poster

Byl jsem při tom

  • USA

    Being There

  • slovenský

    Bol som pri tom

Drama / Komedie

USA, 1979, 130 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    *****

    Labutí píseň Petera Sellerse. Geniální filmová adaptace knihy Jerzy Kosinskiho. Formálně i strukturálně čistý film - bez experimentálních střihových přechodů, bez progresivní práce s kamerou, a také bez zbytečného větvení jednoduchého příběhového rámce - poklona jednoduchosti a přímočarého vyprávění... Jedna základní dějová linie sledující prostý příběh mentálně retardovaného (či možná autistického?) zahradníka, jenž si své povolání nese později i ve svém jméně... Oslava umírněného herectví Peter Sellerse, který za tímhle projektem stojí především - to on si ho vymohl na studiu a považoval ho za svou bilanční uměleckou šanci. Peter Sellers tu hraje tak, že v podstatě svým hereckým výrazem neguje celou svou předešlou hereckou tvůrčí dráhu - zmizelo všechno přehrávání, prvoplánová situační komika, humor založený na pantomimě a gagu, přichází skutečné herecké mistrovství nebo možná kontemplace - člověk bez osobnosti, bez smyslu empatie, jehož ostatní považují za génia...kdo ví, co všechno Peter Sellers v tomto podobenství viděl... Na diváka působí především dva silné momenty - ta čistota, jednoduchost (jakoby tvůrci osekali vše nepotřebné a přebývající důsledně poučeni premisou Occamovy břitvy) a satirické vyznění... Satira útočící na televizní základ americké ,,televizní" demokracie, na zaslepenost světa mocných, kteří mezi sebe často vezmou člověka podobného Chancymu Zahradníkovi...ale i na nás samotné, na to, jak si konstruujeme mínění o objektu na základě torza skutečně relevantních informací... Tenhle film přesto nádherně pohladí a i vy můžete spolu s postavou Petera Sellerse díky našemu přínosnému mediálnímu věku empaticky říci: Byl jsem při tom...(13.7.2007)

  • Gimp
    ****

    Zápletka ne nepodobná Forrestu Gumpovi ale zpracování docela jiné. Sellersovi nejsou připisovány žádné zvláštní kladné vlastnosti a jeho hloupost není dojemná ani nijak zvlášť vtipná. Není poťouchlý, jen odevzdaný a sebejistě tupý. V hledáčku se ocitli spíše všichni ti, kteří v něm viděli někoho, kým nikdy nebyl. Inteligentního, rozvážného a upřímného podnikatele vyjadřujícího se ve složitých metaforách. Nepřišlo mi ale, že by toto Chanceho okolí bylo nějak extra zesměšňováno, spíš je zde jen naddimenzováno nedorozumění mezi očekáváními a skutečností, které vede k nečekanému. Asi jako kdyby Uwe Boll natočil film a podepsal se pod něj David Lynch.(2.9.2009)

  • Oskar
    ****

    "Po zimě přijde jaro." Všimněte si, jaký bývá zmatek v žánrovém označení Byl jsem při tom. Tragikomedie, černá komedie, moralita, melodrama, dokonce i romantická komedie. Podle mě je nejpřiléhavějším adjektivem SARKASTICKÁ komedie. Sarkasmus a smysl pro jeho chápání je klíčem k pochopení filmu. Američané většinou tento druh vidění světa nemají, takže si z filmu povětšinou vybírají jen to, že Chauncey je dojemné politováníhodné štěňátko, jakým se později stali třeba Rain Man nebo Forrest Gump. Evropané se zase cynicky uculují rafinovanému zesměšnění amerického pojetí demokracie, politice založené na závažném pokyvování hlav a zadumaném krčení obočí nad "zásadními problémy", zamlžené vodopádem hlubokých metafor. :-) Jinak k Peteru Sellersovi: Na první pohled se zdá, že natočil něco úplně jiného než kdykoli předtím, ale není to úplně pravda. Princip čistého člověka, procházejícího dějem jako lakmusový papírek cizích charakterů, uplatnil už o dekádu dřív ve Večírku. Filmu, o němž všichni vědí, ale málokdo ho viděl. Večírek se ovšem nevynáší do nebes, protože je to v prvním plánu "jen" groteska. Hm. 80%(13.6.2006)

  • misterz
    *****

    Neskutočne výborne namiešaný koktejl drámy, spoločenskej satiry a všeobjímajúceho humoru. Vo všetkých týchto zložkách sa ako klenot vynímajú dialógy v podobe hutných myšlienok hodných zamyslenia, ktoré sú navyše divákovi podané prekrásne jednoduchou, milou metaforou. Každá jedna myšlienka, ktorá vyšla z úst záhradníka Chanceho si zaslúži samostatne rozobrať vo zvláštnej kapitole, alebo aspoň vytesať do kameňa. Obyčajne ma pomalé tempo filmov trocha nudí, v tomto prípade som to však privítal s otvorenou náručou, nehovoriac o tom, že tempo presne vystihovalo charakter hlavnej postavy. Skrátka v každom ohľade majstrovský kúsok, pričom životný výkon P. Sellersa je dokonalou čerešničkou na torte. Videné v rámci Season Challenge Tour.(4.11.2015)

  • Chrustyn
    ***

    Naprosto fantastický výkon Petera Sellerse, to je však to jediné co jsem si z tohoto filmu o zahradníkovi, který celý svůj život prožil uzavřený v obrovském sídle, kde pracoval jako zahradník a po smrti svého pána se vydal "do světa", odnesl. Možná to bylo proto, že během pár minut v pro něj "nehostiné" civilizaci byl opět uzavřen do jiného sídla, kde se zaplete s vládou, která ho považuje za záhadného génia, o kterém nikdo nic neví. Já vím jen to, že jsem se často nudil a Sellers to celý nedokázal utáhnout.(5.8.2009)

  • - Peter Sellers se snažil mít stejný hlas jako jeho idol Stan Laurel. (Kulmon)

  • - Peter Sellers byl za svou roli nominován na Oscara. Mnoho lidí tvrdilo, že Sellers prohrál kvůli scéně, která je ukázána při závěrečných titulcích. Sellers sám k ní řekl, že „přerušila kouzlo celého filmu“. (HellFire)

  • - Navzdory opakovaným Sellersovým žádostem neodstranili producenti z verze, kterou předložili v Cannes, závěrečné ”vybrané scény”. (džanik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace