Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Píše se rok 1949. Ed Crane (Billy Bob Thornton) je kadeřník v malém městečku Santa Rosa někde na jihu Kalifornie. Jeho žena Doris (Frances McDormand) pracuje v místním obchodě a potají preferuje intimní společnost svého šéfa, Velkého Davea (James Gandolfini). Ed prostě nemá jediný důvod ke spokojenosti se svým doposud marněným životem. Jednoho dne se přijde k Edovi ostříhat člověk jménem Creighton Tolliver. Svěří Edovi svůj tajný sen - založit velkou síť chemických prádelen. Bez počátečního kapitálu deset tisíc dolarů je to ale stále jen sen

Každá scéna buduje tu následující, jedno překvapení za druhým exploduje s nemilosrdnou logikou, každý záběr je vybírán s maximálním účinkem, enigmatická tvář B. B. Thorntona se zarývá hluboko do paměti - tomu všemu dohromady se říká režisérská virtuozita. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (437)

HAL 

všechny recenze uživatele

Připodobnění první - Americká krása v noirovém hávu. Připodobnění druhé - Magnolia bez emocí. _Obyčejně vypadající muž s obyčejným životem, který by ale chtěl změnu z nekonečného koloběhu všedních dní, nebýt jen tichým pozorovatelem, ale i silným hybatelem dění. Poplatně teorii chaosu a efektu motýlích křídel však i malé podněty způsobují velké změny a tak i zpočátku relativně nevinný zásah změní (či zničí?... nebo snad i zlepší?....vyřeší?) vše. _Pomalu, s rozvahou a jen pár slovy na rtech je předestírán příběh ve kterém náhoda (či osud?) je důležitější než záměr a motivace postav postupně odumírá se vzrůstající nejistotou o existenci smyslu jejich počínání. _A stejně tak smysl filmu se i přes počáteční zdání nenachází v naraci, ale v hloubavě meditativní náladě ve které i beze slov je možné vyjádřit složité myšlenky. 8/10 ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Billy Bob Thornton si zapaluje jednu za druhou, Scarlett Johansson hraje na klavír Beethovenovu Měsíční sonátu, a víc ke štěstí už člověk vlastně nepotřebuje. V podstatě dokonalý film, kterému osobně nemám co vytknout. UPDATE 23.8.2016 - Na druhé zhlédnutí po letech jsem se už k tomu stavěl lehce rezervovaně. Sice se mi stále líbil a některé momenty mi přijdou vyloženě úchvatné (především všechny scény s Tonym Shalhoubem), ale jako celek to u mě už tak nefungovalo. Ten černobílý formát mi nově přijde zbytečný - ten film by podle mě v pohodě fungoval i v barvě - a docela mi tam vadil herecký výskyt Frances McDormand, kterou moc nemusím, a potom Scarlett Johansson, která je zde vyloženě tragická. Já ji kdysi měl rád - než jsem si uvědomil, že jako herečka za moc nestojí, a navíc hraje v čím dál horších filmech. Co mě na tom filmu ale stále okouzluje, je jeho pomalé tempo, decentní humor, výtečná kamera, promyšlený scénář a skvěle napsané postavy - už jen samotný Ed Crane je nesmírně zajímavý a osobně mi přišel jako obrovský sympaťák. Btw. to UFO tam mi přišlo jako strašný úlet. Ze samotného závěru - který jsem už v běhu času zapomněl, aby mnou teď nově otřásl s o to větší intenzitou - mi je vyloženě smutno, a v duši se mi rozlila nekonečná melancholie. Chtělo by se teď jen stát pod nočním nebem, kouřit jednu za druhou, poslouchat Beethovena - a tvářit se podobně nezúčastněně, jako Billy Bob Thornton, když ho - SPOILER ALERT - v závěru vedou na elektrické křeslo a on pronese nejkrásnější repliku z celého filmu: Tak jsem tady. Nejdřív jsem nevěděl, jak jsem se tu ocitl. Věděl jsem, jak šly události za sebou. To jsem vám vyprávěl, ale nedávalo mi to smysl. Jsem rád, že mi jeden pánský časopis za můj příběh zaplatil. Při psaní jsem si všechno ujasnil. Mám pět centů za slovo, tak promiňte, že píšu rozvlekle. Teď mi to všechno zapadá do sebe. Je divné, když znáte přesné datum své smrti. A v tom časopise chtějí, abych popsal, jaký je to pocit. Je to, jako když vyjdete z bludiště. V bludišti chodíte nazdařbůh, zabočíte si podle chuti, narážíte do slepých konců. Jedno po druhém. Ale když získáte odstup, vidíte, že všechny ty zákruty jsou obrazem vašeho života. Těžko se to vysvětluje. Když to vidíte vcelku, přinese vám to klid. Ti lidi z časopisu se taky ptali na výčitky. Jo, asi mě mrzí, že jsem druhým způsobil bolest. Ale ničeho nelituju. Opravdu ničeho. Dřív jsem litoval, že jsem holič. Nevím, kam se odeberu. Nevím, co najdu za hranicemi země a oblohy. Ale nebojím se odejít. Možná tam některé věci pochopím. Jako když se mlha rozplyne. Možná tam bude Doris. A možná jí tam budu moct všechno říct. Všechno, pro co tady nemám slova.". UPDATE 28.2.2021 - Po pár letech mě ten film zastihl v momentě, kdy jsem si ho nanovo dokonale vychnutnal. Ty překrásné černobílé obrazy, dokonalé herectví BBT a všech ostatních, skvělý soundtrack... celé je to tak úžasně promyšlené a chytré a zábavné... prostě wow. Veškeré malicherné výtky, které jsem k tomu filmu kdysi měl, jsou zapomenuty. Obrovský požitek! () (méně) (více)

