Režie:
Robert ZemeckisScénář:
John GatinsKamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Denzel Washington, Don Cheadle, Kelly Reilly, John Goodman, Bruce Greenwood, Brian Geraghty, Tamara Tunie, Nadine Velazquez, Garcelle Beauvais, Melissa Leo (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Kapitán Whip Whitaker (Denzel Washington) je velezkušený pilot, kterému sebeprudší turbulence ani nestojí za zvýšení hlasu či adrenalinu v krvi. Když během rutinního letu jím pilotované dopravní letadlo vlétne do mohutné bouře, chladnokrevně ho vyvede do bezpečí, za což si vyslouží potlesk 96 cestujících a šesti členů posádky. Radost je předčasná, letadlu postupně začnou vynechávat funkce, je čím dál neovladatelnější a Whip se odhodlá k šílenému činu – otočí ho vzhůru nohama, což ho má déle udržet ve vzduchu a mezitím se pokusí najít co nejvhodnější místo k přistání. Před rovným pásem louky ho znovu otočí a ve dvousetkilometrové rychlosti sedne na zem. Jako zázrakem přežije 96 lidí. Když se Whip posléze probudí v nemocnici, dozví se, že se stal národním hrdinou. Adorace ale trvá jen do chvíle, než padne klíčová otázka: Co dělal kapitán před osudným letem? V tu chvíli pro něj začíná nový boj. Boj, který nakonec bude těžší než ten, který svedl se živly a neovladatelným letadlem. (oficiální text distributora)
(více)Videa (31)
Recenze (970)
Velké herecké sólo pro autenticky nadraného Denzela Washingtona. Zrežírované Robertem Zemeckisem tak, jako kdyby sám střízlivěl z (CGI) opojení. Nadčasový příběh o (ne)dobrovolných závislostech a nabývání ztraceného kontroly vypráví občas nesoustředěně a po celou dobu velmi pomalu, abychom pochopili každou sdělenou myšlenku, a téměř nedramaticky (napětí leteckého úvodu je například oslabováno druhou dějovou linií s Nicole). Zatímco první, akčnější polovina, slibující hrdinovu rychlou proměnu, je ještě slušně rytmizována střídáním scén tichých a scén podbarvených moderní hudbou, v té druhé vše splývá a naděje na změnu slábne. Poté, co ho nakopne letecká havárie, díky které doslova spadne nohama zpátky na zem, je Whip odhodlán udělat si v životě pořádek. Až nutnost čelit vlastním prohřeškům a vést bitvu, jejíž příčinu považuje za nesmyslnou, jeho odhodlání citelně oslabí. Whip sice udělal jeden hrdinský skutek, ale filmovým hrdinou hollywoodského střihu není. V detektivce by byl zároveň viníkem i vyšetřovatelem a tuto jeho vnitřní ambivalenci dokázal Washington bravurně vystihnout, ačkoli nedostal mnoho velkých dramatických momentů ani možnost odstínit postupnou proměnu postavy. Neprodělává kontinuální vývoj k lepšímu, a jako takový si ani nezaslouží soucit. Režisér se o něj zajímá bez patosu, bez empatie, jako kdyby šlo jen o objekt ke zkoumání, na jehož permanentní opilosti rozhodně není nic cool (takže žádné subjektivní záběry, žádné chlastací střihové sekvence s rockovou hudbou). SPOILER Pohledy zvenčí, kdy se svědkem vlastních činů stává také Whip samotný (televizní zpravodajství), si Zemeckis připravuje půdu pro závěrečné odhalení, komu (zřejmě) po celou dobu patřila vypravěčská perspektiva. Přesně jako upřímná zpověď napraveného hříšníka, pohrdajícího svým dřívějším já, film také působí. KONEC SPOILERU Let je ukázkovým „krizovým“ filmem. Trochu naivně, ale bez přehánění a nejlacinějších scenáristických kliček (ty přicházejí až na závěr) varuje před hledáním opory v drogách a alkoholu. Ač má snímek nakročeno k náboženskému poselství, vysvobozením nakonec není Bůh (nad jehož fanatickým následováním Let spíše pozvedává obočí), nýbrž celkem prostě a obyčejně rodina. Cynismus stranou, i takové filmy jsou dnes třeba. 70% Zajímavé komentáře: Marigold, imf, eye candy ()
