poster

Bytost

  • USA

    The Entity

  • Slovensko

    Bytosť

  • Velká Británie

    The Entity

  • Kanada

    The Entity

  • Austrálie

    The Entity

Horor / Mysteriózní / Thriller

USA, 1982, 125 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Karamanlis
    *****

    Tento, poltergeistovskou tematikou sa zaoberajúci film som videl už dávnejšie (asi v TV) a hoci sa mi páčil, z nejakých záhadných dôvodov som naň pozabudol, takže keď som naň nedávno náhodou natrafil, neváhal som si ho ďalšou projekciou opäť pripomenúť. The Entity je pozoruhodným, mrazivým hororom s parádnou atmosférou, ktorému vo väčšom rozlete zabránil jedine nižší rozpočet.(27.5.2010)

  • darkrobyk
    ****

    Kvalitní mysteriozní příběh o duchovi, co se zamiluje, avšak jeho láska není opětována tak, jak by se patřilo. Ona bytost není nijak definována, tudíž divák si může podle libosti dosadit - duch, poltergeist, mimozemšťan, bytost z pekla aj. Divák je, na rozdíl od doktorů, ve výhodě - útoky vidí na vlastní oči. Pro Carlu je však velmi obtížné přesvědčit okolí, že se ony hrůzy nedějí v její hlavě. Atmosferická hudba, kamera snímá pokřivené obrazy (úhly snímání, kdy v obraze je všechno šikmé místo rovné, znásobují klaustrofobní atmosféru), ruchy, světlo a stín a nevysvětlitelné tajemno způsobují, že celková nálada je stále mrazivější a temnější. Ke konci nabírá film tempo a chystá se finální střetnutí. Vydařené efekty (zejména znásilňování Carly) má mj. na svědomí Stan Winston. Jen konec s obligátním dovětkem, že film je založen na skutečných událostech, vše zbytečně shodí. V 80.letech zřejmě tyhle slogany ještě fungovaly...(3.6.2014)

  • Ten Druhy
    *****

    S. J. Furie sa nesnaží za každú cenu držať príbehu, ktorý napísal sám život a filmu tento tvorivý, výberový prístup pomáha. Doris Bitherová mala v skutočnosti troch synov a jednu dcéru, každé dieťa malo iného otca. Filmová protagonistka Carla Moran, ktorú hrá Barbara Hershey má naopak dve dcéry a jedného syna. Vzbudzuje to väčší súcit. Vlastná rodina Doris zavrhla, dávno s ňou prerušila kontakt. Duchovia boli podľa nepotvrdeného svedectva napadnutej štyria, dvaja sa čiastočne materializovali: jeden pripomínal jej zosnulého starého otca, druhý mal vraj ázijský pôvod. Vo filme sa hovorí o troch duchoch. V čase, v ktorom bola Doris údajne atakovaná týmito duchmi, boli už viacerí jej príbuzní a niektorí bývalí partneri mŕtvi, ona momentálne nezamestnaná, frustrovaná žena so štyrmi deťmi na krku, ktorá začínala holdovať alkoholu. Tieto sociálne skutočnosti sú vo filme nepodstatné. Trochu pravdy na tom bude, lebo inak by sa len blázon odhodlal verejne tvrdiť, že bol znásilnený duchom. Záverečná správa dr. Barryho Taffa, ktorý Doris pozoroval, nehovorí o tom, že je vyšinutá, pokiaľ ide o záhadné javy niečo pripúšťa, no nič nepotvrdzuje. Autor, ktorý je nápaditý a tvorivý: realitu mení na fikciu. Vo viacerých prípadoch je to lepšie ako keď sa snaží byť dokumentárny a faktograficky presný. Tento film je toho dôkazom. Opak potvrdzujú mnohé filmové skutočné príbehy.(17.4.2012)

  • GigaPudding
    ****

    Stejně pro diváka i pro hlavní postavu začíná dost drsné terorizování a znásilňování svobodné matky Carly v jejím domě jakousi zlou neviditelnou osobou nebo duchem bez varování a nekompromisně. Útoky jsou náhlé a kruté, ale naštěstí ne příliš explicitním násilným způsobem jako v dnešních filmech, ale možná že tak by to mělo ještě větší účinek. Na Carlu tohle znásilňování duchem pochopitelně nemá zrovna nejlepší dopad a po jednom z "vážnějších" útoků se rozhodne zajít za psychologem. Tady film začíná docela slušně diváka navádět jiným směrem, i když útoky dál pokračují zatímco psychologové tvrdí že to není pravda (to má i jednu vtipnou scénu na sezení Carly s houfem psychologů, kteří se po jejím odchodu baví o její diagnóze), a dokonce jsem začala opravdu trochu pochybovat jak to vlastně celé je. Ve druhé polovině ale napětí začíná dost ochabovat, protože nastupuje typická poltergeistovská část se světýlky a prskavkami a bojovnou náladou s komandem parapsychologů, což zabíjí tu zoufalou beznaděj hlavní hrdinky, která se první polovinu filmu bojí bydlet ve vlastním domě a taky to působí dost divně, když se najednou nevysvětlitelné jevy dějí jak na běžícím páse bez ohledu na to kdo je poblíž, zatímco v první polovině to ještě tak trochu hrálo na obě strany, psychologovskou a duchařskou. Tahle náhlá a výrazná proměna filmu mě dost zklamala, ale po lehce megalomanském finále přišla ta jediná poslední scéna, která nás rozsekala a za kterou si film zaslouží ještě tu jednu hvězdičku navíc, takovouhle fackou divákovi má správný horor končit aby to mělo pořádný účinek. Mělo to navíc působivý hudební motiv při útocích, ale bohužel skladatelé se u tohohle filmu moc nepředřeli, protože hudební motivy to má všehovšudy tři, úvodní skladbu na začátku a pak pištivou hudbu a tu útokovou, ve zbytku filmu je ticho.(1.1.2011)

  • eraserhead666
    ****

    První hodina je skvělá, napínavá a místy dost atmosférická a strašidelná duchařina, která se mi hodně líbila, jenže ve druhé půlce se všechno tohle někam vytratí, film se stane rozvláčnějším, ukecaným a místy trochu nudným a samotný závěr je jakoby bez vyvrcholení.. I přesto jsem se během filmu na hodinky koukl jen jednou a byl jsem překvapen, kolik času už uběhlo. Jako celek to nudné není, ale kvalitativně a co se týče zážitku má film dost jasnou sestupnou tendenci. Má to zajímavý nápad (teda, dá se říct nápad, když je to údajně podle skutečných událostí?). Akty znásilnění jsou natočeny dost dobře a doprovází je skvělý hudební motiv. 3,5*(17.10.2009)

  • - Pro scény, kde se entita dotýká Carly Moran (Barbara Hershey) vymyslel tým speciálních efektů systém přístrojů, pomocí kterých byli schopni foukat horký vzduch. (HellFire)

  • - Podobný prípad sa mal skutočne odohrať v roku 1974. O takých zážitkoch hovorí žena menom Doris Bither z Kalifornie. (joske88)

  • - Martin Scorsese umístil film na jedenáctou příčku seznamu nejděsivějších filmů všech dob. (Terva)