poster

Tucker: Člověk a jeho sen

  • USA

    Tucker: The Man and His Dream

  • Slovensko

    Tucker: Muž a jeho sen

  • Velká Británie

    Tucker: The Man and His Dream

Drama / Životopisný

USA, 1988, 110 min

  • dobytek
    ***

    Tenhle komentář nebude tak úplně přímo o filmu, protože s pohledem F.F. Coppoly nesouhlasim. Tucker Torpedo je auto natolik zajímavý, že jsem si o něm i o jeho tvůrci přečet už dávno hromadu článků. Z filmu jsem se teda prakticky vůbec nic novýho nedozvěděl, ale přesto jsem se na film podíval docela se zájemem. Ovšem mam pocit, že Coppola to prostě natočil tak, že Preston Tucker byl génius a ostatní mu jen házeli klacky pod nohy. Takže kdo to byl vůbec Preston Tucker? Snílek, blázen a nebo podvodník? Po konci 2. světový války se očekávala obrovská poptávka po autech, takže konstruktéři pohnuli řití a přišli s neskutečnejma zhůvěřilostma. Velkym hitem tenkrát byla koncepce "všechno vzadu", což se v Evropě celkem ujalo. V USA se s timhle prosadil snad akorát Chevrolet Corvair, kterej se vyráběl v letech 1959-1969 a dodnes se o něm řiká, že to bylo jedno z nejhorších aut, co se kdy v USA vyrobilo. Ale to už jsem se rozepsal úplně mimo téma... Zkrátka a dobře, Preston Tucker přišel s autem, jehož design údajně vymyslel někdo v GM, ale tam to smetli ze stolu. Tucker byl z toho asi nadšenej a tak začal pracovat na "car of tomorrow". Design už měl, takže zbejvala technika. Původně chtěl, aby auto poháněl 6-ti válcovej boxer o objemu téměř 10 litrů uloženej za zadní nápravou na jakymsi samostatnym polo-rámu. Motor měl mít dokonce např. jakýsi mechanický vstřikování paliva, rozvod OHC a hydraulický zdvihátka ventilů, což bylo tenkrát naprosto unikátní. Otázka teda je, jak by se asi chovalo auto s 10-ti litrovym motorem za zadní nápravou. To by bylo asi vhodný leda tak pro sebevrahy :-) Nicméně skutečnost byla nakonec taková, že se do Tuckerů nakonec montovaly motory z vrtulníků o objemu 5,5 l s rozvodem OHV a karburátorem. Vzniknul tak akorát podivnej bastl, na kterym se údajně sralo všechno, co se posrat mohlo (což je možno vidět i ve filmu). Auto možná bylo super na rýsovacích prknech, ve skutečnosti to ovšem tak jednoduchý nebylo. Preston Tucker byl nakonec obviněn z podvodu a továrna byla uzavřena. Stihlo se vyrobit pouze 50 aut + 1 prototyp. Otázka je, jestli Tucker skutečně chtěl vyrábět auta a nebo byl podvodník. Dokonce i zaměstnanci po letech tvrdili, že Tucker se nějak neměl k tomu, aby investoval do továrny peníze. Jinak pokud by se auto opravdu začalo vyrábět, tak já si troufám tvrdit, že by to byl totální propadák. Motor za zadní nápravou je dobrej možná tak pro autobusy. Údajně se mluvilo o výhodách v lehčim řízení a menšim odpadnim teple, co se dostává od motoru do kabiny. Vzhledem k tomu, že v USA už v 50. letech měly auta naprosto běžně posilovač řízení a klimatizaci, tak by tahle výhoda asi nikoho moc nevzrušovala. Podle mě to je docela zajímavej film o zajímavym autě, nicméně nedozvěděl jsem se nic novýho, takže pro mě 3 hvězdičky.(30.7.2009)

  • D.Moore
    *****

    Fascinoval mě způsob, jakým Jeff Bridges zahrál Tuckera - člověka s věčným úsměvem, který mu ale ani za mák nevěříte, protože víte, že se za ním něco skrývá a chcete vědět, co to je. Může to být urputná umanutost stejně jako nebezpečná výbušnost, říkal jsem si, a tak jsem čekal na odpověď a při tom se neustále dobře bavil roztomile stylizovanou Coppolovou režií plnou nápadů. Překvapuje mě, jak nízké hodnocení tenhle film má. Ano, Kmotr nebo Apokalypsa to není, ale přece také nebudu kritizovat Da Vinciho skicu ruky jen proto, že není tak skvělá jako jeho Poslední večeře.(12.1.2020)

  • igi B.
    ****

    Poněkud naivní a až příliš stylizované vyprávění na motivy skutečných událostí, líčící historii jednoho amerického snu o >Car of Tomorrow< ... Možná svou formou až trošku zbytečně znedůvěryhodňující některá historická fakta. Pravdou je, že Preston Thomas Tucker v létech 1947-1948 vyprojektoval a doslova na koleni vyrobil 51 vozů typu Tucker48 Torpedo. Souhra okolností souvisejících i s potížemi poválečného hospodářství, byrokracie a technické problémy vozu způsobily, že podnik zkrachoval. Každopádně musím uznat páně F.F.C. jeho zaujetí pro věc a předpokládám, že má jeden kousek >nejlepšího auta na světě< někde v garáži...;-) Přiznávám, že sám jsem po shlédnutí tohohle filmu podlehl a musel si koupit tuhle nádheru aspoň jako model v měřítku 1:43 :-))(15.5.2006)

