Režie:
Věra ChytilováKamera:
Ervín SandersHudba:
Jiří BulisHrají:
Bolek Polívka, Miroslav Donutil, Anna Pantůčková, Jozef Kroner, Dagmar Havlová, Šárka Vojtková, Pavel Zatloukal, Břetislav Rychlík, Pavel Brichta, Ján Sedal (více)Obsahy(2)
Rázovitý vesnický chlapík Bohuš Stejskal žije sám v rozpadající se chalupě, pracuje jako dřevař, většinu času tráví s kumpány popíjením slivovice. Jeho život se změní, když mu advokát Ulrich oznámí, že zdědil obrovský majetek. Druhý den mu tetka ze sousedního domu oznámí, že se mu uškrtila koza. Nešťastný milionář se rozhodne uspořádat na její počest velkolepou smuteční hostinu. Kamarády, navlečené do svátečních šatů, odveze do brněnské luxusní restaurace, kde parta způsobí ostudu. Večer Bohuš navštíví s kamarádem Košťálem masážní salón, kde je tak nadšen službami prostitutky Ireny, že ji přesvědčí, aby se k němu nastěhovala. Pro dívku, uvyklou luxusu, je však Bohušova chalupa šok, stejně jako jeho chování. I když je pro peníze ochotná udělat téměř cokoli, nakonec ho opustí. Bohušovi se podaří přesvědčit Vlastu, aby se k němu vrátila, a zaplatí celé vesnici zavedení plynu. Všichni mu závidí a každý něco chce. Když se objeví zuřivý Ulrich se zprávou, že Bohuš nic nezdědil, protože byl jen nevlastní syn, odvrátí se od něj kamarádi, Vlasta i ostatní. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 286)
Filmy Věry CHYTILOVÉ mne nikdy neCHYTILY. Film o Bohúšovi, který se stal milionářem je vlastně podobným kýčem, ale přitom se stal kultem. Některé hlášky se natrvalo dostaly nejen do mé každodenní řeči. I když v polovině film trochu ztrácí, nakonec přece jen ještě zabere a proto patřím mezi lidi, kteří tento film mohou vidět desetkrát ročně. I když chápu, že z uměleckého hlediska je na hranici braku, jasných 5*. ()
„Želvy nežeru.“ V roku 1993 som mal 12 a keď som tento film videl prvý raz (a potom som si dal sto repríz), smial som sa tak, až ma brucho bolelo. Pamätám si, ako sme si to s mamou nikdy nenechali ujsť a od rehotu sme skoro padali z gauča. S odstupom rokov však bláznivú komédiu o Bohušovi Stejskalovi vnímam nie ani tak ako bláznivú komédiu, ale skôr ako mrazivé (!) obzretie sa za temnými 90. rokmi. Boli plné podnikateľov v teplákoch, do očí vrážali socialistické budovy s do noci vysvietenými erotickými podnikmi atď. Ten mix čohosi starého a zároveň moderného bol príšerný, gýčový a neviem aký ešte, ale určite nie fajn. Režisérka vynikajúco zvláda prácu i s najnepodstatnejšími postavičkami a to dokonca do takej miery, až máme v mnohých scénach (Karel Gott, scéna z reštaurácie na tému "Nová doba") pocit, že sú to reálni ľudia nakrútení skrytou kamerou. Obzvlášť Bohušova parta hic je skutočne neskutočnou zbierkou sociek, skrachovancov, stroskotancov, nímandov, exotov, týpkov a hňupov (a Jozef Kroner vo mne vždy vyvoláva smútok, v tomto filme nemal nikdy hrať podľa mňa). A keby som hodnotil kultovosť hlášok ("Jak na dno? Do dna!"; "To je moc!"; "Rozhodím ti sandál."; "Hovno z nutrie."; Je tady ten pan Stejskal.") a dialógov (Tak kde jsem to skončil?" - "Na ministerstvu."), musím dať 5*. Lenže o satiru sa snažiaci scenár často stráca tempo, mnohé scény sú zbytočné („Čepičku nechci!“) a technická stránka (strih, zvuk... a to sa v týchto veciach vôbec nevyznám) nepatrí práve k najkvalitnejším. Takže "len" 4*. ()
Věra Chytilová navzdory nechápavým soudobým kritikám nevytvořila žádnou troškovskou řachandu. Stejně tak nepřišla o soudnost ani se nezaprodala komerci. Jen dobové a bohužel i nadcházející diváctvo neumělo poznat satiru od komunální komedie. Chytilová tehdy jako jediná nešla po povrchu a prvoplánovosti, nýbrž vytvořila nestárnoucí a nelichotivé, i čím dál mrazivější panoptikum, kde českou společnost ovíněnou horečnatou vidinou mamonu, svobody a moci vyobrazila v celé její nahotě. Je bohužel inherentním úskalím každé satiry, že někteří lidé ji vnímají jako potvrzení vlastních hodnot a v nastaveném zrcadle se nakrucují místo, aby byli zděšení. A konkrétně obraz vrhaný "Dědictvím" je vyloženě děsivě obludný, ale současně výmluvný nejen vůči své době a její hodnotové devalvaci. ()
Paní Chytilová stvořila kultovní film. Ukazuje kromě nádherně vykreslených charakterů taky směšnost celého našeho porevolučního snažení, alespoň nezapomeneme na slavnou éru fialových obleků a bílých ponožek:). Uvidíte možná životní výkon Bolka Polívky (pomineme-li Zapomenuté Světlo), skvělého Miroslava Donutila, nezapomenutelnou Ivanu Chýlkovou (paní doktorku:)), uslyšíte hafo kultovních hlášek (které film proslavily) a uvidíte i paní exprezidentovou:) ()
Najkultovejšia česká komédia , ktorá vznikla po 89 roku. Nech si myslí kto chce čo chce, ako o filme , tak o mojom najvyššom hodnotení, ale tento film obsahuje toľko hlášok a vtipov, ktoré doslova zľudoveli, že to nemá šancu nikto prekonať aj keby sa akokoľvek snažil. Bolek bol a je úžasný a možno poniektorí zabudli aj na jeho pravé meno. Jeho životná úloha a pre mnohých ostane Bohumil Stejskal...Táta mi říkal Bohumile...Bohumile ja ti dám takovou po čuni...on mě měl rád...Nechtěl by někdo králika? Mě se to po dvorě tak rozmnožilo, že to nestačím zabíjet...Poznám to už naspamäť, napriek tomu to môžem kedykoľvek znova. Že nie? Proč? Já sa ptám proč...100% ()
Galerie (20)
Zajímavosti (70)
- Ve scénách, kdy je Bohuš (Bolek Polívka) v erotickém salonu, je možné vidět, že má červené trenýrky. Když však poté padá na vodní postel, má je černé. (Jardaboss)
- Patrový autobus, kterým jede Bohuš (Bolek Polívka) se svou družinou na hostinu, je značky MAN, model Caetano Porto Star, typ 22.360 HOCLN. Vůz patřil tehdejšímu podniku ČSAD Brno-město, který byl počátkem devadesátých let jedním z prvních provozovatelů poschoďových autokarů v Československu. U této společnosti sloužily celkem čtyři vozy tohoto typu zakoupené v letech 1992-1993. Vůz ve filmu s poznávací značkou BSB 45-88 byl v roce 2004 odprodán a jeho další osud je neznámý. (Martin_L)
- Ve scéně, kdy Irenka (Šárka Vojtková) rozsvěcuje bazén, použije bakelitový vypínač na sloupku. Když však později sedí Bohuš (Bolek Polívka) na židli u bazénu, rozsvěcuje a vypíná bazén vypínačem na šňůře. (Jardaboss)
Reklama