poster

Byl jsem při tom

  • USA

    Being There

  • slovenský

    Bol som pri tom

Drama / Komedie

USA, 1979, 130 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • FrodoF
    *****

    Musím zopakovat, co už zde napsali jiní, Peter Sellers je GÉNIUS a jeho (vlastně nejen jeho) herecký výkon dělá z tohoto filmu nezapomenutelný zážitek, ale to není vše. Celý film je opravdu krásně natočen a má dobrý scénář. Ovšem nečejte (jako já) něco třeskutě vtipného, jako je Růžový panter, je to spíš takový tichý pomalý, ale o to krásnější film.(27.2.2006)

  • Radek99
    *****

    Labutí píseň Petera Sellerse. Geniální filmová adaptace knihy Jerzy Kosinskiho. Formálně i strukturálně čistý film - bez experimentálních střihových přechodů, bez progresivní práce s kamerou, a také bez zbytečného větvení jednoduchého příběhového rámce - poklona jednoduchosti a přímočarého vyprávění... Jedna základní dějová linie sledující prostý příběh mentálně retardovaného (či možná autistického?) zahradníka, jenž si své povolání nese později i ve svém jméně... Oslava umírněného herectví Peter Sellerse, který za tímhle projektem stojí především - to on si ho vymohl na studiu a považoval ho za svou bilanční uměleckou šanci. Peter Sellers tu hraje tak, že v podstatě svým hereckým výrazem neguje celou svou předešlou hereckou tvůrčí dráhu - zmizelo všechno přehrávání, prvoplánová situační komika, humor založený na pantomimě a gagu, přichází skutečné herecké mistrovství nebo možná kontemplace - člověk bez osobnosti, bez smyslu empatie, jehož ostatní považují za génia...kdo ví, co všechno Peter Sellers v tomto podobenství viděl... Na diváka působí především dva silné momenty - ta čistota, jednoduchost (jakoby tvůrci osekali vše nepotřebné a přebývající důsledně poučeni premisou Occamovy břitvy) a satirické vyznění... Satira útočící na televizní základ americké ,,televizní" demokracie, na zaslepenost světa mocných, kteří mezi sebe často vezmou člověka podobného Chancymu Zahradníkovi...ale i na nás samotné, na to, jak si konstruujeme mínění o objektu na základě torza skutečně relevantních informací... Tenhle film přesto nádherně pohladí a i vy můžete spolu s postavou Petera Sellerse díky našemu přínosnému mediálnímu věku empaticky říci: Byl jsem při tom...(13.7.2007)

  • Aidan
    ***

    Poněkud uštěpačná satira... ale na co? Absurdní podobenství... ale o čem vlastně? Příběh negramotného, retardovaného zahradníka, jenž to díky dostatečně wall-street vzhledu a pomalé dikci dodávající jeho holým větám o hnojení a růstu nádech moudrých metafor dotáhne skoro až na prezidenta USA, chce nejspíš něco zásadního říci o stavu Spojených států, o tamním propojení světa politiky a financí, o vlivu médií na člověka, o rasové segregaci a tak dál. Jasné sdělení jsem však nerozšifroval. Jen jsem se zasmál, ale tak trochu proti své vůli, protože k smíchu tu byla především lidská ubohost a trapnost. A takový humor já nerad, neb zavání posměchem a dává člověku falešný pocit povýšenosti, že se smí chechtat, jak jsou ti druzí hloupí. Bylo to příliš jedovaté a přitažené za vlasy, ale zároveň nutno uznat, že Peter Sellers hrát umí a že to není natočené zle. Film zůstal někde na půl cesty k mým sympatiím.(16.6.2009)

  • Eddard
    *****

    Film, který sám Sellers toužil natočit byl nakonec, byl nakonec tou nejkrásnější tečkou za jeho kariérou. Jeho mentálně zaostalý zahradník Garenier je krásně dojemný a neuvěřitelně komický - ať už mluví či mlčí - což nastává daleko častěji;-) Jedna z mých nejoblíbenějších komedií a pomník, navždy připomínající Sellersův komediální génius. 90%(17.6.2006)

  • Matty
    *****

    „Rád se dívám“ Fascinující příběh o muži bez emocí, bezmoci ostatních z jeho „nezaškatulkovatelnosti“ a politické impotenci. „Je takový jiný… opravdovější“, podotýká jedna z postav k osobě titulního hrdiny, a „čistší“, chce se dodat. Celý svůj život dělil mezi zahradu a rádio, později televizi. Právě televize, přesněji neschopnost rozlišovat mezi děním v ní a realitou, zásadním způsobem naruší Chauceyho poklidnou existenci. Chaucey, neboli Chance – zahradník s velkým Z a zhmotnění šance, které se zatím nikdo nestačil ujmout a něco z ní vytřískat. Opravdu jenom člověk jeho typu dokáže navzdory všem vnějším tlakům zůstat sám sebou? Co to vlastně znamená zůstat sám sebou? A vyplatí se to? Peter Sellers přijal s touto rolí obrovskou výzvu, odhodil všechny masky a nestylizuje se do žádné pózy. Je tohle on? Věčně nepopsaný list papíru? Snad… takže zapomeňte na inspektora Clouseau, na pana Bakshiho, na doktora Divnolásku, nejsellerovatějšího Sellerse najdete zde, v roli muže, který o sobě dává vědět výhradně stroze pronášenými větami o obsahu, jenž udivuje nehranou upřímností. Především portrétem nádoby bez obsahu, teprve ve druhém plánu politickou satirou vyplývající z jejího střetu se světem zaneřáděným přetvářkou, je tento nostalgický snímek, nedokonalý v mnoha ohledech. Není jeho poselství až příliš obecné, univerzální? Každý si v něm něco najde, kus sebe sama, a každý jej bude mít rád, nemožno jinak. Kalkul? Vyčítat filmu nulový vývoj titulní postavy, základ každého dramatu, z principu nelze, některé přízemnější vtipy (milostná scéna postavená na hlavu) ano. K vyřešení mého bazírování na pomezí čtyř a pěti hvězdiček malou měrou přispěla herecká účast Shirley MacLaine a měrou nepoměrně větší (nic osobního, paní Kubeliková) úplně poslední scéna. Tak jednoduchá, tak jasná, tak upřímná… jako Chauncey sám. Po delší době opět film, díky němuž jsem rád, že jsem. 90% Zajímavé komentáře: Oskar, Radek99(21.12.2007)

  • - Po vydání knihy a získání práv na její zfilmování získal Peter Sellers hlavní roli. Ihned zaslal Jerzy Kosinskimu telegram, kde stálo: „Zahradník je připraven do práce“. (HellFire)

  • - Hal Ashby si ve filmu zahrál malé cameo muže u pořadače dokumentů. (Terva)

  • - Natáčelo se také na usedlosti The Biltmore Mansion v Severní Karolíně. (džanik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace