Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Adamovi, čtrnáctiletému romskému chlapci z osady, zabijí otce. Nikdo neví, co se stalo. Nejsou svědkové ani důkazy. Matka po pohřbu dlouho netruchlí. Chce zabezpečit děti, a tak se provdá za otcova bratra – zloděje a lichváře Žiga. Adamovi se ze dne na den změní život. Najednou dospěl. Pomáhá matce, stará se o sourozence a snaží se je ochránit před Žigovým vlivem. Má jen dvě radosti – boxerský trénink a černookou Julku. Když matku odvezou do porodnice, otčím vtáhne Adama a jeho bratry do svých pochybných kšeftů. Při jedné krádeži chlapce zadrží policie a před vězením je zachrání jen to, že nejsou plnoletí. Adam postupně ztrácí všechny jistoty. Vyhodí ho z boxerského oddílu, Julku rodiče pošlou do Čech. Chlapec se čím dál častěji dostává do konfliktu se zákony vlastní komunity. V hádce s cynickým Žigem pochopí, kdo stojí za otcovou smrtí. Pokouší se uniknout z beznadějné situace, ale jeho snaha končí tragicky. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Tohle se panu Šulíkovi trochu vymklo. Na jedné straně snaha o realismus a do toho hamletovská zápletka včetně každou chvíli se objevivšího ducha zavražděného otce hlavního hrdiny. Ten pokaždé něco moudrého pronese, přičemž si ty jeho monology poněkud odporují. Samozřejmě, když policajti ponižují nezletilé pachatele trestné činnosti, mají moje sympatie. A to není rasismus, bylo by to stejné, kdyby to dělali bílým hajzlům. Největší pochvalu si zaslouží Ján Mižigár, díky kterému to celé drží pohromadě. Tedy pokud ho režisér nenechá nečinně zírat do kamery a nezní pod tím osudová hudba, v těchto chvílích to nefunguje ani náhodou, ale za to představitel hlavní role nemůže (50%). ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Šulík se vrátil ke svým začátkům, tedy artovějším filmům, avšak tentokrát se mu to zdařilo čistě na 50%. Co se Cigána týče, je dost zajímavý, ale taky je dost utahaný. Jako, 103 minut je na tohle celkem moc a tak to vlastně trpí tím, čím trpí i Neha. Ta ukázka dvou odlišných kultur (a naštěstí bez nějakého posuzování kdo je horší a kdo je lepší) s tím dějem je zajímavé, ale ta utahanost to hodně sráží dolů. Ačkoli, opět tomuhle filmu pomáhá Godárova hudba. Ale tak jako tak, 3* ()

Reklama

Havenohome 

všechny recenze uživatele

Za najväčší problém považujem kríženie dvoch prístupov. Ostrého sociálne-kritického a baladicko-poetizujúceho prístupu, ktorý je vlastný Šulíkovi po celú jeho tvorbu, ale ktorý sa nemal v takomto filme objaviť. Najlepšie sa to odhaľuje na Godárovej hudbe, ktorá tu pôsobí vyslovene otravne. Film chce na jednu stranu zatínať do živého a na druhú stranu chce aj čo-to z romantického života v osade ukázať. Šulíkov sklon k epizodickému rozprávaniu a nechuť k fabulácii sa pri tomto type filmu najlepšie odhaľuje. Socialne-kritický film jednoducho nemožno natočiť v štruktúre slovenského pocitového filmu. Naliehavosť témy musí byť prenesená aj do formálneho spracovania, do vypätých vzťahov a do odsýpajúceho príbehu. Šulík má na to v Cigánovi nábeh, ale úplne sa tomu neodovzdá a vracia sa ku svojim starým postupom a preto majú diváci z tohto diela také rozporuplné pocity a preto nemôže tento film hovoriť o danej problematike tak angažovane ako by chcel. Film nejde k jadru problematiky ale často zostane v zromantizovaných a prehnane vyhrotených scénach. Film chce až príliš veľmi pomáhať a pôsobí skôr ako charita a nie ako umenie. Ja si však myslím, že film aj v takejto ošemetnej situácii môže pomôcť len v tom prípade, ak bude dobre zvládnutý ako film, a divák (akýkoľvek) bude mať možnosť zažiť katarziu. Iný spôsob ako by mohol film pomáhať neexistuje...........................Obecne to trpí neduhmi ako hocičo iné v súčasnej Svk kinematografii. S hlavnou postavou sa nedá identifikovať. Je to schématický dobrák od začiatku do konca. Takisto farár je apriorny dobrák a jeho motivácia pomáhať tkvie len v tom, že je farár. V poslednej tretine sa začnú vrstviť scény stále o tom istom. Neekonomicky odvyprávané. Množstvo motívov. A bohužiaľ aj doslovné a veľmi papierom šuštiace dialógy. "Pozrite sa na neho! Toluén mu vyžral dieru do mozgu!" Pri podobných replikách ma dvíhalo zo sedačky. A keď si to porovnám s Liovej Domom, tak Cigán dostáva pekne na frak, čo do modernosti celého výrazu. ()

Pethack 

všechny recenze uživatele

Ambice byly, leč zůstaly nenaplněny. Předkládaný příběh vlastně ani není příběhem jako takovým, ale pouhou snůškou nejzjevnějších, nejotřepanějších a téměř se chce říct i nejklišovitějších pravd o fungování na okraji společnosti a neschopnosti, i když touze se z okraje vymanit. Plus pohádka o dobru a z,lu a lásce, i když všechno končí nepohádkovsky špatně. Plus krapet té kusturickovsky laděné tancovačky... ()

m.a.t.o. 

všechny recenze uživatele

„Kto je tvoj obľúbený hráč?" – „Messi." – „A tvoj?" – „Beckham." – „Šak ten nevie ani hrať... a kto chce Ronaldov dres? On je tiež cigán." Musím povedať, že do tohto filmu sa mi veľmi púšťať nechcelo. Už trailer totiž naznačil (hlavne scénou z policajnej stanice), že opäť raz sa z cigánov budú robiť "obete" a z bielych zase rasisti, pričom v slovenskej realite je cigán skôr zákonom chránený druh než utláčaný (spolu)občan. Samozrejme sa tak i stalo, no na moje prekvapenie to bolo vcelku znesiteľné, nakoľko Šulík to zručne vybalansoval autentickosťou a tým, že ukázal i tú stránku cigánskeho života, od ktorej mnohí tzv. aktivisti a ochrancovia ľudských práv odvracajú zrak (krádeže, nezamestnanosť, predaj žien, úžerníctvo). Celé to bolo sem-tam odľahčené nejakými podarenými hláškami („To bol vajda?" – „My už vajdu nemáme. Tu je demokracia. Každý si robí čo chce." ▐ „Obchodujem s bielym mäsom" – „Ty predávaš ženy?" – „Ne, kradnem kurčatá v Tescu.") a malo to koniec s určitou pointou, čo u súčasných slovenských a českých filmov nie je vždy zvykom. 50 % ()

Galerie (15)

Zajímavosti (10)

  • Na 46. ročníku Filmového festivalu v Karlových Varech získal film Cigán Zvláštní cenu poroty. (Terva)
  • Slovenské železnice odmietli vyvesiť vo vlakoch 3000 reklamných plagátov k filmu. (gogo76)

Související novinky

MFF CINEMA MUNDI Brno (29.2.-7.3.2012)

MFF CINEMA MUNDI Brno (29.2.-7.3.2012)

20.02.2012

Brněnská filmová komunita v březnu ožije festivalem CINEMA MUNDI. Ten ve své jedinečné koncepci přinese během osmi dnů kolekci těch nejlepších českých a světových filmů za uplynulý rok. V hlavní… (více)

46. ročník MFF Karlovy Vary

46. ročník MFF Karlovy Vary

19.06.2011

Od 1.7. do 9.7. se v Karlových Varech uskuteční nejvýznamnější filmový festival kategorie A ve střední a východní Evropě. Festival představí 178 celovečerních filmů, převážná většina z nich bude mít… (více)

Reklama

Reklama