšem potěšil pětiminutovej výstup Williama Hurta. Je to borec! Shoreova hudba na 4*. ()

Galerie (69)

Zajímavosti (22)

  • 32-milionová komiksová adaptace vydělala během úvodního víkendu (23. – 25. 9. 2005) ve 14 severoamerických kinech 515 992 dolarů. Později se však dočkala širšího nasazení a po měsíci promítání se výdělek vyšplhal na 26,3 mil. dolarů. (imro)
  • Děj je zasazený do fiktivního města Millbrook v Indianě. Název je převzaný podle Millbrooku, ve kterém se skutečně natáčelo, ale nachází se v Kanadě. Scény, odehrávající se ve Philadelphii, se zase natáčely v Torontu. Točilo se od 2. srpna do 14. listopadu 2004. (imro)
  • Předlohou scénáře byl komiks Johna Wagnera, z jeho pera pochází například také zfilmovaný Soudce Dredd (1995), a kreslíře Vince Locka. Známé jsou jeho ilustrace bookletové verze kontroverzní deathmetalové skupiny Cannibal Corpse. (imro)

Související novinky

Zemřel herec William Hurt

Zemřel herec William Hurt

13.03.2022

Svět filmu dnes opustil další z velkých talentů. Pouhý týden před svými dvaasedmdesátými narozeninami zemřel držitel Oscara, uznávaný americký herec William Hurt. Smutnou zprávu médiím předal hercův… (více)

David Cronenberg plánuje seriál

David Cronenberg plánuje seriál

02.09.2018

Režisér Východních příslibů nebo Dějin násilí David Cronenberg si poprvé vyzkouší televizní formát. Na festivalu v Benátkách to oznámil novinářům, podle jeho vlastních slov se pak jedná dlouhodobě o… (více)

Verbinski a doktor Bucky

Verbinski a doktor Bucky

03.04.2018

Gore Verbinski (Kruh) se loňským Lékem na život konečně vrátil k hororům. Dlouho to vypadalo, že bude jeho dalším filmem comicsovka Gambit. Od té však v lednu utekl a nyní by se měl vrhnout na akční… (více)

Comicsové Mýty mají scenáristku

Comicsové Mýty mají scenáristku

20.01.2015

Stříbrnému plátnu střídavě kralují comicsové adaptace od Marvelu a DC, neměli bychom ale zapomínat ani na Vertigo. Dospělácká odnož DC nám dala filmy jako Constantine, Dějiny násilí, V jako Vendeta… (více)

Reklama

Reklama