• InJo
    ****

    "Konečně můžu dát někomu přes hubu, a von nemá klíče!" Iritujícím způsobem satirická komedie, které jsou slova jako klišé či "závěrečné morální ponaučení" zcela lidská. Pardon, chtěl jsem samozřejmě říci cizí... ;-) Můj oblíbený styl humoru (konfrontace buranství a snobismu má nevyčerpatelný potenciál, viz třeba Chytilové Dědictví), chytrý scénář plný skvělých situací a kultovních hlášek a v neposlední řadě přehlídka dokonalých výkonů plejády legendárních herců. Zasloužená klasika, která navíc dobový režim spíš podvrací než omlouvá, podporuje či dokonce oslavuje. "Hernajs..." - "Hynais!" 80 %(7.11.2018)

  • NinadeL
    ***

    Český fasádník vs česká kurva v realitě ČSSR. Nápad je to hezký, ty výstřelky z dobové reality a hudební vložky vytvářejí vysloveně dadaistickou koláž. Leč nebýt emeritního Oldřicha Nového a Jiřiny Šejbalové, která se ex post v zákulisí zamilovala do Menšíkova humoru, neocenila bych ani ty retro frky směrem na první republiku. "Hřešíš, hřešíš, hřešíš...!" #zlutelazne(25.7.2016)

  • Segrestor
    *****

    Nejlepší film všech dob? Ale no tak, paní doktor. Konfrontace tří soudruhů a tří děvek je skutečně jedna z nejlegračnějších a nejcitovanějších scén na domácí půdě, ale někdy mě štvou určité pasáže z filmu, které si hledají cestu k tomuto finále. Klidně mě ukamenujte, ale někdy mi to přijde až moc soudružský. Ale ať nežeru, dávám za pět.(24.4.2011)

  • Boss321
    *****

    Naprosto nezapomenutelná česká komedie, které dominují herecké výkony ústřední šestici. Závěrečná večeře, krom toho, že je vtipná je i veliíce okouzlující a musím přiznat, že jsem se u ní tlemil celou dobu. V českých komediích je u mě hodně vysoko. Na závěr bych chtěl ještě vyzdvychnout roli Oldřicha Nového, který ji zahrál s noblesou jemu vlastní.(4.11.2007)

  • Vančura
    ***

    Již úvodní sekvence se záběry na neonové nápisy s nesvítícími písmeny symbolicky předznamenává vyznění celého snímku: podstatné není pozlátko na povrchu, ale to, jaký je člověk uvnitř. Stačí, aby v neonovém nápisu coby zprofanovaném symbolu "nočního života" vypadlo jedno písmeno, a celý efekt je v tahu - ze symbolu se stává obyčejná nefunkční reklamní trubice. Snímek tak usvědčuje snobskou společnost z její povrchnosti, falše a hraní na dojem, kdy šaty dělaj člověka a podstatné není to, jaký je člověk "uvnitř", ale zda si osvojil nějaká pravidla hry a zda disponuje dostatečným příjmem. U Světáků jsem si musel bezděčně vzpomenout na známý citát J. B. Watsona: "Give me a dozen healthy infants, well-formed, and my own specified world to bring them up in and I'll guarantee to take any one at random and train him to become any type of specialist I might select – doctor, lawyer, artist, merchant-chief and, yes, even beggar-man and thief, regardless of his talents, penchants, tendencies, abilities, vocations, and race of his ancestors." Jako by se Podskalský k tomuto dnes již vysmívanému behavioristickému optimismu nechtěně ve Světácích hlásil: přijde mi podivné, že se vysmívá velkému světu diplomatických recepcí a luxusních rautů, v době, kdy komunismus všechny navlékl do montérek a zničil prvorepublikovou tradici intelektuálních kaváren, vysoké gastronomie i pravidel etikety. Přitom ve filmu otevřeně kritizuje změny po r. 1948 a dobové poměry - pozoruhodné! Světáci jsou komedií, která mě nedokázala rozesmát, která zestárla (obzvláště otravná hudební čísla), a ve které mě nejvíce zaujaly dobové záběry na noční Prahu na konci 60. let, kdy ještě jezdily po Václaváku tramvaje. Obávám se, že Podskalského filmům už asi nikdy na chuť nepřijdu.(15.5.2011)

  • - Oldřich Nový byl po přečtení prvotního scénáře v rozpacích a chtěl roli odmítnout. Podskalský mu přitom roli doslova vymaloval a tvrdil, že je mu ušitá přímo na tělo. Herec už byl vážený pán v letech, bylo mu sedmdesát, a všechny nabídky proto pečlivě zvažoval, protože si nechtěl "na stará kolena" zkazit jméno. Po přepsání scénáře již roli přijal. Po natáčení spolupracoval již jen na dvou dalších filmech.  (kenny.h)

  • - Dle Ivy Janžurové se snímek řadí mezi ty, které minulý režim "příliš nenadchly". (Willy Kufalt)

  • - Scénář filmu musel režisér obhajovat před dramaturgy z Barrandova, kterým se nelíbila ostrá satira a zejména postava Oldřicha Nového. Jeho narážky na dobu po únoru 1948 málem vedly k zákázu celého projektu. (kenny.h)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace