poster

Tak mě někdy napadá

  • anglický

    Sometimes a Great Notion

Drama

USA, 1970, 113 min

Režie:

Paul Newman

Předloha:

Ken Kesey (kniha)

Scénář:

John Gay

Kamera:

Richard Moore

Hudba:

Henry Mancini

Producenti:

John Foreman

Střih:

Bob Wyman

Kostýmy:

Edith Head
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Rocky62
    ****

    Velmi inovativní a přesvědčivá záležitost. Vlažný rozjezd dostává s přibývajícími minutami rázný naturalistický pohled a drama ze života lesních dělníků se mění v dechberoucí podívanou. Henry Fonda má charismatickou a charakterní roli, která musí být pro fanoušky nesmírným požitkem. Paul Newman skvělý jako vždy, avšak na postu režiséra odvedl protentokrát mnohem kvalitnější práci, než v jiných svých počinech. Dodal filmu spád, rodinnou atmosféru a jak bývalo jeho zvykem, nechybí zde životní hodnoty a silná myšlenka, která je podstatně umocněna samotným závěrem. 80%(18.1.2013)

  • dobytek
    ***

    Jakýsi podivný rodinný drama o tom, že bez práce nejsou lahváče (pokud teda nejste odboráři), ale zároveň, když je pro někoho práce alfou i omegou, tak je potom docela opruz s nim nějak koexistovat. Jsou tam asi 2 dramatický situace, jinak mi to přišlo trochu jak epizoda z nějakýho televizního seriálu. Snad jen díky tomu, že v trom hraje Paul Newman a Henry Fonda, se na to dalo dívat. Oni dokázali tento nepříliš zajímavej příběh pozvednout na nějakej vyšší level. Bez nich bych to pravděpodobně ani nezvládnul dokoukat celý. 50%(2.10.2016)

  • Markussis
    ****

    Snímek založením velmi naturalistický. Příběh je nádherně zfilmován, ovšem té naturaličnosti je tam chvílemi možná až moc. Proto v některých okamžicích snímek působí bohužel trochu nudným mrtvolným dojmem. Problém je v tom, že zub času si zkrátka svou daň v tomto případě vybral. Na plné hodnnocení to není. Z pohledu současného moderního diváka filmu k dokonalosti schází jistá komplexnost.(31.12.2011)

  • nascendi
    ****

    Veľmi pútavý a pritom málo známy film. Chcel som ho vidieť kvôli Paulovi Newmanovi a Henrymu Fondovi. A aj keď boli vynikajúci, bolo výborné aj všetko dookola. Samozrejme kaviarenskí ekológovia budú pindať kvôli holorubom, ale nie v Tatrách a Poloninách, ale tým filmovým, lebo to je bezpečnejšie. A profesionálni odborári sa budú pohoršovať nad negatívnym zobrazením ich kolegov vo filme. Ale ja som bol spokojný širokospektrálne. Od predlohy, cez réžiu, herecké výkony až po vizuálnu stránku filmu a hudbu. A kvôli takým spokojným divákom, akým som ja, je dobré nakrúcať také filmy akým bol tento.(8.8.2018)

  • gudaulin
    ****

    Pod tímhle neurčitým názvem se skrývá film, na kterém se dá dobře vysledovat, jak se mění přístup k filmové látce v rozdílném prostředí a v běhu času. Dnes by tentýž snímek patrně obsahoval ekologický apel. Záběry na vykácené kopce, ze kterých smutně trčí k nebi pahýly někdejších pyšných lesních velikánů, motorové pily a těžká technika, které dokonávají dílo zkázy na místě, kde ještě nedávno byla panenská příroda a neprostupný prales, to vše nahrává environmentálnímu pohledu a odsudku průmyslové civilizace. Ve filmu se sice obří kmeny řítí k zemi a z holin jde nepříjemný pocit, ale Paul Newman evidentně skládá hold tvrdé a nebezpečné chlapské práci dřevařů, která si vybírá krutou daň. Začátek 70. let zkrátka některé věci ještě nebral na zřetel. Evropská kinematografie by vykreslila partu dřevařů v nelichotivém světle jako sobecké stávkokazy, kteří narušují princip solidarity, kdežto americký snímek vyznívá jako obhajoba tradičního amerického individualismu, houževnatosti, cílevědomosti a schopnosti poprat se s nepřízní osudu. Film vedle toho, že se odehrává v pro americkou kinematografii značně netypickém prostředí, nabízí i špičkové herectví, chlapské charaktery a hvězdné obsazení. Celkový dojem: 80 %.(5.11.2014)

  • - Newman si na pomoc při natáčení zjednal pomoc George Roye Hilla, který mu poradil, jak Collův materiál začlenit do toho, co se chystá natočit. (Rocky62)

  • - Režisér Richard A. Colla, který měl film původně režírovat, se rozhodl uplatnit styl práce s kamerou, aby předvedl tón Keseyho prózy na plátno. Jeho přístup však ztěžoval práci hercům, kteří se domnívali, že je pro něj jejich postavení před kamerou důležitější než jejich interakce. Po dvou týdnech nebyli Newman a producent John Foreman spokojeni s tím, co jim mladý režisér dodal, a upozornili ho, že bude muset svou techniku změnit. Velká zkouška přišla, když Colla natáčel jednu z náročných scén v jídelně Stamperova domu, zkoušeli to pořád dokola a nikdy se to nepovedlo. Newman s Foremanem tedy Collu vyhodili a Paul se rozhodl režírovat. (Rocky62)

  • - Před natáčením scény z motocyklového závodu se Newman učil jezdit u šampiona pouštních závodů J. N. Robertse. (Rocky62)