Režie:
Kathryn BigelowScénář:
Mark BoalKamera:
Barry AckroydHrají:
Jeremy Renner, Anthony Mackie, Brian Geraghty, Guy Pearce, Ralph Fiennes, David Morse, Evangeline Lilly, Christian Camargo, Sam Spruell, Kate Mines (více)Obsahy(1)
Je-li válka peklo, proč se tolik mužů hlásí do armády? V době, kdy se armády skládají nikoliv z rekrutů, ale z dobrovolníků, a muži se dobrovolně pouští do vojenské služby, je adrenalinové prostředí bojiště silným a neodolatelným lákadlem, často přímo závislostí. Snímek je napínavým příběhem elitních vojáků, kteří mají jedno z nejnebezpečnějších povolání na světě – uprostřed bojové vřavy deaktivují bomby. Když se nový seržant James (Jeremy Renner) ujme špičkového pyrotechnického týmu, překvapí své dva podřízené, Sanborna a Eldridge (Anthony Mackie a Brian Geraghty) tím, že je vtáhne do smrtelné hry městských bojů. James se chová tak, jako by mu nedocházelo, že může zemřít. Zatímco se oba muži snaží svého nového velitele udržet pod kontrolou, ve městě kolem nich se rozpoutá naprostý zmatek a Jamesova skutečná povaha se ukáže způsobem, který všechny z nich navždy poznamená. (oficiální text distributora)
(více)Videa (5)
Recenze (1 435)
Nádherný naturalistický pohled na aktualne nejvetsi vojensky konflikt. A je mnohem uveritelnejsi nez napr. Saving Private Ryan a to diky skvelemu soundtracku, velice dokumentarni kamere a celkovemu pohledu na spinavy Bagdad a suchou nehostinnou poust kolem.. Musim rict, ze bych v kuzi tech US marine opravdu byt nechtel. Odhlednout od toho, ze bych umrel nejspise prvni den, bych to nezvladl ani psychicky a to jak to skoncilo je jasny dukaz proc nikdy nebyt vojakem. Bigelow je hodna byt exmanzelkou camerona, po tomhle dilu si musim sehnat i dalsi jeji filmy.. Jeremy Renner je opravdu sympatickej hoch, i kdyz na oscara asi ten vykon prece jen nebyl.. :-)) 9/10 PS: skvele slow motion zabery a celodenni odstrelovani jsou dve nejlepsi veci.. ()
Jo tyhle moderní válečné filmy mi velmi sedí. Ať už se jedná o American Snipera či Lone Survivora i Hurt Locker má leccos do sebe a přináší něco nového k žánru. Pyrotechnici vs teroristi, slow motion, znepokojení a obavy ve vzduchu, vynikající Jeremy Renner, škoda, že Guy Pearce má víceméně pouze cameo. Bavil jsem se skvěle. 80% ()
(1001) Ta nervózní kamera mě silně znervózňovala. Jinak asi nejsem nejlepší druh diváka pro takový film, protože za á, jich podobných nemám mnoho nasledovaných (a kolik jich vůbec kvalitních vzniká?) a za bé, můžu leda posoudit, jak režisérka zachází s filmovými postupy, ale nemám dostatek znalostí (dost velký přehled, vyhraněný názor) na to, abych dokázala rozklíčovat, jakým způsobem zachází s realitou, informacemi, (pravdou?). Protože z tohohle hlediska mám dojem, že její cenová senoseč byla zapříčiněna tím, že jde více méně o produkt, který se trefil do momentální poptávky. Trošku ve stylu toho, co ve svém komentáři praví uživatel verbal: (Parafrázuji:) Kdyby v roce 2009 Američané válčili s Německem, tak Oscara dostane Quentin Tarantino za Hanebný pancharty. Tolik jen poznámka k politice Akademie. Musím nicméně říct, že jsem si vcelku užívala, jak si nikdo nevšímá "příběhu" a že jde více méně o kresbu. Na druhou stranu si ale nemyslím, že by se tady podařilo dosáhnout takové míry univerzálnosti, za jakou člověk obdivuje Četu, Apokalypsu nebo Olověnou vestu (protože takovými přirovnáním se to všudemožně hýří). Pokud se jim Smrt vyrovná, posoudím to až s větším odstupem, ale osobně si spíš myslím, že s dalším během času na tenhle film spíš zapomenu, než že by se mi některé jeho obrazy měly vracet. Řekla bych, že "na vině" je určitě práce se zvukem a hudebním doprovodem, protože já jsem ten typ, který dává přednost výrazné manipulaci místo nenápadného dokreslování. Od Marca Beltramiho se mi hodně líbila hudba k Vlaku do Yumy, ale od té doby to s ním šlo celkem do kytek. Hudba u scény prohledávání "prázdné budovy" mě možná udržela v napětí, ale žádný moment mě nezabil do sedačky a nedal mi najevo, že sleduji něco zásadního. Noční inferno obrazově působivé, ale zvuk nevyužitý naplno a tím pádem pro mě ta scéna opět spíš vyšuměla do prázdna. Možná je to taky tím, že se mu v ten moment kamera nepodívá do očí, které to všechno vidí. Možná je to taky tím, že scény nedostanou potřebný čas, aby se mohly proměnit v něco víc. Nevěřila bych, že si někdy budu stěžovat u filmu, který mě úplně nenadchnul, že je moc krátký, zvlášť když má dvě hodiny, ale je to tak: V některých případech to má dobrý důvod, proč jsou všechny ty "zásadní eposy" tříhodinové. A ten konec je obzvlášť taková zkratka na ránu. Doufám, že to byla nějaká znouzectnost a ne záměr. ()
Perfektní snímek o drsných chlapech, bez drsných scén. Mírně sarkastické drama o pyrotechnické jednotce, která se musí každý den vypořádat s vyčerpávajícím úkolem a zároveň přežít. Jeremy Renner zde sehrává velice charismatického vojáka, který se denní limit adrenalinu nebojí vypít až do dna. Jeho dva kamarádi prezentují normální chlapy, kteří se nesnaží o nic jiného, než o přežití. Když to hned na začátku schytala největší hvězda filmu, čekal jsem titulek "o 10 dní dříve". To se nekonalo a mě to po 15 minutách přestalo vadit, protože ti tři herci v hlavních rolích hráli vážně dobře. 90% ()
Že by mě tohle oceňované oskarové drama srazilo do kolen, to rozhodně říct nemůžu, a do mé topky válečných filmů se taky nezapíše, na to příliš absentuje souvislá dějová linka a postavy jsou, snad s výjimkou hlavního hrdiny, opravdu jen načrtnuté. Jde vlastně o zachycení několika útržkovitých scén z působení jednotky zaměřené na zneškodňování náloží. Absolutně lze ocenit autentičnost ve smyslu zachycení celkové atmosféry v Bagdádu a Iráku zasaženém občanskou válkou. Ve srovnání se snímkem Kathryn Bigelow působí hollywoodské tzv. válečné filmy, jako např. Tři králové, spíš trapně. S autentičností jednotlivých scén a příhod hlavního hrdiny to už taková sláva nebude, jak napsal můj oblíbený uživatel flanker27, v reálu se určitě hraje daleko víc na jistotu a podobný sólista holdující adrenalinu by neměl pochopení ani u svých kolegů z jednotky ani, a to především, u svých velitelů. Odhaduju, že nejméně třikrát by si z předvedených eskapád vykoledoval ukončení mise. Americké jednotky jsou specializované a obvykle v případě mimořádných situací povolávají příslušné speciální jednotky na jejich vyřešení, aby se pyrotechnici pletli do práce ostřelovačům nebo čistili přilehlé sektory od teroristů, je pouhá fikce. Ocenit se na tomhle dramatu dá taky absence obvyklého vlasteneckého patosu, profláknutých klišé a především politické korektnosti. Kathryn Bigelow se vyhla i zbytečným naturalistickým nechutnostem, válka v jejím pojetí je stres, únava, stálé napětí, špína a čekání na konec mise. Celkový dojem: 80 %. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (46)
- Tvorcovia filmu hľadali miesto natáčania aj v Maroku, avšak režisérka Kathryn Bigelow zastávala názor, že film by nemal to nezameniteľné tempo Blízkeho východu a celkovo Maroko nevyzeralo ako Bagdad. Režisérka chcela predovšetkým točiť film čo najbližšie k vojnovej zóne ako to bolo len možné. Niektoré scény sa natáčali len tri míle od irackých hraníc. (Greenpeacak)
- První válečný film od Anglického pacienta (1996), který získal Oscara v kategorii Nejlepší film, a také první válečný film úspěšný v kategorii Nejlepší režie od roku 2002, kdy cenu vyhrál Roman Polanski za Pianistu (2002). (SydneyB)
- Po filmoch Casablanca (1942) a Crash (2004) ide o tretí film, čo vyhral cenu za Najlepší film a ktorý mal premiéru už rok predtým, ako bol kvalifikovaný na Oscarov. (Astonko)
Reklama