Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Thriller The Ghost Writer z pera mistra historických románů Roberta Harrise přináší napínavý příběh spisovatele, který je najat na sepsání pamětí bývalého britského premiéra. Děj začíná nabírat nebezpečné obrátky krátce poté, co na opuštěnou zimní pláž známého amerického letoviska vyplaví moře mrtvolu jeho předchůdce na tomto literárním projektu. Netrvá dlouho a "duch" si uvědomí, že přijetím atraktivní práce učinil strašlivou chybu: ukazuje se, že expremiér je muž, v jehož minulosti se skrývají tajemství, která mají sílu zabíjet. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (886)

viperblade 

všechny recenze uživatele

Mohl to být job snů (no neberte 250 000 dolarů za jeden měsíc) ale místo toho se mladý spisovatel zaplete do vysoké hry… politiků. A já při závěru málem nedýchal. Roman Polanski stále umí, a když si k tomu svému "umění" přizve i kvalitní herce, je vždy radost koukat. Dalo by se říct, že pro mě zde byly dva očekávaně vynikající výkony a dva neočekávaně skvělé výkony. U těch očekávaných to jsou samozřejmě Ewan a Pierce, kteří nezklamali a užívali si své role naprosto dokonale. U těch neočekávaných je to Olivia Williams, která mě přímo oslnila, ale hlavně Kim Cattrall (ano, to je ta, co se v tom sexuálním městě nejvíce rozdávala… ehm…) která mě opravdu mile překvapila. Na prostoru vedlejší herečky předvedla skvělý a uvěřitelný výkon, takže už o ní nebudu prohlašovat, že umí jen to jedno. Celým filmem se navíc táhne tak skvělá atmosféra, že jsem místy cítil tu ponurost a chlad. The Ghost Writer je rozhodně skvělý snímek, který potvrzuje, že drama o politicích jde natočit tak, abyste se ani jednu z těch 128 minut nenudili. P. S. Scéna s putujícím lístkem je geniální. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Polanského mistrovské dílo, které je spíš než hitchcockovské (co do pojetí ústřední postavy - nepravý muž ocitající se v síti intrik) či antoniovské (co do formy - vyprázdněnost či omezenost vyprávění s dlouhými, promyšleně komponovanými záběry, "napojenými" na hlavní postavu) především pakulovské, po vzoru paranoidního thrilleru POHLED SPOLEČNOSTI PARALLAX a fabuli rekonstruujicích VŠECH PREZIDENTOVÝCH MUŽŮ. Jelikož nemám co vytknout, mohl bych tímto konstatováním skončit, ale nedá mi to, abych se nevyjádřil jednak ke změnám oproti knižní předloze, jednak k početné skupině kritizující konec. Kniha Roberta Harrise nezapře, že její spisovatel si udělal jméno především historickými publikacemi, a tak je dění zasazeno do určitého časoprostoru, kdy každé vyjádření k politickým osobám či incidentech slouží k uvědomění si inspiračního zdroje - kritizovaného předobrazu, protože se jako čtenáři ocitáme v místech, kde jsou naprosto běžnou věcí bombové útoky ad. Cílí se tak na čtenáře, který je nejlépe Britem, a tak je závěr koncipován jednak jako určité svědectví o jedné době vlády určité osoby, jednak naplněním osobní i pracovní roviny (komu je kniha předána, aby ji dal do tisku, pokud se duchovi něco stane, zároveň i sepsání vlastního díla sám za sebe, nikoliv za druhé). Film je spíše než svědectvím o době žánrovým pastišem, který se primárně soustřeďuje na pracovní rovinu a tu osobní eliminuje na minimum (přítelkyně je zmíněna pouze jednou, nedochází ke sporu mezi ní a jím; komplikace pracovní roviny tou osobní - souloží - slouží k profilaci zdánlivě nedůležité postavy). A k "debilnosti" pointy: V tom případě má hodně Polanského filmu naprosto debilní pointu, protože ta z MUŽE VE STÍNU se nijak výrazně svou myšlenkou neliší např. od ČÍNSKÉ ČTVRTI či SMRTI A DÍVKY (nemožnost dosažení spravedlnosti), svým stylem od NOŽE VE VODĚ (práce s mimoobrazovým polem a nezodpovězení otázky přežití) a z hlediska vyprávění od ROSEMARY MÁ DĚŤÁTKO či DEVÁTÉ BRÁNY (vyprávění omezené na jednu z postav, která se snaží dobrat toho, jak se věc skutečně měla, končící rekonstrukcí událostí hlavní hrdinkou/hrdinou, aniž bychom se dozvěděli o oprávněnosti dané paranoie). Jde tak o film pro cinefily, kteří mohou spekulovat, jak si Polanski toho Oscara za režii převezme tentokrát. :) ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Po Polanského zatčení ve Švýcarsku se pochopitelně objevila řada článků o jeho osobě a jeho tvorbě a mezi publicisty se tehdy často objevoval názor, že zásadní Polanského filmy spadají do 1. poloviny jeho režijního působení a kvalit svých raných filmů dnes ani zdaleka nedosahuje. Mám pocit, že je to přesně naopak. I když Polanského tvorba je hodně vyvážená, pokud bych měl mluvit o slabších kouscích, jmenoval bych např. slavný Ples upírů, který mi dneska připadá už zoufale omšelý, a naopak jeho pozdní snímky mě dokážou nadchnout mnohem víc než známá klasika. Muže ve stínu považuju za špičkový politický thriller, který v mých očích poráží dokonce i takovou klasiku, jako jsou Tři dny Kondora, a rozdílem dvou tříd válcuje např. Pohled společnosti Parallax. Je to precizní práce, která vrátila zvuk klasickým postupům budování napětí, s jakými přišel např. Hitchcock. Mimochodem, Polanského dílo mi přijde mnohem hitchcockovější než kterýkoli z filmů starého mistra, protože ten narozdíl od Polanského měl dost velké výkyvy v kvalitě své produkce a má na svém kontě desítky průměrných filmů. Navíc na Hitchcockově díle přece jen ve většině případů zahlodal zub času. Polanski nejen výborně vytváří atmosféru, ale může se opřít taky o výborný scénář, který je ve své jednoduchosti nepředvídatelný a dlouho vodí diváka za nos. A do třetice, herecký koncert Ewana McGregora, Pierce Brosnana nebo Olivie Williams dotváří pocit špičkové podívané. Muž ve stínu nestojí na honičkách, soubojích nebo hightech udělátkách, jeho kvality spočívají na precizních dialozích - takový střet McGregora s Tomem Wilkinsonem se spoustou jinotajů a skrytých hrozeb považuju za lahůdku - na souhře hudby, kamery, vhodně zvoleného tempa a scénáře. Je jen škoda, že nové filmy to mají mnohem složitější než stará klasika, které na jednu stranu pomáhá nostalgie, na druhou stranu nemusí zdaleka tak čelit kritice a hodnocení diváků, kteří mají k tomuhle žánru daleko. Celkový dojem: 95 %. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Polanski opět odmítá dopřát divákovi jakékoliv tempo, místo toho opět nabízí film, který stojí a padá na jedné myšlence, jedné emoci. Pokud jde o mě, celou dobu jsem chtěl dát tři hvězdy, ale když o tom teď přemýšlím, přišlo mi to vlastně až moc dobré na průměrné hodnocení. (Že hlavní McGregor tu hraje idiota, co se neustále vystavuje nebezpeční, podle mě není chyba.) ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Skoro se mi chce dát víc, protože tak zdánlivě poklidný, ale přitom každou minutou neskutečně dramatický a napínavý film jsem dlouho neviděl. Kromě pánů Brosnana a McGregora a precizní režie mistra P. je třeba vypíchnout vskutku povedenou hudbu Alexandra Desplata, roličku Eliho Wallacha (dědek jeden, jak to dělá, že pořád dělá?), postupně gradující atmosféru a závěrečnou čtvrthodinku. Házím čtyři a kousek. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (59)

  • Alternatívnym názvom snímky bolo označenie The Ghost. (MikaelSVK)
  • O filmu Harris řekl: "Chci, aby se to promítalo ještě před vydáním Blairových vlastních pamětí." (gjjm)
  • Pri vyšetrovaní pozadia profesora Paula Emmetta Duch (Ewan McGregor) narazí na webovú stránku, ktorá hovorí o vyšetrovaní CIA. Je zobrazený obrázok dvoch amerických senátorov, Franka Churcha (držiac pištoľ) a Johna Towera. Church, americký senátor z Idaha, zriadil výbor, ktorý má byť známy ako cirkevný výbor - na vyšetrenie zneužívania spáchaných americkými spravodajskými službami. (Pat.Ko)

Související novinky

Zemřel herec Tom Wilkinson

Zemřel herec Tom Wilkinson

30.12.2023

V posledních hodinách roku 2023 bohužel přichází smutné zprávy z Velké Británie. V sobotu 30. prosince totiž filmový svět ve věku pětasedmdesáti let náhle opustil anglický herec nominovaný na dvě… (více)

Polanski loví hvězdy

Polanski loví hvězdy

27.09.2010

Je zase na svobodě a chystá nový film. Proč ne? Muž ve stínu je pro mnohé jedním z filmů roku a důkazem, že Roman Polanski je pořád prvotřídní režisér. Drama God Of Carnage je adaptací divadelní hry,… (více)

Do vězení, z vězení

Do vězení, z vězení

01.10.2009

Tento týden se roztrhl pytel se zprávami kolem vězení a vězňů – těch filmových i těch skutečných. Jak už určitě víte, ve Švýcarsku byl za své 30 let staré hříchy zatčen Roman Polanski a bude to mít… (více)

Nicolas Cage a mor

Nicolas Cage a mor

23.09.2008

Všimněte si, prosím, že jsme se zachovali taktně a nenapsali jsme „Nicolas Cage JE mor“. A že bychom si to vzhledem k jeho momentální aktivitě a celkové kvalitě jeho filmů z poslední doby mohli… (více)

Reklama

Reklama