Pro svět filmu je asi dobře, že se Zemeckis vrátil od pochybných digitálně animovaných projektů. Obzvlášť první části Letu, kdy je zachycena osudová nehoda, je toho důkazem. Osudné události jsou natočeny tak svižně a „jakoby autenticky“, že jsem si až po dobu sledování filmu nestihnul uvědomit, jako moc to vše působí nereálně (i když stejně kolikrát působí i epizody Leteckých katastrof). I několik dalších minut po nehodě je film velice poutavý, nejen dějem, ale i filmovou řečí, střihem, poutavými záběry, užitím hudby, jako by sám režisér oslavoval svůj návrat k živým hercům. Pak ale film začne trochu doplácet na přemrštěnou stopáž. ozvlášť pak v závěru jsem měl dojem, že je sdělováno trochu víc, než je třeba a ten patos v závěru si také mohli odpustit. V celku ale velice slušný film, který je dobré alespoň jednou shlédnout. ()
Zemeckis sa nikam neponáhľa, neviem, či tak dlho hľadal vhodnú tému na zfilmovanie. Každopádne vybral minimálne dobrú tému. Po výbornej adrenalínovej havárii lietadla, vlastne už i počas nej sa v duchu pýtate. "Tak a teraz je to hrdina alebo ožran zrelý za mreže?" Táto dilema drží celý film nad vodou, aj keď nejakých 20-30 minút po havárii film trochu stráca dych. D. Washington je tradične stávka na istotu. Samotný záver pred súdom, kde sa pri pohľade na mŕtvu kolegyňu v kapitánovi niečo zlomí, mi veľmi nesadol a zdalo sa mi, že iba "efektívne" naplnil ten typický poučný záver "ala hollywood". Neviem prečo režisér zvolil to najmenej zaujímavé ukončenie príbehu. Aj preto slabé štyri hviezdy. 70%. ()
Zemeckisův Let mi docela dobře sedl na moji filmovou náladu a možná i proto nemám sebemenší důvod hodnotit hůř. Denzel Washington hraje klasicky výborně, jeho postava je zajímavá a bavil mě i samotný děj. Havárie letadla byla dobře zpracovaná a následné vyšetřování a líčení jednání kapitána bylo opravdu záživné. Potěší i soundtrack. ()
Nadmíru uspokojivé drama schopné velice zručnou režií vykreslit adrenalinové pilotování poškozeného letadla a následně neusnout na vavřínech a udržet divácký zájem prostřednictvím pestrého života hlavního hrdiny. Přechod z intenzivní půlhodinky akčního rázu do dialogové roviny je plynulý, výborný charakter Whipa tvoří ruku v ruce s Denzelovým hereckým výkonem nosný bod, kolem kterého může vyprávění celého filmu oscilovat... Jistě, stopáž mohla, resp. měla být kratší, taktéž v závěru nebylo třeba tolik moralizovat, nicméně film skrývá lecjaká drobná překvapení, která nás vzdalují od pocitů nudné, akademické rutiny, zvládá se příliš netopit v klišé, a tak s drobnými ztrátami na životech zůstává na 4*. 7/10 ()
Galerie (37)
Zajímavosti (20)
- Kameraman Don Burgess a režisér Robert Zemeckis se dohodli, že použijí málo používané třicetivteřinové záběry. Aktuálním trendem přitom byly záběry v trvání 3-6 sekund. (Terva)
- Kromě jiných je na otcově farmě na zdi i fotografie dvou černošských pilotů před druhoválečným stíhacím letounem P-51D Mustang. Byla pořízena v Ramitelli v Itálii v březnu 1945 fotografem Toni Frissellem a zachycuje letce plukovníka Benjamina O. Davise a Edwarda C. Gleeda. (p3tris)
- Do role Nicole (Kelly Reilly) tvůrci zvažovali také obsazení Olivie Wilde a Dominique McElligott. (Listeroman)
Reklama