poster

Policajt

  • Francie

    Un flic

  • Itálie

    Notte sulla città

  • Slovensko

    Policajt

  • USA

    A Cop

  • Velká Británie

    Un Flic

Krimi / Drama

Francie / Itálie, 1972, 98 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Malarkey
    ****

    Pro mě první setkání s režisérem, který má v příjmení uvedené Melville. Zároveň ale jeho poslední film před smrtí. Od té doby ale už tak nějak zhruba vím, co od klasické Francie sedmdesátých a osmdesátých let čekat. Tady jsem ale i tak byl dost překvapen. Byl jsem překvapen dlouhými bezeslovnými scénami, ale i depresivními postavami, ke kterým jsem si ani do skončení filmu nedokázal udělat vztah. Závěr pak naprosto upřímný, důrazný a průrazný. Tak, jak to zvládá jen Francie. Vymáčkla ze mě všechno a pak mě odhodila jak mokrej hadr...a já ji ještě poděkoval za dobře zvládnutou práci.(4.6.2014)

  • borsalino
    ***

    Syrová francouzská kriminálka, nicméně patřící spíše k průměru. Ve filmu se prolínají dvě dějové linie. V té první se představuje policejní komisař (A. Delon), stravovaný svou prací, při které se setkává převážně se zločinci, což ho vede do osobnostní uzavřenosti a osamělosti (říkal jsem, že za čas by byl takový člověk dobrým adeptem syndromu vyhoření). Druhou linii tvoří čtyři zločinci, kteří přepadnou banku, s lupem pak utíkají, aby naplánovali další loupež. Spíše náhodou se jim na kobylku dostává policejní komisař. Rozhodování mu komplikuje vztah ke svému příteli, který je do zločinu zapletený, druhou komplikací pak je citový vztah k ženě tohoto svého přítele. Vzhledem k tomu, kolik jsem již shlédl francouzských kriminálek musím říci, že film postrádá šmrnc a šarm nebo tvrdost a nekompromisní postoj... Prostě od začátku tušíte, jak to asi skončí a jen těžko se spletete. To je prostě málo. Za výkon A. Delona za tři, ale spíše s mínusem.(6.4.2008)

  • gudaulin
    ****

    Jean-Pierre Melville byl výrazný režisér, který se odlišoval od většiny svých francouzských kolegů 50. a 60. let odmítajících klasický Hollywood a podílejících se na vzniku francouzské nové vlny. Ta se dá považovat za vzpouru proti dosavadním filmovým konvencím a žánrům. Melville naopak americkou filmovou školu obdivoval a rozvíjel styl převzatý z amerických gangsterek. Spousta prvků a scén z Policajta nezapře svou inspiraci zámořskou kinematografií. Klobouky, dlouhé pláště, pod kterými můžete bez obav schovat i brokovnici, prázdné ulice topící se v šeru, úsporné dialogy, dlouhé pohledy, které zvyšují napětí. Pro Melvilla znamená styl hodně, někdy i na úkor ostatních složek filmu. Zálibě v americkém filmu můžeme nejspíš přičíst i obsazení Richarda Crenna coby protihráče Alaina Delona. Snímek líčí dvě smělé loupeže provedené malým, ale dobře organizovaným gangem, kterému je v patách - kdo jiný, než právě Alain Delon, který v 70. letech pomalu policejní odznak nesundal, ani když šel do postele. Čisté 4* to sice nejsou, mimo jiné i proto, že Melville podcenil, jak už bývalo konec konců v jeho filmech tak trochu zvykem, finále, které mohlo být bez logických děr a poněkud komplikovanější, aby se zvýšilo divákovo napětí. Přesto je to u mě za 70 % s konstatováním, že Melville se se světem filmu rozloučil důstojně.(14.9.2014)

  • Tommassi3
    ****

    "Lidé budou dělat špatné věci vždycky.." To jistě budou.. Zvláště ve snímcích Jean-Pierra Melvilla, který zkrátka nezná kladných hrdinů.. Zásadní potíž skvostných Melvillových snímků vlastně spočívá ve špatné optice diváka, potažmo v jejich nepřesném diváckém chápání, ačkoliv přiznávám, že právě tento výjimečný zástupce drsné francouzské filmové školy nepatří právě zrovna mezi tvůrce snadno stravitelných filmů, když sice skládá zřejmou poctu americkým gangsterkám a samozřejmě i noiru, mísí však leckteré jejich typické formální aspekty do mozaiky plné kontrastů právě s francouzskými reáliemi.. Navíc kupříkladu ony hitchcockovské, převážně diváky nenáviděné, nekonečně dlouhé záběry vlastně s šílenou urputností sobě vlastní dovádí až na hranici únosnosti.. Jeden, třeba já, slintá blahem při pasáži, kdy se Crenna převléká ve vlaku, při pasáži tak nervózně napínavé, kterou však zkrátka většina vůbec nedokáže docenit.. Stejně tak nevděčně vyznívá i samotné Melvillovo (ne)uchopení klasického vyprávěcího schématu, které pro něj není vůbec podstatné, on se zaměřuje na ty nevyhnutelně tragické osudy svých hrdinů plných pesimismu, melancholie a bezvýchodnosti, kterou v divákovi ještě posiluje ten kovově modrý filtr.. Melville zkrátka jen divákovi ukazuje ten nešťastný, strohý a tíživý vesmír svých hrdinů, u něhož nemá žádný smysl mluvit o nějakém začátku a konci.. A tak lze vlastně Policajtovi s famózním Delonem vytknout jen jednu jedinou zásadní věc, že se totiž bohužel jedná o Melvillův úplně poslední film.. Skvostná podívaná..(13.9.2015)

  • sud
    ****

    Jean - Pierre Melville, přední tvůrce drsné školy, se ani za svoji labutí píseň nemusel stydět. Navzdory klasicky rozvážnému tempu je závěrečná čtvrthodina bleskurychlá - pan režisér nespíš chtěl natočit další dvouhodiňák a v poslední chvíli změnil názor. Jinak se tomu nenechá vytknout nic, od atmosféry, režie, hereckých výkonů (Alain Delon v poloze, která mu sluší nejvíc, výtečný Richard Crenna) po vynikající závěr ve kterém je naprosto vše - zdánlivé naplnění spravedlnosti, tragika, absurdita i osudovost. 85%.(8.10.2010)

  • - Skriptku u filmu dělala dcera Jeana Gabina Florence Moncorgé-Gabin. (vesper001)

  • - Jean-Pierre Melville film natáčel zároveň ve dvou jazykových verzích - ve francouzštině a angličtině. (vesper001)

  • - Simon (Richard Crenna) nosí hodinky značky Rolex 5513 Submariner. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace