Režie:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Michael Fassbender, Keira Knightley, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon, Katharina Palm, André Hennicke, Arndt Schwering-Sohnrey (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh zrodu psychoanalýzy a vztahu Sigmunda Freuda a Carla Gustava Junga... Píše se rok 1904. Psychiatr Carl Jung přijímá do své péče v curyšské nemocnici Burghölzi mladou pacientku, u níž byla diagnostikována hysterie. Ctižádostivý lékař, inspirovaný prací Sigmunda Freuda, chce na nové pacientce vyzkoušet experimentální léčbu zvanou psychoanalýza. Léčba Sabiny Spielreinové je úspěšná a Jung o svých poznatcích s nadšením píše Freudovi. Na základě vzájemné korespondence vzniká mezi oběma muži přátelství. Freud Junga požádá, aby léčil jeho přítele, psychiatra Ottu Grosse, anarchisticky založeného volnomyšlenkáře. Ženatý Jung pod jeho vlivem ustupuje ze svých pevných morálních zásad a navazuje se Sabinou vášnivý vztah, který může být zničující nejen pro ně dva, ale i pro jejich blízké... Životopisný film Davida Cronenberga vznikl podle scénáře Christophera Hamptona, jemuž předcházela jeho hra Léčba řečí, inspirovaná knihou Johna Kerra Nebezpečná metoda. Jeho protagonisty jsou velikáni psychoanalýzy Carl Gustav Jung (1875–1961) a Sigmund Freud (1856–1939), jejichž učení i život významně ovlivnila dnes pozapomenutá psychoanalytička Sabine Spielreinová (1885–1942), jež byla první Jungovou pacientkou, na niž aplikoval Freudovu revoluční léčebnou metodu. Děj, odehrávající se v letech 1904–1913 sleduje složité lidské i profesní vztahy ústředních postav. Kultivovaný a esteticky působivý snímek také podává obraz doby, pod jejímž idylickým povrchem se odehrávala osobní dramata a vřely temné vášně. (Česká televize)
(více)Videa (21)
Recenze (720)
Tohle rozhodně není snímek pro širší publikum a nic na tom nemění čtveřice Knightleyová, Fassbender, Mortensen a Cassel. Naopak všichni si tu střihli role pro ně spíše netypické a hodně těžké. Nicméně se jich zhostili se ctí. Vyzdvihuji výkon Kiery, která zde svým herectvím opravdu překvapila. Nikdy jsem nepochyboval o jejím nadání, ale tady tedy zabodovala. Kiera je stále kost, ale kosti z ní už lezou a mohla by krapet přibrat. Film je protkán hodně těžkými dialogy a myšlenkami a držet s ním tempo jde jen s čistou a neunavenou hlavou. Nicméně emočně je to bohužel trochu ploché ač skoro zbytečně protože je k nevíře co dokáže napáchat jedna ženská... ! Snímek je překrásně podbarven příjemnou klavírní hudbou. Kamera je skvostná, vyžívá se v detailech a hře světel. Secesní skvost ! Toto byl hodně zajímavý pohled na jeden rodící se lékařský obor. Jen to mohlo být živější. * * * ()
Čekal jsem více, dočkal se méně. Film byl těžší, asi jsem nebyl připraven. Každopádně Keira mě, ačkoliv jí mám hodně rád v této roli jaksi nesedla. Film byl více o rozhovorech. Točil se kolem velmi málo postav a tak je to podle mě méně barvité. Je zde řešeno velmi málo případů a tak pro mě diváka - který se zas tak moc nevyzná v tomto oboru nepříliš zajímavé i když dobře zahrané, až tedy na ruský přízvuk, který moc nebyl znát. :) ()
„Sometimes you have to do something unforgivable... just to be able to go on living.“ Freud? Doutník. Anděl? Němec. Fassbender? Přesnost. Kláda? Penis. Mortensen? Zkušenost. Jung? Svědomí. Nitro? Špína. Cronenberg? Křišťál. Keira? Brada(vka).. Nářky nad povrchností jsou možná na místě, protože autor velmi chytře udělal z červené SM knihovny a disputace kapacit psychoanalýzy surfové prkno. Prostý nástroj, přístupný všem, při správném užívání nesmírně vzrušující, jehož jednoduchost oceníte právě na hladině - ostatně, kdyby se ten kanadský gynekolog mysli pustil pod ní, bylo by mu to vyčítáno mnohem víc, tak nač ztrácet autoritu.. Umírněný Cronenberg 21.století je pro mě velmi přitažlivý a některé momenty mi v jeho podání způsobují čirou diváckou radost (tady pragmatismus pacienta Grosse, závěrečný dialog u jezera, či "zavlečení moru" do Ameriky). Žádám si crossover Nebezpečné metody a Studu, kde Fassie ve dvojroli sám sebe zanalyzuje.. ()
Na tento film hledám velmi těžko nějaký svůj názor. Vyrazil jsem na něj do kina, protože se věnuje tématu, které mi není neznámé, velmi jsem se proto těšil, až uvidím (možná poprvé ve svém životě) film o Jungovi a Freudovi. Tento důvod, který mě dostal do kina, mě z něj ale současně nechal odejít ve stavu nemalé rozladěnosti. Jednak nemám životopisné filmy (a ani knihy) v oblibě - snad je to dáno mým přesvědčením, že podstatnější je dílo, které nám významná osobnost zanechala, než nejrůznější pikanterie a drby z jejího života, ve stylu kdo s kým a kde. Za druhé odmítám akceptovat povrchnost tohoto snímku, který poučenému divákovi nemá téměř co nabídnout, snad vyjma vydařené autentické dobové atmosféry. Všechna ta pseudointelektuální omáčka okolo (byť Nebezpečná metoda rozhodně JE filmem prostým komerčních ambicí) by neměla zakrýt skutečnost, že se tento film věnuje v první řadě lehce skandálnímu erotickému vztahu mezi psychoanalytikem a jeho klientkou, a podporuje tak jedno z nesmrtelných klišé, jak je ve filmu nazíráno na lidi z psychoterapeutické profese - buď jako na stejné blázny, jakými jsou jejich klienti, nebo jako na osoby zneužívající svou dominanci nad klientem tím, že s ním spí. Jsem přesvědčen, že téma Jung & Freud skýtá nespočet nesmírně plodných motivů a námětů k filmovému zpracování, tento snímek si však vybírá nikterak podstatné či důležité aspekty z jejich života, a v mých očích je spíše lepší vatou pro diváka nezasaženého poznatky o psychoanalýze, který zatouží po relativně (slovo relativně bych dvakrát podtrhl) chytré konverzační kostýmní podívané. Nebezpečná metoda je nudný, zbytečný a povrchní film, který - nalejme si čistého vína - pouze parazituje na jménu největších mozků 20. století, kteří se dávno proměnili v popkulturní ikony, a David Cronenberg toto obecné vnímání Freuda s Jungem svým filmem pouze posiluje. Nebezpečná metoda je bezvýznamný trpaslík tančící svůj devótní taneček na hrobu nesmrtelných velikánů... po druhé bych na to nešel ani omylem. ()
Povedené Cronenbergovo konverzační cvičení. Hutné téma psychologie a sexuality je podpořené skvělými hereckými výkony. Keiřiny transformace jsou bravůrní a jak Fassbender tak Mortensen (stále přežvykující doutník) si své dialogové sekvence užívají. Odstup a chladné vyjadřování se k problematice je pro vědecký výzkum na místě a sebemenší náznak emocí je potrestán zničením postižených charakterů. ()
Galerie (108)
Zajímavosti (25)
- Fassbender získal cenu Los Angeleské asociace filmových kritiků, cenu londýnských filmových kritiků a National Board of Review Award. (DivX)
- Michael Fassbender si údajně těsně před každou scénou zakryl oko a skákal na jedné noze, aby se na roli "rozehřál". Nakonec se však ukázalo, že jde o smyšlený vtípek, který o něm Viggo Mortensen šířil mezi novináři. (Brousitch)
- Po filmech Dějiny násilí (2005) a Východní přísliby (2007) je snímek již třetí spoluprací Vigga Mortensena a Davida Cronenberga. Skladatel Howard Shore s režisérem spolupracuje dokonce po třinácté. Na filmu Východní přísliby (2007) se podílel i Vincent Cassel. (SydneyB)
Reklama