Reklama

Reklama

Splice

  • Česko Spletenec (více)
Trailer 3

Genetičtí inženýři Elsa a Clive tajně provedou experiment, jehož výsledkem je kříženec člověka a zvířete. Je to úžasné a podivně krásné stvoření, které by mohlo v moderní medicíně způsobit revoluci, pokud ovšem předtím nezničí lidstvo. Clive (Adrien Brody) a Elsa (Sarah Polleyová) se specializují na propojování DNA různých zvířecích druhů a vytvářejí tak fantastické nové hybridy. Nyní se chystají k experimentu, jehož výsledek by mohl způsobit revoluci ve vědě a medicíně, hodlají totiž propojit zvířecí a lidskou DNA. Farmaceutická společnost, která jejich výzkum financuje, jim však experiment zakáže. To ale zvídavé genetické inženýry nemůže zastavit, Clive a Elsa se přesunou do podzemí a kvůli své ctižádostivosti riskují kariéru. Výsledkem experimentu je Dren, úžasné a podivně krásné stvoření, které je neobvykle inteligentní a nečekaně fyzicky vyvinuté. Dren předčí jejich nejdivočejší sny. Ovšem jak roste a v abnormálně zrychleném tempu se učí, hrozí, že se její existence stane nejhorší noční můrou... (HBO Europe)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (439)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Nevim, na co tu vsichni tak nadavaj, me to nijak nesralo. Sice je fakt, ze nez horor to spis pripomina drama, nicmene drama radne uchylny a atmosfericky, takze se mu da odpustit i tech par stupidnich scen a nijak originalni pribeh. Na zaver to navic precejen nadech hororu ziska. Co se tyce hercu, Brody je zaruka kvality a prekvapila me Chaneac, ktera, ackoliv trikama (a to docela povedenejma) hodne zmenena, stejne dokaze bejt jako mutantka vcelku sexy. Sice jsem dostal neco jinyho, nez jsem cekal, ale i tak jsem se u filmu solidne bavil. Lepsi 3*. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

V poslednej tretine to má zopár mimóznych (najmä sexuálnych) bizarných scén, ale je to béčko z roku 2009 so všetkým, čo k tomu patrí. Viem si predstaviť zopár režisérov, ktorí by z toho v osemdesiatych rokoch urobili mimóznu plastelínovú zvrhlosť. Takto je to na mainstream sa hrajúci thriller s nevkusným CGI a fádnou kamerou. ()

Reklama

Shakers 

všechny recenze uživatele

Za prvé - je to pekne nechutný film (nie že by to bolo mínus), za druhú - je škoda, že režisér s tohoto filmu nevyťažil viac, pretože tempo je dosť uťahané aj keď film je v podstate zaujímavý od začiatku do konca, ale dalo sa tam dať ešte kopa iných vecí aby zaplnil tu nudu a za tretie - je to neuveriteľne plytký film, čo je škoda. (čo je v podstate rovnaký bod ako druhý).Zhrnutie - dobrý, ale nedotiahnutý film do konca. Škoda, že Guillermo del Toro sedel iba producentskej stoličke. 65% - 3* ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Splice je velmi nedoceněný film a pokusím se vysvětlit proč. V prvé řadě je potřeba říct, že trailery, které filmu předcházely (a které jsem viděl až po jeho zhlédnutí) jsou matoucí a snadno v divákovi vyvolají očekávání, že půjde o poměrně standardní sci-fi thriller. Ve skutečnosti Splice postupně projde několika žánry, od scífka s alieními náznaky, přes (trochu freaky) rodinné drama, až po lehčí gore. Přestože děj je docela přímočarý, může být problém přelaďovat se spolu s filmem na tóniny, na které zrovna hraje. _____ Dále, film je (hlavně tematicky) komplexnější, než se na první pohled může zdát. Kromě zjevných morálních otázek spojených s genetickým inženýrstvím zároveň podává jedinečnou výpověď o párech, které pro samé zaujetí kariérou a prací odmítají mít (normální) děti, a dokládá, k jakým (extrémním) důsledkům takové jednání může vést. Film explicitně ukazuje neochotu Elsy otěhotnět tradiční cestou a v následném riskantním pokusu jí dává dvojí roli - vědkyně a matky, přičemž není snadné říct, která z nich převažuje. Po psychologické stránce je velmi zajímavá (a nepříliš zdůrazněná) úloha Elsiny zemřelé matky, která dceru vychovávala v izolaci a upírala jí to, po čem toužila. Je fascinující poté vidět, jak chování Elsy k Dren kopíruje ten samý model, jako kdyby už samo početí takového mutanta bylo nevyhnutelným prostředkem k naplnění klasické situace, kdy dcera přejímá výchovné postupy své vlastní matky a přitom si myslí, že dělá to nejlepší, co může. Ve své tragice a realističnosti je to velice silné. Zároveň tu vyvstává otázka, kdo je tu vlastně větší monstrum - Dren, nebo vědkyně, která si v rámci ukojení mateřských pudů (a elegantního spojení mateřsví a práce/kariéry) "udělá" zmutované dítě v laborce? _____ Samotná Dren je (především od chvíle, kdy ji začne hrát Delphine Chanéac) jedním z nejzdařilejších stvoření, které kdy dopadly na stříbrná plátna - její vzhled i chování stojí přesně na hraně mezi člověkem a monstrem a není lehké k ní zaujmout jednoznačný postoj (nejen proto, že jí vlastně po celou dobu "nevidíme do hlavy"). Obzvlášť ve chvílích, kdy začne projevovat svoji sexualitu, je zároveň eroticky přitažlivá a potenciálně smrtelně nebezpečná. Nutno podotknout, že pohlaví Dren v podstatě určí Elsa, která jako o "ní" - pokud si dobře pamatuju - začne mluvit už ve chvílích, kdy jako čerstvě vylíhlá připomíná spíš penis na nožičkách. Obecně problematika "změny pohlaví" u vyšlechtěných mutantů hraje ve filmu zásadní úlohu, ale nejde o klasické transsexuální dilema uvězněnosti ducha v nevhodném těle, ale o (opakované) převládnutí maskulinního principu nad feminním - z "ženy" se po určité době vždy nakonec najednou stává "muž". Zároveň tu interakce mezi pohlavími probíhají přesně podle šablonovitých stereotypů (sameček potká samičku a začnou se pářit, sameček potká samečka a povraždí se), což ale nelze filmu vytýkat jako nedostatek, protože se tu s tím pracuje uvědoměle. Otázkou zůstává, co tím chce Natali říct. Že v každé ženě se nachází (podstatný) kus muže, který vždy eventuálně vyplave na povrch? Nebo že si jako lidé můžeme hrát na bohy, jak chceme, ale vždycky budou naše výtvory obětí našich vlastních "povahových vad", které si s sebou jako společnost neseme, a tudíž odsouzeny k neúspěchu a zkáze? Závěr filmu tuto hypotézu podporoval (pozor, spoilery!) - Else se nakonec přičiněním její vlastní kreace dostává toho, čemu se od počátku vyhýbala (plnohodnotného těhotenství), aby ale poté v rámci dalšího výzkumu a kapitalistického zpeněžení zaprodala sebe i svoje budoucí "dítě" farmaceutické megafirmě (která vědce od začátku sponzoruje). Z původního biologického spojení "žena + věda" se stává spojení "žena + dítě + korporace", přičemž finální, opakující se věta "What's the worst that could happen?" odkazuje na nevyhnutelné budoucí selhání dalšího takového experimentu. _____ Splice není jen filmem, který v rámci holywoodské produkce nabízí neotřelou práci s žánry, ale výpovědí o neodbytné touze lidské rasy překonávat samu sebe a zároveň o fatalitě takového snažení, kdy jsme - při vědomí, že děláme to nejlepší, co můžeme - odsouzeni dokola opakovat svoje chyby a chyby našich předchůdců. () (méně) (více)

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Tak to je vážně výborný, rádoby vědecký snímek plný překvapení a nečekaných zvratů. Byla jsem opravdu zvědavá a nadšená. Kdyby nebyl konec, takový, že prostě chcete ještě další půl hoďku a dívat se, co by mohlo být dál. Adrien Brody mě šokoval a mile potěšil svým opět excelentním výkonem. A Sarah Polleyová překvapila taktéž, opravdu skvěle zvládla svou roli. Děj je opravdu nabitý a nenudí, stejně jako místa odehrávání a pocity, které se zde prolínají. Akce také nechybí a o napětí není nouze už vůbec. Jen škoda, že je to až příliš sci-fi, kdyby to bylo podle skutečné události, udělila bych možná i pět hvězd. ()

Galerie (69)

Zajímavosti (21)

  • Snímek měl premiéru 6. října 2009 na filmovém festivalu Sitges. Získal zde cenu za "Nejlepší speciální efekty" a cenu za "Nejlepší filmu roku". (Terva)
  • Napriek tomu, že vo filme stvárnila náhradnú matku a dcéru, Sarah Polley je v skutočnosti o 2 mesiace mladšia ako Delphine Chanéac. Obe herečky sa narodili v roku 1979. (belinko)
  • Dren (Delphine Chanéac) je vyrobená z kombinácie ľudskej DNA a zvieracej DNA, predovšetkým zvieracia DNA, ktorá sa použila na jej vytvorenie, a bola to DNA mloka, klokana, vtáka, ryby, koňa a rejnoka. (belinko)

Související novinky

Neuromancer má lepšího režiséra

Neuromancer má lepšího režiséra

10.05.2010

„Bible kyberpunku“ z pera Williama Gibsona se už pěkných pár let chystá na plátna kin. Když bylo ohlášeno, že ji bude režírovat Joseph Khan (tvůrce šílenosti Torque – Ohnivá kola) a hlavní roli si… (více)

Reklama

Reklama