Reklama

Reklama

Stalo se v Turíně

  • Itálie I compagni (více)
Trailer

Filmové drama natočené v roce 1963 v koprodukci Itálie, Francie a Jugoslávie. Skvěle obsazený film (Mastroianni, Salvatori, Blier, Girardotová) natočil slavný režisér Mario Monicelli a získal za něj nominaci na Oskara. (oficiální text distributora)

Recenze (50)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Dlho som si zvykal na zarasteneho Mastroianniho /Velka Zranice, Zmylena neplati, La Notte/ - tu nemal kladnu, ale jednoznacne zapornu ulohu profesora Sinigagliu. Kazdopadne sa treba obrnit trpezlivostou, kym sa film rozjede, napokon ma 126 minut. potom uz asi v polke film chyti dych, ide tu o strajk zamestnancov versus majitelia. Znamych xichtov je tu ale pozehnane, konkretne napriklad Renato Salvatori /Ostrov V Ohni, Korist 1971, Cikan a Povidka o Policajtovi s istym Delonom/, dalej tu hraje Bernard Blier /Velky Blondyn s cernou botou, Miei Amici 1975, Jo /, Francois Perier /Policejni kolt vzor 357, Ve statnim zajmu/, a skvela Annie Girardot /Jeden Hot a druhý Cehy, Prozit si sve peklo/. Monicelli ako reziser sa ukazal, film bol platny a zaoberal sa velmi realnymi udalostami roku 1963, ale kludne by fungoval aj roku 2019 - s modernymi kulisami pochopitelne. Amarcord ma pravdu, co vsetko sa stihne vtesnat do dvoch hodin filmu, to sa vidi len zriedka : 89 % ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Já proti ryze levicovým filmům nic nemám, naopak mi jsou většinou sympatické a třeba takový Zázrak v Miláně mám hodně rád, ale co mi vadí je to, když se to zvrtne do vážně podané agitky. Ono to sice je skvělé natočené a zahrané, ale ty dvě hodiny se nedaří dostatečně naplnit a vzejde z nich jen něco, z čeho by soudruzi za Československa měli radost. Není to aspoň směšné a do jisté míry se s tím dá plně souhlasit, ale zároveň jsem si v tom nedokázal najít nic, co by mě dokázalo hlouběji oslovit. Ani jako komedie mi to moc nepřišlo, váżné pojetí totiž přijde docela rychle a pak je to prostě jednostranný revolucionářský film. Ale Mastroianni tu konečně vypadá jinak, než ve všech ostatních filmech a je to docela příjemná změna. Silné 3* ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Vynikající hořkosladký příběh o prvních dělnických stávkách v Itálii. Ale nejde jen o dělníky, jde o určité povstání chudých proti bohatým, tvrdý a nekompromisní střet, kdy je na jedné straně požadováno lidské zacházení, na druhé straně se sčítají pouze zisky, od kterých se odečítají pouze nejnutnější výdaje. Stávkující nejsou jednotní, zrazuje je strach o živobytí jejich vlastních rodin, a nachávají se nalákat ozdobným pozlátkem. Je zajímavé sledovat vývoj postav, jejich uraženost, jejich prodejnost, jejich poddajnost. Je to sisyfofská práce, neboť základem je změna myšlení. A tu podmiňuje změna systému, který nebude založen na konzumu. Čímž se zpátky dostáváme do začarovaného kruhu a tím je patrné, že násilný odpor chudiny proti mocným je většinou vyloučený, a to především rezervou a prostředky pro déle trvající boj. I když by šlo pouze o boj ideový. Navíc je dav tak lehce využitelně ovladatelný. Profesor Sinigaglia (dobrý Marcello Mastroianni) je ideovým vůdcem a patronem dělnických bouří, většinou i pronásledovaný policií. Je jediným optimistou v pokračování stávky, i když se mu většinou i od stávkujících dostává nevole a nadávek. Martinetti (dobrý Bernard Blier) je jakýmsi vůdcem dělníků, nerozhodný, bojácný a poslušný, i když se vzdorem. Pautasso (Folco Lulli), věčný křikloun a unáhlenec, který jako první přichází nešťastnou náhodou o život. Raoul (Renato Salvatori) je ozvěnou svědomí, mladý, nebojácný, ale vidící vše z různých úhlů, který nemá žádné nerealistické představy o možnostech. Prostitutka Niobe (Annie Girardot), která ke své profesi utekla před danou nuzotou jejího stavu, jako jediná neváhá Sinigagliovi podat pomocnou ruku a skrýt ho před policií. Vzniká vztah, krátký, ale přesto alespoň na chvilku nádherný pro oba dva zúčastněné. Optimistické i přes jasný nezdar, kvalitní balada o těžkém životě textilních dělníků v Turíně. Navíc s jemným nadhledem. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Vyborny film o pravech delniku v turinske textilce. Film je plny energie a touhy po lepsim zivote. Skvela kamera a hutna atmosfera v hromade scen. Davam plny pocet, jen me trochu mrzi volnejsi tempo ve zhruba 2/3 filmu ( od zeleznicni nehody po prichod kriminalni policie ). Herecke vykony take velmi dobre. V kinematografii povalecne Evropy nemeli Italove konkurenci. ()

