Reklama

Reklama

Píše se rok 1940. Do Hollywoodu přichází pětadvacetiletý mladík, jemuž se všeobecně říká „zázračný chlapec". Jmenuje se Orson Welles. Má za sebou doslova raketový nástup jako divadelní herec a režisér i jako tvůrce strhující rozhlasové hry Válka světů. Holywood je dalším cílem ambiciózního tvůrce a šéf studia RKO mu nabídne výjimečnou smlouvu. Díky ní bude mít Welles při natáčení svého filmu nevídanou tvůrčí svobodu, i když někteří mocní studioví šéfové pochybují, že arogantní mládenec dokáže takové smlouvy skutečně využít. Orson nejprve přemýšlí o adaptaci Conradova románu Srdce temnoty, ale poté, co se setká s tiskovým magnátem Williamem Randolfem Hearstem a jeho okouzlující milenkou Marion Daviesovou, se rozhodne pro zcela jiný příběh. Příběh o bezohledném, tvrdém muži a jeho vzestupu k moci a bohatství. Předobrazem ústřední postavy filmu, jehož název bude Občan Kane, se stane právě Hearst. Orson požádá o pomoc scénáristu Hermana Mankievicze a pustí se do práce, přestože oba vědí, na jak tenký led se pouštějí. Film se začne natáčet pod výrobním číslem 281 a kromě vedení studia RKO nikdo netuší, čím životem se Welles inspiroval. Teprve když je film hotov, se Hearst dozvídá pravdu a vyvine veškerý svůj vliv, aby zabránil jeho uvedení. Nemilosrdné vydírání šéfů studií má úspěch a zdá se, že osud filmu je zpečetěn. Jenže ani Hearst není úplně všemocný a obrovské dluhy mu zabrání dokonat dílo zkázy. 1. května 1941, v den Wellesových šestadvacátých narozenin, má Občan Kane premiéru. Těsně předtím se mladý autor náhodou setkává v hotelovém výtahu se šestasedmdesátiletým mužem, který se jeho dílo pokusil zničit. Snaží se mu vysvětlit, že Občan Kane je víc než jen životní příběh jednoho muže. „Je to moralita o člověku, který dobyl celý svět, ale ztratil přitom duši..." A Hearst odpovídá: „Já jsem svou bitvu se světem vybojoval dávno předtím, než jste se tu objevil. Ta vaše však teprve začíná..." (HBO Europe)

(více)

Recenze (40)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nedokážem sa vcítiť do kože kolegov, ktorí majú hodnotiť tento film bez toho, aby videli Občana Kanea. Ja som ho videl v dobe, keď väčšina užívateľov ČSFD ešte nebola na svete (to nie je zásluha, ale konštatovanie) a odvtedy ešte zopár krát, prečítal som množstvo článkov a recenzií a dokonca som zdiaľky videl aj gýčovité sídlo Randolpha Hearsta. Na televízny film som bol plne pripravený a po jeho skončení môžem konštatovať, že som bol mimoriadne spokojný. Do piatich hviezdičiek mu podľa mňa chýbalo, aby postava Orsona Wellesa bola démonickejšia, menej salónna a atmosfére filmu by prospelo, ak by tvorcovia mali odvahu nakrútiť ho na čiernobiely materiál. Ale celkovo veľká spokojnosť. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Občana Kanea jsem neviděl a od Orsona Wellse vlastně ani nic jinýho. A možná i proto mě tenhle film ani nezaujal, natož zalíbil, o zábavě nemůže být vůbec řeči. Na tu kupu výborných herců bych čekal, že to bude bomba film, ale když jsem to viděl, tak bych spíš řekl, že tam chtěli hrát kvůli legendárnosti již zmíněného snímku. Na sobotní dopoledne rozhodně příliš těžkej film, a možná i těžkej na odpoledne a večer. Navíc by tam měli na začátku říct, že kdo neviděl Občana Kanea, nemá na to koukat, nebo mu bude odhaleno, co je poupě. Řekl bych, že tohle je jen plácání se v legendárnosti Občana a snažící se vypatlat nějaký další prachy. Pro obyčejnýho člověka nepokládajícího Wellese za "ikonu moderní filmařiny" to je prostě o ničem a příliš nudný na cokoliv kromě přepnutí. ()

Reklama

anais 

všechny recenze uživatele

RKO 281 má skvělé obsazení, ale popravdě řečeno, plně využito není. Malou připomínku bych měl i k hlavnímu představiteli Orsona Wellese Lievu Schreiberovi, kterému se tak nějak nedaří vypadat zachmuřeně a „hmotně“, tak jak to uměl právě Welles. Nedokázal hlavní postavě propůjčit tu vše prostupující autoritu, která z Orsonových filmů tak vyčnívá. Na filmu se mi líbilo právě to téma, nahlédnout pod pokličku Občana Kanea. Proto nemůžu napsat, že bych se nudil. Mnoho věcí je tu však přitaženo za vlasy (třeba závěrečné setkání Kanea s Hearstem ve výtahu) a mnoho věcí je tu jen tak povrchně nastíněno. Od televizního filmu bych ale asi neměl čekat mnoho, a právě tento si pozornost (i přes mé výtky) zaslouží. Jen mě trochu mrzí, že se tohoto tématu nezmocnil třeba takový Scorcesse. O co zajímavější by byla jeho verze natáčení Kanea, pokud by ji pojal stejně velkolepě jako svého Letce? Představte si sledovat film o Wellesovi natočený s mnoha vizuálními odkazy na jeho filmy, citacemi To by byla paráda! Jen by ho tedy nesměl hrát Di Caprio ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Zatímco Mank se zaměřil na postavu scénáristy, politický machinace hlavounů velkých studií a fázi produkce vypouští úplně, RKO 281 zajímá pan režisér a snaha krachujícího Hearsta spálit film před jeho distribucí. Fajn vidět pokud vás to téma vyloženě zajímá, v součtu ale pořád nijak vzrušující TV film. Za mě měl jít hlouběji s extra půl hodinou. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

HBO film o zákulisí natáčení jednoho z nejproblematičtějších filmů 40. let. Někdy se může zdát, že Občan Kane je tím nejdůležitějším filmem 20. století, ale to bychom celé té továrně na sny skutečně křivdili. RKO 281 vypráví o mnoha událostech a o mnoha lidech ve velké zkratce. Byla bych ráda, kdyby každý, kdo se s tímto fenoménem seznámil, si alespoň pročetl životopisy všech těch Wellesů, Hearstů, Mankiewiczů, konec konců Marion Davies, Louelly Parsons, Heddy Hopper nebo Carole Lombard. Ta doba nebyla černobílá. Herecky je tento výlet do časů mocných studií poměrně překvapivý, Liev Schreiber není ideální, James Cromwell je příliš hubený, Melanie Griffith se ani neobtěžovala hrát jinak, než mnohokrát předtím a zapomněla si nastudovat alespoň jeden detail, který by nám naznačil, že hraje skutečnou osobnost a ne jen další postavu s tváří Melanie Griffith... oproti tomu John Malkovich je velmi dobrý a David Suchet skutečně milý, což ale není příliš mnoho na celovečerní film. Naopak musím doporučit jiný projekt, který se věnuje oné události z roku 1924, během níž zemřel na výletní lodi Hearsta za přítomnosti Davies Thomas Ince - Lepší společnost (2001). #hbo ()

Galerie (13)

Zajímavosti (7)

Reklama

Reklama