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Psychologické drama ve stylu padesátkových noir filmů nemohlo být natočeno lépe. Je pravda, že bratři Coenové už asi nikdy nenatočí nic úplně "normálního" a jejich lehce monotónní vyprávění nepadne každému do noty, ale zde to všechno fungovalo naprosto skvěle. Ruku v ruce s parádní kamerou, dobře zvoleným černobílým zpracováním a v neposlední řadě již tradičně famózním Billy Bob Thorntonem v hlavní roli to jde hold ihned o něco snadněji, navíc řídí-li to všechno režiséři, jejichž filmy mají jednoduše zcela jinou krevní skupinu než všechny ostatní. Možná to není dokonalé, příběh není zrovna nadupaný a rozhodně by mu stačilo mnohem méně než 110 minut, ale už jen za Thorntonův podmanivý hlas a závěrečný pohled tenhle film stojí za to vidět... A ne jen jednou. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Vynikající dílo bratrů Coenových, kteří si ho sami napsali, zrežirovali a produkovali. Výsměch obyčejnému člověku, který si chtěl pouze splnit svůj sen...... Černobílé zpracování filmu dokonale sedlo, B. B. Thorton vynikající jako vždy, kamera úžasná, režijně spolehlivé a vše dokresluje krásná hudba. Pro mě čtyři a půl hvězdičky, ale budu na to koukat ještě jednou tak dávám zatím čtyři..... ()

Arbiter 

všechny recenze uživatele

Sled fotografií, kterým bratři Coenové darovali pohyb a skvělé dialogy. Absurdita snímku je vystavena tak, aby budila dojem prosté nahodilosti v životě člověka, který je spíše pozorovatelem, než aktivním přispěvatelem k směřování vlastní cesty. Teda, pokusí se být iniciativní jednou a na nečekané důsledky koukáme zbytek stopáže. Tím nejhezčím ale beztak zůstává vizuální stránka. ()

Galerie (67)

Zajímavosti (11)

  • Název filmu je převzat z básně "Antigonish" amerického autora Hughese Mearnse. (Avalon820)

Související novinky

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

18.08.2021

Noir bez předsudků bude stěžejním tématem 9. ročníku Noir Film Festivalu, který se letos stěhuje na nové místo – hrad Český Šternberk, v jehož pěti interiérových sálech a na hradním nádvoří bude od… (více)

Reklama

Reklama