• Crocuta
    **

    Zase jedna taková typicky čechovská, špionážně-diverzantská konina, tentokrát povětšinou zahalená do tmy tmoucí a s názvem, který si bere do huby Františka Halase. Nad vodami oné přehrady, jejíž hladina celý film rámcuje, drží tuto historku herectví Karla Högera, jemuž ten jeho padouch sedí až nečekaně dobře, stejně jako Bekovi primitiv Metud. On ani ten Pántik není špatný a tak tento snímek alespoň typově a herecky trumfl tématicky příbuznou bohapustou stalinskou frašku "Expres z Norimberka", kterou nás Vladimír Čech oblažil o pár let dříve. "Kohoutovi" ovšem schází její chtěný i bezděčný humor a na koukatelnosti mu nepřidala delší stopáž ani kamera ponořená tak často v černočerné temnotě. A náhlý, jakoby uťatý konec to věru nijak nevylepšil...(11.3.2011)

  • radektejkal
    ***

    Asi bych se pokusil na to podívat trochu jinak, než skoro všichni zde uvedení, i když nepopírám chabou invenčnost celého podniku. Tehdy do nás hustili spodem, horem i prostředkem, že právě tohle jsou diverzanti, kteří za peníze a dobré bylo za kopečky zrazují všechno možné, socialismem počínaje a vlastenectvím konče. Kdyby se tento natočil nyní, dozvěděli bychom se, že to byli zásadoví vlastenci, neplacení a neúplatní, bojující za liberální demokracii a konzumní společnost, která možná není úplně to nejlepší, ale nic lepšího dosud nikdo nevymyslel, natož uskutečnil. Není třeba provést "kinematickou záměnu", tj. budeme vycházet od akčního členu a vypočteme jeho náhon, zde stačí zaměnit znaménko - na + a všechno bude stejné, jen se to bude otáčet opačným směrem. Herce bychom samozřejmě nechválili, protože kdo může být lepší než Höger, Tříska, Beck nebo Pántik. Co vedlo autory použít Halasovu básničku "Noc stoupá do hlavy a vrávorám / smysly neznámými zvídám chtivě /bojácný dech vzpurně polykám... ", není jasné, je tmavé, jako celý film.(9.7.2017)

  • Big Bear
    **

    Republiku si rozvracet nedáme aneb pod svícnem bývá nejvíce diverzantů... Já si myslel, že tyhle filmy o ukrytých nacistických zbraních a diverzantech se točily jen těsně po válce a během padesátých let - tedy poté co znárodněný film zlidověl. Koukám, že i v roce 1961 se to ale ve filmu mohlo škůdci republiky jen hemžit... Naštěstí STB a SNB byla bdělá a tak ty reje jako vždy zavčasu rozprášila. Velká část filmu se odehrává v noci za naprosté temnoty a tak kolikrát není vůbec vidět co se tam děje. Na svoji dobu byl film velmi dobře obsazen... V hlavní roli se blýskne Pántik, jeden z filmových Gottwaldů... Film se tvrdě naváží do všech co nešli tenkrát nadšeně s novým zřízením a tak tu máme všechny ty bohaté sedláky co nechtějí kolektivizovat, pomahače agentům chodcům i samotné západní agenty, kterým ani tak nejde o ideál demokracie, ale hlavně o prachy... Nejsmutnějším momentem byl ten, kdy se dcera muže co agenty u sebe schoval ptá přestrojeného agenta STB za diverzanta... Když tátu chytí, tak ho zavřou že ano.. A on, policajt neví jak jí odpovědět, tak jí řekne, že jí se nic nestane, že o ni se postará aby se jí nic nestalo, že někdy děti trpí za činy svých rodičů...Že táta dostane špagát nebo roky žaláře věděl jako tajnej moc dobře. Tfujtaxl! Tohle je za dva německé granáty jen kvůli těm hercům v netypických rolích. *(1.4.2018)

  • Subjektiv
    *

    Rád bych se na tento film díval jako na prostou žánrovku, ve které nejde o nic jiného než zabránit blíže nedefinovaným zlým teroristům v získání zbraní. Není to však v mé moci, záludní západní agenti, hrdinní rozorávači mezí, majetničtí kulaci, uvědomělé soudružky a podlí diverzanti mi to nedovolí. Kdysi propaganda nedobře maskovaná jako drama, dnes maximálně svědectví o době vzniku.(27.12.2008)

  • igi B.
    *

    Počátek padesátých let, kolektivizace, diverzanti, záškodníci, kulaci a kopečkáři, potažmo pak zlí agenti - a mezi nimi nasazený (krk nasazující) dobrý agent - čili karakterní soudruh esenbé... Toť téma, které v jedenašedesátém otřásalo myslí páně Čecha, zatímco v jiných myslích už téměř začínala >bouřit< "Nová vlna"... :-/ . . . Je mi jasné, že tenhle film vznikl - jak bývalo zvykem - nepochybně na objednávku vyšších >dramaturgických< sfér, v důsledku čehož ovšem pak působí (i na svou dobu) už značně schématicky, strojeně a místy (zvláště v dialozích) až směšně. A nebýt onoho (přes jasně ideologickou pointu) pateticko romantického závěru, který alespoň tu poslední minutu filmu zachraňuje svojí (v dobrém smyslu slova) neskutečně >uměleckou fotografií< - dalo by se říci, že je až výrazově plytký. Prostě rutinní vynucená dobová >komerce< , jejíž forma i obsah myslím již v samotném času vzniku byly poněkud vyčpělé... Dvě hvězdičky tedy snad za to ryze filmařské řemeslo - ovšem jednu dolů (bez vyplašení ;-) za právě onu lacinou podbízivost režimu, který d.m.s.n. už počátkem šedesátých let přece jen nebyl tím, jehož dobu film znázorňoval... Nemyslím si prostě, že V.Č. >musel< ... :-{ - - - - - (Viděno - ač s podivem - poprvé teprve16.6.2008 na dvd, komentář zde jako třetí - 17.6.2008)(17.6.2008)

  • - Sobotka je nejen místem natáčení filmu, ale také rodištěm básníka Fráni Šrámka. (jenik71)

  • - První film Jiřiny Štěpničkové po návratu z vězení. (M.B)

  • - Filmový debut Táni Fischerové. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace