poster

Muž, který nebyl

  • USA

    The Man Who Wasn't There

  • Velká Británie

    The Man Who Wasn't There

  • Slovensko

    Muž, ktorý nebol

Drama / Krimi

USA / Velká Británie, 2001, 116 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • ripo
    ***

    Veľmi, preveľmi dlho som rozmýšľal, ako poňať tento film .... Buď ako geniálnu hračku bratov Coenovcov, alebo len ako štylistické cvičenie na tému "film-noir v XXI. storočí" ... Dve veci tejto snímke nemožno ani zďaleka vytknúť : BBT v polohe ako sme ho doteraz nepoznali, avšak s klasickým vysoko nadpriemerným hereckým výkonom a na druhej strane geniálna kamera a fantastická, premakaná hra svetla a tieňov. Ale ...... tempo mohlo byť aspoň o niečo svižnejšie ... Napriek tomu si však myslím - nadpriemerne kvalitný film !!!(28.3.2006)

  • stilgar1
    *****

    Viděl jsem tento film v barevné verzi, avšak během sledování jsem netušil, že existuje i verze černobílá. Myslím si, že se pro něj bude čenobílé ztvárnění hodit. Avšak barevnost tomu téměř vůbec neuškodilo, i přesto se mi totiž film hodně líbil a výkon Billyho Boba Thorntona byla skutečně skvělý ( i když by se dalo polemizovat o tom, jak moc ve filmu vlastně "hrál", protože toho v podstatě ani nemusel moc dělat :D ). Avšak hodně jsem se bavil a na konci jsem byl vážně skvěle překvapen. Filmy bratří coenů jsou všechny nečím vyjímčené a tento za nimi rozhodně v ničem nezaostává. 9/10(27.6.2007)

  • k212
    *****

    Překvapení, to zajisté ... od Coenů jsem čekala daleko víc černohumorných hlášek a scének. Občas sice něco z toho lehce vystrčí růžky (ufo :-), ale ve výsledku je Muž, který nebyl dramatem jak bič. Výtečná atmosféra je podpořena šedo-černo-bílostí a pak také charismatickým herectvím Billy Bob Thorntona, což v kombinaci s jeho prostě deklamovaným komentářem o holiči, co je neviditelný, udává ráz celému filmu. Zaujmou však i vedlejší postavy, obzvláště židovský právník v podání Tony Shalhouba a pak také "vděčná" pianistka Scarlett Johansson. Přičtu-li k tomu skvělou hudbu, kameru a neoddiskutovatelně dobrý scénář, zbývá mi je konstatovat, že Muž, který nebyl stojí v současné tvorbě hodně vysoko, u mě na *****.(8.12.2006)

  • misterz
    ****

    Strhujúca špirála príčin a následkov spolu s krásne potemnelou a postupne gradujúcou atmosférou ma úplne pohltili. Hlavná postava - tragéd, ktorý sa presvedčí, že cesty osudu sú nevyspytateľné a hlavne nie vždy férové. Všetko zlé sa človeku ako bumerang vráti, zo smeru, od ktorého by to nečakal. A čo k tomu treba? Dohromady nič. Stačí len aby bol človek nespokojný so životom a začal špekulovať ako ho zlepšiť. 85/100(28.3.2016)

  • Eodeon
    *****

    Pro mě překvapivý a zcela odzbrojující film. Souhlasím, že tento snímek Joela a Ethana Coenových není noirem, jelikož "černý film" je vymezen především dobou. Ale líbí se mi užití výrazu - neonoir. Je tedy spíše poctou filmům, které ve 40. a 50. letech minulého století reflektovaly kulturní a politické vlivy ve Spojených státech a staly se díky svému přízračnému stylu spíše novým směrem filmového umění než pouhou reflexí. Podobu můžeme nalézt jak v charakteru a formě, tak ve volbě způsobu technického zpracování. Zápletka je samozřejmě kriminální a snad neprozradím příliš, když řeknu, že se jedná o vraždu. Je zde víc než kdy jindy patrná "špinavost" a zkorumpovanost světa - druhá strana mince. Jakoby zmizela nějaká clona a odhalila divákovi dříve neviděné zkažené jádro společnosti, kde však vždy zbývá nikdy nenaplněná jiskřička naděje. Zobrazované prostředí není nijak ohyzdné, zato z něj však čiší depresivní všednost a osamocenost. Povětšinou je noc nebo šero (kterým působí i mnohé interiéry), kdy vznikají pitvorné stíny a vše, co je za dne jakkoliv krásné, vzbuzuje touto dobou obavy a hrůzu. Ale přes všechnu stylizaci a bezchybnou režii by tento film byl polovičatý bez fantastického projevu Billy Bob Thorntona. Ten odvádí vynikající výkon v roli Eda Cranea, životem otráveného zaměstnance typického amerického holičství. Ed vede jednotvárný život, je často zmítán silnou paranoiou a pomalu nerozeznává realitu od iluzí (létající talíře). V důsledku těchto exotických stavů vědomí jedná často tak, jak by se za běžných okolností pravděpodobně nezachoval. Ed Crane boří dnešní zažitý model o vlastnostech ústředních postav. Je pasivní a odtažitý a přitom ve filmu vynikne. Ani jeho identita není příliš konkretizovaná, což je příznačné názvu filmu. Vlastně sám sebe vnímá velmi méněcenně a ve svých vypravěčských monolozích se o sobě dokonce zmíní jen jako o "přízraku". Jeho život je postupem čím dál nuznější a nevyhnutelně vede k z mého pohledu hlavnímu motivu tohoto filmu - ztrátě kontroly nad svým životem. Nejvyšší mocí je zde totiž osud, jehož bizarním machinacím se pouhý člověk nemůže ubránit. Zvláště, když vlastně vůbec nebyl.(19.2.2006)