Kamera:
Xaver SchwarzenbergerHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jean-Paul Belmondo, Henry Silva, Jean Herman, Carlos Sotto Mayor, Pierre Vernier, Maurice Barrier, Tchéky Karyo, Roger Dumas, Claude Brosset, Michel Robin (více)Obsahy(1)
Řekne-li se Jean Paul Belmondo, vybaví se většině filmových diváků postava sympatického dareby. Jeden z nejslavnějších francouzských herců jich vytvořil desítky a ať už stály na straně zákona nebo na té druhé, vždycky byl tím, komu se u televizní obrazovky držely palce. Komisař Jordan, hlavní hrdina kriminálního snímku Dobrodruh, také patří mezi ně. Mezi svými kolegy i mezi zločinci je znám svými obratnými a značně svéráznými metodami. Tentokrát je vyslán do Marseille, aby vyřídil velký případ s narkotiky. Přestože se stane obětí pečlivě nastražené léčky a je odvolán, rozhodne se zůstat a pokračovat v pátrání na vlastní pěst. Profesionálně natočenému snímku nechybí napínavý děj ani nenucený humor. Jordan je klasickou belmondovskou postavou a stejně jako třeba jeho Borowitz z filmu Policajt nebo rošťák, oslňuje elegantní nenuceností, šarmem a neortodoxními metodami, s nimiž likviduje zločinecké gangy. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (180)
V Belmondovo filmografii nicim vyjimecna kriminalka, coz ale porad znamena, ze se jedna o slusnej nadprumer. Misty je film sice lehce stereotypni a scenar taky nepatri k nejpropracovanejsim, ale Belmondo celej film utahne, sice by moh mit vic hlasek, ale par jich pronese a kdyz dojde na akci, tak to je spravnej drsnak. Navic tu je prijemna hudba, takze dobry 4*. ()
Už samo slovo "dobrodruh" je sexy a když se pak tohle slovíčko přidá ke slovnímu spojení "pravej chlap", tak vznikne jméno - Belmondo. Když se pak Belmondo přidá do kvalitní akční kriminálky, jako tvrdej policajt co umí rychle jezdit autem, skákat z helikoptéry na jedoucí motorovej člun, co okouzlí každou ženu na tolik, že i prostituka řekne "tomu bych dala i zadarmo" a především, co nakope prdel každýmu zločinci, tak vznikne hodnocení - pět hvězdiček. ()
Dobre ušitý oblek sa pozná na prvý pohľad. Kriminálka ušitá na telo Belmondovi takisto. Videl som ich viacero a dosť sa na seba podobajú. Že v nich Belmondo stvárňuje hrdinu, ktorý má neuveriteľnú charizmu, ktorému sa všetko darí a všetko smie je dobré potiaľ, pokiaľ sa to "smie všetko" neberie doslovne. Lebo potom sa hrdina stáva okrem policajta aj sudcom a katom, a to už nemá s klasickým rozdelením úloh nič spoločné. Presne to sa stalo vo filme Dobrodruh, kde je usmiaty a sympatický Belmondo zneužívaný na skutky opísané v trestnom zákone. Inak je všetko v poriadku tak, ako to divák očakáva, keď v titulkoch vidí Belmonda, Deraya a Morriconeho. ()
Jean-Paul Belmondo své dobrodruhy, ať už na straně zákona nebo proti němu, hrát umí, má charisma a svým postavám dokáže vtisknout nepopiratelný šarm. Problém spočívá v tom, že film jako takový zaujímá polohu, která mi nesedí a považuji ji za navýsost problematickou. Tváří se příliš totiž vážně tam, kde nasazuje zjevně nerealistický rámec a jeho hrdina jako by vypadl z nějakého špatného akčního filmu. Belmondův komisař Jordan až příliš machruje a je to tak těžký frajer, že do vážně se tvářící kriminálky jednoduše nezapadá. Navíc prostředky, které při vyšetřování volí, jsou eticky nepřijatelné. Harryho Callahana hraného Clintem Eastwoodem kritika svého času označovala pomalu za fašistu za jeho vyšetřovací metody, když Jordan v něčem Callahana možná i předčí. Na rušném francouzském bulváru z pomsty zmasakruje před užaslými zraky davu dva gangstery a sebevědomě odkráčí středem. Nejenže by mu to v reálném světě neprošlo, ale navíc právo a spravedlnost zatraceně relativizuje. Ve výsledku jde o velmi průměrnou kriminálku s řadou klišé ze špatných filmů a supermanským hrdinou, kerý by v případě jiného obsazení sklidil jen velmi vlažný ohlas. Celkový dojem: 45 %. ()
Slušná kriminálka, která na ty největší perly dost ztrácí, přesto je to pořád zábava. Osmdesátky Belmondovi nesvědčí. Zatímco jeho dost možná nejlepší thriller Profesionál je pouze o dva roky starší, tak pořád se nese v duchu drsných sedmdesátek. V Dobrodruhovi už probleskují nadcházející časy plytkých béčkových akčních filmů. Zmizel důraz na psychologii, zmizela tísnivá atmosféra a pryč je i snaha zobrazit protagonistu jako obyčejného člověka, který schytává rány osudu. Komisař Jordan kráčí svým revírem jako král a všechno mu prochází. Bohužel v kombinaci s výše uvedeným působí spíše jako plukovník Matrix z Komanda, než jako Drsný Harry ze San Franciska. Alespoň konec je správně ze staré školy. Atmosféru trochu vylepšuje skvělý motiv Ennia Morriconeho, ale i ten poznamenala nadcházející doba disca. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (6)
- V úvodní titulkové scéně lze spatřit legendární francouzský rychlovlak TGV. Tento konkrétní kus na záběrech navíc není obyčejný, jde o jednotku TGV PSE č. 16, která v roce 1981 vytvořila rychlostní rekord 380 km/h. Tato jednotka se v rámci propagace vysokorychlostních tratí v roce 2022 podívala do České republiky. (Foxhound#1)
- Automatická pistole, kterou Philippe Jordan (Jean-Paul Belmondo) použije v závěru filmu, je Beretta M93R, kterou používali Italské specialní jednotky. (tojowoeZNK)
- Jedná se o třetí nejvýdělečnější film ve Francii roku 1983. V otevíracím víkendu se prodalo celkem 468 000 vstupenek. (tequilla)
Reklama