gabin(a) 

všechny recenze uživatele

Tyhle filmy mám moc ráda a Maria Monicelliho ještě víc, takže hodnotím velmi pozitivně. Sociální drama s komickými prvky, z nichž jedním je pro mě takový ten vyjukaný a zdánlivě slabošský výraz M. Mastroianniho, to umí jenom on. No a pozdější věčný (kriminální) šéf, ministr, ředitel a továrník Bernard Blier v montérkách, to byl taky dobrý zážitek. Ale vážně: typicky italské zpracování jedné velmi smutné události se zobrazením celé neutěšené doby v tom nejlepším slova smyslu: velmi životné postavy, žádní zocelení hrdinové s ostře řezanými rysy, ale normální zoufalí chlápci, kteří už prostě nemůžou dál takhle žít, ani ten profesor není vylíčený čistě jako klaďas. Dále dokonale "zmáknuté" prostředí, smutek i humor, nejednostrannost, což je přesně to, co propagandistické filmy z dělnického prostředí made in socialismus postrádaly, a tím je i náhled z druhé strany barikády. Sice v pár krátkých scénkách, nicméně velmi pregnantních. I ten despotický továrník zde má svou pravdu a profesor-vůdce svou iluzi. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Boj za sociální jistoty probíhal po celé Evropě stejně (Siréna od Majerové, Germinal od Zoly) a díky němu si dnes žijeme tak dobře. Jenže už nám pomalu zvoní umířáček, protože v dnešním globalizovaném světě jsou ti stávkokazi Čína, Indie či Brazílie - studnice to levné pracovní síly. U nich neplatí ochrana zaměstnance (pracovní doba, bezpečnost, výpovědní lhůta, odstupné, dovolená) a tak nás ekonomicky válcují. A bohužel se naplňuje Orwellovo proroctví: v prolétech ta hledaná spása není. A tak film připomíná minulost a ukazuje na budoucnost. ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

No teda. Dělnické hnutí bez stranického předsedy, jak jsem ho musel sledovat v TV do svých 28 let. Logické, dobře udělané, strhující. Dělníci byli prostě vykořisťováni. Tento film vysvětluje, co ten výraz znamená. Snad jedna výtka. Už tady zaznívá: "Továrna je vaše, vy v ní pracujete". No a vedeni touto lží jsme ztratili svoje mládí a možná že i víc. Jinak ale skvělý film se skvělou rolí Marcella Mastroianniho. ()

shantim 

všechny recenze uživatele

Monicelli zaválel prakticky každým svým počinem a nejinak je tomu i u tohoto snímku. Pan profesor v podání Mastroianniho je neskutečně sympatická a zároveň odporná postava intelektuála příživníka, který umí perfektně manipulovat lidmi a třídní boj je pro něj prostě jen běžnou rutinní činností určenou k obživě. 84% hvězdiček ()

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Já nechci chodit do školy. Chci chodit do fabriky jako ty! / Než abys dělal to co já, radši tě zabiju. Monicelliho titulem zbaběle lokalizovaní Soudruzi zvou na ponuře industriální sever Itálie, do časů raného kapitalismu, kdy se makalo dvacet hodin v kuse, ve fabrice stroje nejen v přeneseném slova smyslu, nýbrž doslova sešrotovaly alespoň jednoho dělňase denně a za mzdu se nedalo dost dobře ani žrát. I Compagni jsou nejsilnější v momentech, kdy tyto skutečnosti v duchu nejlepší tradice neorealismu ilustrují: Scény z výrobního pekla, pokusy vzdělávat masu a nepříjemné výjevy dětí živořících v nejodpornější bídě by snad šlo označit za vyděračské a nevkusné, jen kdyby nebylo zřejmé, že ani o víc než padesát let po uvedení filmu nejde o fikci. Monicelliho skon ředit drama komedií může v tomto kontextu působit kontraproduktivně, ale navozuje též dojem přirozenosti. Neutralizuje též patos, jehož absencí se film podstatně liší od budovatelský produkcí tuzemské provenience blahé paměti. I když je patrné, na které straně třídního boje jsou sympatie tvůrců, dovolují si podávat problematiku vzácně vyrovnaně: Co si má chudák majitel výrobních prostředků v prostředí konkurence počít, než dřít bližního z kůže jako všichni ostatní?! Povinně volitelné pro čtenáře Martina Urzy. ()

IvoB 

všechny recenze uživatele

Překvapivě jsem se velmi dobře bavil, ačkoliv si nejsem jist, jakou měrou se na tom podílí český dabing, který v některých momentech vykouzlil hned několik epických hlášek. V druhé půlce se to sice už trošku táhne, ale přesto je to velmi povedený filmek. ()

Mikino00 

všechny recenze uživatele

Sociální realismus a stávka ve filmu ze života dělníků, nic víc, nic míň. Bylo velkým problémem dodívat se do konce. ()

ddf76 

všechny recenze uživatele

Vyborny film o jedne stavce v textilce v Turine, v nemz se objevi plno francouzkych a italskych hercu (Girardot ma jen 3 sceny). Ustredni pisnicka je velmi chytlava. ()

Lapacka 

všechny recenze uživatele

Zajímavé sociální drama, určitý schematismus a předvídatelnost děje vyvažují kvalitní herecké výkony a nesporné napětí, které ve filmu je. Film z epochy, kdy neexistoval sociální stát a každý, kdo chtěl přežít, musel pracovat. Kdy skutečně existovala bída a hlad. A to v Evropě. Tím je film zajímavý. Dnes se tak žije snad v některých východoasijských zemích - kde je současně průmysl a současně hladové a početné obyvatelstvo. Film také vysvětluje, jak to bylo s komunismem. Toulavý profesor poštvává dělníky proti podnikatelům a aspoň někteří místní italští dělníci nakonec vidí v jeho filosofii svoji oporu a východisko, neboť jinak by se s podnikateli byli domluvili po dobré a ničeho podstatného by nedosáhli. O ději bych řekl, že se jedná o příběh s lety natolik "typizovaný", že by se celý tenhle film dal zkoncentrovat do jedné epizody seriálu Simpsons a výsledek by byl obdobný. Je to historická zkratka, jak to jen umí médium zvané film a záleží, nakolik divák jí divák chce věřit nebo co při ní chce sám prožít, co při jejím sledování má sám v sobě ve vztahu k podobným situacím a dějům. ()

Všežrout 

všechny recenze uživatele

Skvělá filmová tragikomedie o jedné stávce za kratší pracovní dobu, při které musí dělníkům držet palce i přelakotný velkoburžoust. Zvláště, když herci, kteří je představují, jsou tak skvěle vybraní a lidsky uvěřitelní. Profesor majstra MM v nás po celou dobu vyvolává ambivaletní pocity a otázku, zda to myslí opravdu lidsky upřímně či zda je zatím nějaký ten zištnější zájem nebo zda netvoří revoluci pouze pro revoluci. ()

Lucretius 

všechny recenze uživatele

Film je přesně takový, jaký člověk čeká. S lehkostí a mírnou komikou natočený schématický příběh o boji soudržných a dobrosrdečných dělníků proti prohnilým kapitalistům. Jako, ne, že bych zlehčoval nelidskou situaci v továrnách koncem devatenáctého století, jen naivní černobílé vidění podrývá vztah k realitě a činí film nepodnětným. Jeho agitovanost, jakkoliv cílená a přiznaná, je prostě pořád otravná (zejména s vědomím, kam to levice ve dvacátém století dotáhla). Řemeslně je to natočeno dobře a svižně, ale imho ne tak dobře, aby to stačilo i bez dojímání se nad ideologickou důležitostí filmu. ()

Magoor 

všechny recenze uživatele

Lepší sociální drama jsem zatím neviděl! Ať si kdo chce, co chce říká! Tento film je prostě nadčasový... ! Jen s tím rozdílem, že my tady v "naší" republice totálně pohřbíváme to, za co bojovali naši předkové! Kamarád mi po shlédnutí tohoto filmu řekl, že až zarazilo, jak může být film na takové vážné téma být natočen s takovou komediální lehkostí. Nemůže! Mohl! A všichni, kdo nemají klapky na očích ví, co tím myslím! ()

plo koon 

všechny recenze uživatele

Hezká satira o tom, kterak se rodil socialismus a všemu šéfuje jeden profesor (Mastroianni), který má propálený kabát a roztrhané rukavice a chce vést stávku dělníků. Hezká je scéna kradení, kdy nikdo nic nevidí, celé to tak trochu asi připomíná socialismus u nás. "Co je to za město?" "To je město na hovno!" ()

Reklama

Reklama