  • Lacike
    **

    Taká rozprávka o vzostupe a páde jedného naivného snílka, ktorý sa rozhodol vyrábať autá, ale zlé automobilky mu to prekazili. Hlavný problem, ktorý som s filmom mal je ten, že je podaný bez poriadneho zdramatizovania. Aj vo chvíľach hrdinovho pádu, keď už mu ide dokonca o slobodu, to je podané tak pohodovo jak keby o nič nešlo. To že bol hlavný hrdina nonstop pozitivne naladený je ok, ale natočiť takto naivne aj celý film bola podľa mňa chyba. Filmu strašne chýbala scéna v ktorej by hrdina aspoň na chvíľu podľahol zúfalstvu alebo by o ňom pochybovala rodina, aby ho to viac poľudštilo. Takto pôsobil ako jednorozmerná figúrka, ktorá mi po chvíli liezla na nervy. Jediný z hercov, kto má možnosť aspoň trochu niečo predviesť je Martin Landau ako verný pomocník hlavného hrdinu. Takže výsledkom je totálny priemer a mňa viac ako film bavil komentár od užívateľa dobytek. 5/10.(15.4.2019)

  • tomtomtoma
    ***

    Tucker: Člověk a jeho sen využívá nejžádanější hollywoodský motiv, cestu za americkým snem. Preston Thomas Tucker, jeho životní příběh je pro příznivější přijetí upraven. Jedinec se skromnou rodinnou podporou stojí proti zlovůli politické a ekonomické moci, přesto hýří optimismem a nápaditostí při zdolávání nepřízně osudu i trpělivé přeměně ctižádostivého a výsostně osobního snu ve skutečnost života. Působivé lidské příběhy jsou páteří spotřebního trhu, Francis Ford Coppola dostál svému jménu a efektně nabarvil tóny vyprávění ušlechtilostí, vytrvalým nadšením a pastelovou svatozáří. Zkušeně dojímá, rozmáchle maluje slávu doby i okamžiku a staví další pečlivě udržovanou a napomádovanou oslavnou slavobránu studiové filmové výroby. Opěvovaným hrdinou vymydleného příběhu společensky vítaného maniaka, posedlého od útlého dětství automobily, je Preston Tucker (sympatický Jeff Bridges), ctižádostivý podnikatel, toužící po nesmazatelném zapsání do historie. Vize automobilové budoucnosti se musí zdůraznit v bezpečnostní a technické inovaci, sympatie se proudem ženou pouze na jednu stranu a správná strana je tak za každé situace snadno rozpoznatelná. Hlavní ženskou postavou je Vera Tucker (příjemná Joan Allen), Prestonova vzorová manželka. Je atraktivním protějškem svého energického muže, je jeho starostlivým ochráncem, oddaným zastáncem i nejněžnějším povzbuzením. Výraznou postavou je Abe Karatz (velmi příjemný Martin Landau), newyorský finančník a Prestonův partner při uskutečňování snu a sériové výrobě nově pojatého osobního automobilu. Zdvořilá ušlechtilost se srdečně uklání na všechny světové strany. K výraznějším postavám patří Alex Tremulis (sympatický Elias Koteas), průmyslový designér v automobilovém průmyslu a Prestonův vděčný pomocník při vývoji podoby vozu. A k výraznějším patří také Eddie Dean (příjemný Frederic Forrest), Prestonův upřímně dlouholetý spolupracovník a šikovný technik motorového vývoje. Je zde také Preston Tucker, Jr. (zajímavý Christian Slater), nejstarší Prestonův syn, upřednostňující před vysokoškolským studiem práci na budování velkolepého snu otce. Z dalších rolí: věrní spolupracovníci Tuckera při výstavbě nového auta Stan (Don Novello) a Japonec Jimmy Sakuyama (Mako), Prestonova dcera Marilyn Lee Tucker (Nina Siemaszko), Prestonův syn Noble Tucker (Corin Nemec), vstřícný obchodní velkomagnát Howard Hughes (Dean Stockwell), ostražitý senátor za Michigan Homer Ferguson (Lloyd Bridges), velmi schopný žalobce u soudu Otto Kerner (Peter Donat), protřelý ředitel nového automobilového výrobce značky Tucker, pan Bennington (Dean Goodman), Fergusonův velmi schopný prodloužený zrak (John X. Heart), soudce procesu Igoe (Joe Miksak), či Prestonův laskavý obhájce Kirby (Jay O. Sanders). Tucker: Člověk a jeho sen je ctihodně humanistickým filmovým výrobkem velkého studia. Sympatická tvář, ostře ozářené pódium, načechrané prostředí, sterilní nepropustnost, ušlechtilost a svaté právo na uskutečnění amerického snu. Standardně unifikovaná filmová podívaná komerčního střihu.(30.7.2019)

  • - Vývoj filmu začal Francis Ford Coppola již v roce 1973. Tehdy chtěl do hlavní role Marlona Branda. Projek však nevyšel. (Terva)

  • - Přes špatné ohlasy kritiky měl snímek finanční úspěch. Podepsal se i na ceně sedanů Tucker, jejichž cena po uvedení filmu stoupala. (Terva)

  • - Natáčení bylo zahájeno 13. dubna 1987 v závodech Ford Motor v Richmondu. Dále se například natáčelo v San Franciscu nebo Chicagu. (Terva)