Režie:
Richard FleischerKamera:
Ralph WoolseyHudba:
Quincy JonesHrají:
George C. Scott, Stacy Keach, Jane Alexander, Scott Wilson, Rosalind Cash, Erik Estrada, Clifton James, James Sikking, Burke Byrnes, William Atherton (více)Obsahy(1)
Roy je mladý strážník, kterého do zákonů losangeleského pouličního života zasvěcuje starý profík Kilvinsky. Ten už má těsně před důchodem, a tak chce Roye důkladně proškolit, aby ho po jeho odchodu dokázal zastoupit. Strážník Roy Fehler a jeho tři kamarádi jsou členy policejního sboru ve velkoměstě, kde je nebezpečí na pořadu dne. Společně s policejním veteránem Kilvinskym křižují své policejní rajony, potýkají se s bankovními lupiči a vzdorujícími prostitutkami, uklidňují války místních gangů, zachraňují zneužívané děti, zadržují drogově závislé a čelí celé řadě dalších problémů - od rasových nepokojů až po automobilové honičky. Strážci majetku i morálky jsou mnohými uctíváni jako zpovědníci, zatímco jiní jimi opovrhují a považují je za bestie. Kilvinsky si svého policejního života cení nade vše, proto v něm vyhlídka na prázdnotu důchodu vzbuzuje myšlenky na sebevraždu. Ovšem tento způsob života zároveň ničí Fehlerovi manželství s Dorothy, a tak hledá útěchu u milenky. (Cinemax)
(více)Recenze (21)
Starého psa novým kouskům nenaučíš. Richard Fleischer byl filmový mastodont, zástupce starého klasického Hollywoodu, který se chtěl chytit s čerstvou řítící se vlnou ´Nového Hollywoodu´, vybral si aktuální téma, které rezonovalo ve společnosti a o kterém neměl ani páru … no a nedopadlo to. Je to takový sled epizodek, bez nějaké jednotící linie, hlavní lákadlo George C. Scott je tu na vedlejší koleji, motivace k jeho fatálnímu kroku velmi chabá. Celé to má takové uspávající tempo, i když se tu ukazuje každodenní policejní práce, řeší kriminalita, drogy a násilí na ženách a když dojde na intimní scény, Stacy Keach je neumí herecky prodat a hraje mu do toho nějaké plytká výtahová hudba. Historicky zajímavé je to snad pouze ze dvou pohledů, které by dneska absolutně neprošly jako rasistické a společenský závadné – černoši jsou tu jako zavrženíhodná spodina společnosti, která dělá jenom problémy, stejně jako gayové, když policista své ženě říká, že byli s kolegama „na lovu teploušů v parku“ :o) ()
Veľmi príjemné prekvapenie. Filmov s policajtmi a o policajtoch som videl mnoho, ale tento bol iný. Neviem, či použijem správne slová, ale bol citlivý a vnímavý k tomu čo prežívajú policajti pri ich neľahkej práci v uliciach a pritom neklesol na úroveň heroizácie ich práce. Naopak, na niekoľkých prípadoch ukázal, ako táto práca policajta úplne pohltí a zabraňuje mu žiť aj niečím iným ako svojou prácou. Preto je odchod do penzie smrteľne nebezpečný a scéna návštevy Kilvinského v mieste jeho pôsobenia je mrazivo presná. Porovnaniu s našimi policajtmi sa radšej vyhnem. ()
Jestli někde někdy existoval film, ve kterém se objevili snad všechny klišé a atributy policejního filmu (což rozhodně není totéž, co krimi/detektivka), tak je to tenhle, problémy s chlastem? zaškrtnuto, doma to neklape, manželka se bojí, samé noční, jasně, přítomno, stejně jako další a další. Jenže, ony jsou tyhle střípky a příběhy party pochůzkářů proklatě zábavné (ano, technicky to pochůzkáři nejsou a třetina dialogů se odehrává v autech, ale slovo ´pochůzkář´ tak nějak dokonale vystihuje všechny zúčastněné postavy). Za zmínku taky stojí hlavní hrdina, hraný Stacy Keachem, jehož vzhled sériového znásilňovatele plyšových poníků s mašličkou se dokonale hodí do role hodného policajta a tatíka od malé holčičky. ()
Realistická protiváha o rok staršího komiksového Drsného Harryho a předchůdce Pevnosti Apačů v Bronxu, Poldů z Hill Street, Wire, Shield a ayerovek, z pera sedmdesátkového Ayera jménem Wambaugh. Skrumáž zábavných epizodek z (převážně nočního) patrolování losangeleských ulic plných prostitutek, podezřelých černochů a hispánců a domácího násilí, kde se pochůzkáři občas stanou obětí kulky - někdy vystřelené bankovním lupičem, jindy jimi samými, buď omylem do nevinného, nebo záměrně do vlastní hlavy. Chybí tomu větší tah na branku a nebudu si z toho nic moc pamatovat, ale dýchá to sedmdesátkama a charizmatičtí sympaťáci Scott a Keach to spolehlivě táhnou. ()
Policajtský film z časů, kdy nevadilo, že 90 % padouchů na plátně jsou černoši... Šlo z toho vytěžit více, celé je to až příliš šablonovité a nelze ani tvrdit, že by to bylo proto, že šlo o jeden z prvních takových filmů. Vždyť Madigan je prakticky totéž a to je o pár let starší. Přesto to je to jako soudobé svědectví velmi dobré. ()
Galerie (41)
Photo © Columbia Pictures Industries, Inc.
Zajímavosti (2)
- Erik Estrada, který zde hrál strážníka Sergia Durana, se později proslavil v seriálu též z policejního prostředí, a to v CHiPs (od r. 1977). (J.F.B.)
- Vlastním autem Roye Fehlera (Stacy Keach) je Ford Mustang Hardtop z roku 1965. (J.F.B.)
Reklama