Režie:
Pavel BlumenfeldKamera:
Václav HuňkaHudba:
Jiří ŠustHrají:
Jiřina Švorcová, Vladimír Ráž, Gustav Heverle, Otomar Krejča st., Otakar Brousek st., Viola Zinková, Jela Lukešová, Josef Gruss, Marie Brožová (více)Obsahy(1)
Velký případ nadporučice Terezy Machátové (Jiřina Švorcová): Ing. Bernard (Vladimír Ráž) oznámí, že se jeho žena (Viola Zinková) nevrátila z návštěvy příbuzných v Berlíně. Tereza, která společně s kapitánem Landou (Gustav Heverle) záležitost vyšetřuje, si zjištěná fakta dá do souvislosti s nálezem těla utopené ženy. Pachateli zbývá jen přiznání... Nezajímavá konverzace na kriminální téma. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (25)
Černobílá detektivka z roku 1961 s p. Rážem v děčínských kulisách ode mne dostane těžko méně. Pí Švorcová pojala docela dobře roli začínající kriminalistky, která vyšetřuje s empatií a porozuměním psychologii. Film stojí za shlédnutí mj. díky pěkným exteriérům i interiérům. Perlička: pasy měli občané nejspíš na úřadě (i když to možná bylo personální oddělení zaměstnavatele) a brali si je jen na cestu. Kvůli letošní karanténě mi ale nejexotičtější přišlo, jak si všichni pořád podávali ruce. ()
Film v tradici české detektivky, tedy méně akce, ale více dialogů, atmosféry a trocha toho psychologizování. Žádný převratný děj, ale zase se zde již příliš neotravuje ideologií. Zajímavostí je ta mírně feministická linka - žena vyšetřovatelka SNB, nota bene neprovdaná, věnující se pracovní kariéře. Ostatně, J. Švorcové to tady opravdu sluší. Silně váhám mezi dvěma a třemi *. Nakonec spíše ty dvě. 12. 4. 14 - po novém shlédnutí zvyšuji na tří *. ()
Myslím, že se jedná o vydařenou detektivku s koukatelnou Jiřinou Švorcovou v roli vyšetřovatelky. Nesouhlasil bych s některými komentáři, že pachatel je jasný od začátku. V průběhu filmu se objevují nové skutečnosti, které můžou ukazovat na někoho dalšího. Naopak závěrečné rozuzlení mohlo být pro řadu diváku nečekané. ()
Jelikož soudruh režisér Blumenfeld vyzval mou oblíbenou Jiřinu k velmi zajímavé roli, dokážu být velmi shovívavý. Není to pouze Švorcová, ale pro režiséra nezvyklé dlouhé, skvělé scény, namísto vteřinových střihů a naivních pohledů do kamer. Celkově výborné herecké výkony. Krejčovo rozverný kumštýř má v sobě dokonce i určitou uvolněnost, která do roku výroby skvěle sedí. Pro mě osobně je nepřekonatelně smutné, že se Jiřina Švorců nedala spíše alternativní cestou, nýbrž cestou stranickou a ideologickou. Je to paní herečka, která by pod vedením jiných režisérů předvedla určitě super výkony. Zde opět dokazuje, že i žena se v socialistickém soužití může věnovat ryze mužské činnosti. Sesedla z traktoru (CESTA KE ŠTĚSTÍ), svlékla montérky a nasazuje zelenou uniformu. ()
Neuvěřitelně zamotaný případ se snaží obecenstvo přesvědčit, že se běžní pracující stále snaží utíkat na Západ, a že se kvůli tomu dokonce dopouštějí i závažných kriminálních činů. Socialistická propagace „nejkrásnějších křesťanských svátků“: „Manželce posílá k Vánocům vždycky nějakou pozornost.“ 20:05 – něco jako merkelsign; Esenbačka: „Chceme lidem pomáhat a oni se nás bojí.“ – první část věty výsměch tehdy i dnes. 1:07:04 – bohyně Kálí 1:15:02 – symbolika jednoho oka Slabší tři rudé hvězdičky. ()
Galerie (2)
Photo © Filmové studio Barrandov
Reklama