Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (665)
Sladký milostný snímek o romantické tragédii, změně identity a o odvaze k autenticitě působí uvěřitelně, má kvalitní scénář podle románu Davida Ebershoffa. Zdobí ho také propojení skvělých filmových řemesel výprava, kostýmy, kamera a hudba. Krásné provedení umocňuje období art deco a skutečný příběh, který se stal. Četl jsem knížku německého psychologa Muži, kde se píše že ženy muži, kteří rezignovali na své mužství a stali se ženami pohrdají. Novodobá Gerda by asi takového chlapa poslala k vodě. Je tedy pravda, že její představitel působí velmi křehce. ()
Motto: "Ženský, zamkněte si prádelníky!" A taky se nedejte zmást láskou a oddaností nonkonformní malířky, s největší pravděpodobností za nimi stála jen další, cudně skrývaná bizarní úchylka, korektně přemalovaná na vyšší city, možná proto se divák hlouběji neseznámí s celkovým zaměřením jejího díla... Tolik ke Gerdě Wegener. To Redmayneova role vyžaduje fakt koule, ironií je, že se jich jejich nositel, Einar Wegener, chce umanutě zbavit... Takhle - už samo téma se mi příčí, nepokrytě víc by mně imponoval člověk, který se se svým popleteným sebeuvědoměním dokázal poprat, to jest, zapřel ho v sobě, jako ostatně všichni nešťastníci, kteří se nepohybovali v bohémských kruzích, takoví chlapi ve slévárně by pro Lili příliš pochopení neměli, což? Naštěstí nám doba přeje, a tak jsme k transgenderu obecně blahosklonní, takže, normálka - v dobrém i zlém, dokud nás opačná identita nerozdělí... Ani umělecký přínos nejsem s to docenit, Vikander je ve své paličaté póze partnerské světice až únavná a Redmayne tu "nezadržitelnou" ženu v sobě charakterizoval odpudivým zjevem, nevidomým pohledem, slabomyslným úsměvem a naoko zdrženlivým posedem, čímž mi připravil dost znechucující chvilky. Cílená dekorativní líbivost nezvládala zaplnit prázdnotu sdělení, paradoxně mi však k chabé útěše zbylo právě jen těch pár pařížských zákoutí, art deco styl, nádhera scenérie ve Vejle... a taky rozšířený obzor ohledně historie dalšího z neslavných průkopnických mezníků... Jen doufám, že mně příště nebude k obdivu podsouván nějaký pedofilní (anti)hrdina. A že zdravím Conchitu Wurst. ()
Herecký koncert dua Redmayne a Vikanderová, k tomu překrásné kulisy Kodaně, Drážďan a Paříže, příjemná hudba Desplata a příběh, který je určen spíše ženskému publiku, ale i já jsem si film celkem užil. Akorát mi vadila zbytečně dlouhá stopáž a minimum zvratů, které by udržily dramatickou rovinu. Je to film pro melancholiky. 65% ()
Hooper namlsaný vůni pódií učinil na tvůrčí ruletě sázku. Sto na červenou barvu žhavého železa transgenderu, sto na černou konvenčně podaného dramatu, který má podle statistik i zkušeností velkou šanci uspět. A krupiér se zálibou v povrchní líbivosti může hodit kuličku.. Pravděpodobnost, že padne nula, byla takřka mizivá, ale nevím, jestli ta lehce vyfabulovaná výhra po ose tápání - trápení - sebepoznání - zvonek ven - buchtička dovnitř mohla autora těšit. Vzhledem k charakteru rolí je překvapivé, jak Vikander svou přirozeností převyšovala Redmaynea, který při vyjadřování ženskosti a křehkosti často sklouzával k teatrálním gestům.. ()
Nejhorší možný způsob, jak uchopit životopis nekonvenčního člověka, je natočit to právě takhle konvenčně a konzervativně. Ta pomalá kamera, tklivá hudba a přesní herci jsou ubíjejícím způsobem taženi skrze dvě hodiny, kdy se nekoná jediné drama a děj tipujete i přes to, že doteď jste o daném člověku neměli tušení. Tak nějak tušíte, že nejtěžší dilema si musela odžít manželka, ale její vnitřní boj se odbyde jedním uroněním slz na lavičce v dešti – megakýč jak prase, stejně jako zbytek filmu. ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Na režiséra Toma Hoopera se snesla kritika za to, že do role dánského malíře obsadil heterosexuála Eddiho Redmayna a ne skutečného transsexuála. Režisér poté prohlásil, že si nikoho jiného v této roli nedokázal představit. (Duoscop)
- Charlize Theron byla první volbou na roli Gerdy Wegener, ale z výběru vypadla. Role byla poté nabídnuta Gwyneth Paltrow, která ale odmítla, aby mohla trávit více času se svou rodinou. Dalšími herečkami, o jejichž obsazení do role Gerdy tvůrci uvažovali, byla Marion Cotillard a Rachel Weisz. (Jocker94)
- Keď chce Ben Whishaw odviesť Lili zo schodišťa, najskôr ju chytí za pravú ruku, ale po strihu, keď kráčajú dolu schodmi, ju už drží za ľavú ruku. (Johnny.ARN)
Reklama