Režie:
Paul GreengrassScénář:
Billy RayKamera:
Barry AckroydHudba:
Henry JackmanHrají:
Tom Hanks, Catherine Keener, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, David Warshofsky, Corey Johnson, Chris Mulkey (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Kapitán Philips je komplexní studií přepadení americké nákladní lodi Maersk Alabama somálskými piráty, ke kterému došlo v roce 2009. Režisér Paul Greengrass nám v něm svým unikátním pohledem nabízí kombinaci napínavého thrilleru a pohled na širokou škálu důsledků globalizace. Film se zaměřuje na vztah mezi velícím důstojníkem Alabamy, kapitánem Richardem Phillipsem (dvojnásobný držitel Oscara Tom Hanks), a kapitána somálských pirátů Museho (Barkhad Abdi), který ho unese jako rukojmí. Phillips a Muse proti sobě čelí v okamžiku, kdy Muse se svou posádkou zamíří na Phillipsovu neozbrojenou loď. V souboji vůle a odhodlání, který následuje 230 km od somálského pobřeží, jsou oba muži vydáni na milost osudu, který je zcela mimo jejich kontrolu. (Falcon)
(více)Videa (7)
Recenze (1 383)
Skvělě dynamická ruční kamera a "akčně-dokumentární" přístup Greengrasse navozuje napětí již od samého počátku. Navíc jsou poodhaleny i motivace pirátů, takže nadcházející střet kapitánů nebude tak černobílý, jak by napovídalo spektrum jejich barvy pleti. K předúnosové fázi filmu nelze mít nejmenších výhrad - natočena je perfektně, napětí je na maximu, postavy jednají chytře a srozumitelně nás učí, jak bychom si v podobné situaci měli počínat. Boj proti ozbrojené přesile téměř připomíná Smrtonosnou past (nebo je to jen těmi střepy v bosé noze?). Druhá polovina filmu mi osobně přišla lehce monotónní, protože bylo vcelku jasné, kam to směřuje... 8/10 ()
Let č. 93 sice těží ze světového ohlasu 11. září, Zelená zóna zase z traumatu irácké války, postavu agenta Bournea mám rád, ale kdybych měl odpovědět na otázku, který Greengrassův snímek si cením nejvíce, neváhal bych ani na okamžik. Kapitán Philips v sobě spojuje jak silného sympatického hrdinu, tak i dramatičnost situace, vědomí umělecké rekonstrukce skutečné události a v neposlední řadě i přítomnost nebezpečného protihráče v podobě kapitána pirátského plavidla. Kamera je tentokrát přehledná, režisér se ve vhodný čas přesunuje z prostorné nákladní lodi do klaustrofobního prostředí záchranného člunu. Příběh se sice soustřeďuje na vylíčení konkrétního případu námořního pirátství, zároveň ale cosi vypovídá o fenoménu banditismu na březích Somálska, o nesmyslných předpisech, kterými jsou svázána obchodní plavidla, i o tom, že každý jev má své pozadí a posádky pirátských lodí ve své závislosti na klanových vůdcích a při existující bídě vlastně ani nemají na výběr. Tom Hanks se pro tento typ rolí snad narodil a nenalézám žádné slabiny snímku, které by stály za zmínku. Celkový dojem: 90 %. ()
Greengrass trafil do čierneho - nielen vo filme, ale najmä výberom námetu, ktorého spracovanie si vyžaduje prístup jemu vlastný. Perfekcionizmus za, aj pred kamerou. Pred kamerou stávka na istotu, ďalšia Hanksova oscarová nominácia do zbierky, vyzdvihujem však prácu so somálskymi hercami a pokiaľ sa nominácia ujde Hanksovi, tak by ju automaticky mal dostať aj Barkhad Abdi. Ak mi vadil Greengrassov vizuálny štýl v treťom Bourneovi, tak mi to nemôž(t)e mať za zlé, predsa len roztrasená kamera sa viac hodí takémuto typu filmov, kde sa pomocou nej vieme viac vcítiť do deja a máme pocit väčšej autentickosti. Gradácia napätia perfektná, najmä v dlhých scénach tvorcovia využívali divácku nevedomosť príbehu. Napätie však nebolo na úkor nádielky emócií, ktorých si z kina ponesiete množstvo, a tie sú umocnené najmä záverečnou scénou. V hlave vám bude rezonovať najmä bezmocnosť jednotlivca voči veľkým hráčom vo vyhrotenej situácii, dekadentný rozdiel kultúr a myslenia, a čo všetko dokáže spôsobiť a zapríčiniť beznádej. Všetko krásne vystihuje vystrihnutá časť konverzácie: Kapitán Phillips: "Surely there must be something other than fishing and kidnapping people you could do?" Vodca pirátov Muse: "In America, maybe". 90%. ()
Paul Greengrass to prostě se mnou umí. Dokáže natočit naprosto luxusní thriller s aktuální tématikou tak, jako kdybych měl pocit, že tam místo něj za tím objektivem stojím já. Rozklepanou kameru já sice přímo nesnesu, ale on do ní dokáže vnést tak dokonalý střih a všechno to vyšperkuje k takové dokonalosti, že to od něj prostě bez problémů přijmu. Přijmul jsem to už tolikrát a přijímám to i teď. Nehledě na to, že samotní herci zde předvedli abnormální výkony. A to jak Tom Hanks, tak somálští piráti, kteří tady prostě jedou pecky. Nikdy bych totiž neřekl, že tak triviální nápad se dokáže namáčknout do skoro 140ti minut tak, že se u toho nebudu nudit snad ani jednu minutu celého filmu. A ta závěrečná, záchranná mise? Slast pro kukadla. Pět hvězd naprosto oprávněně. Nestane se Vám každý den, abyste u filmu se zatajeným dechem pomalu ani nedýchali déle jak dvě hodiny. ()
Zatím jsem žádnému filmu od Paula nedala míň než čtyřku a ani teď se od toho neodchýlím, ale v tomhle případě cítím přece jen lehké zklamání. Buď toho bylo příliš a nebo tomu něco chybělo, já nevím. Určitě to byla ve skutečnosti nervydrásající akce a já si to nedovedu ani náhodou představit v reálu, tudíž snaha nám to zmapovat na plátně je určitě chvályhodná. Dramatických zvratů bylo dost a napětí tomu rozhodně nechybělo obzvlášť v závěrečném finále, ale jestliže se víc soustředím na Toma než na samotnou záchrannou akci a dění kolem, tak něco není v pořádku. Trochu kratší stopáž, míň záběrů na uřvané somálské piráty, kteří mě doslova psychicky deptali a byla by to možná i pětka. Podle mě Paul natočil lepší snímky a nebo mám pocit jenom já, že se začíná už trochu moc opakovat? Krvavá neděle byla určitě o level lepší a srovnání s Únosem je v tomhle případě na místě, protože působil o dost uvěřitelněji. Takže za mě tentokrát slabší čtyřka a to ta jedna hvězda navíc je za Toma. ()
Galerie (106)
Zajímavosti (43)
- Členové USN VBSS týmu jsou při vyjednávání ozbrojeni útočnými puškami M4A1 a na člun přimontovaným kulometem M240 GPMG. Odstřelovači týmu SEAL používají odstřelovací pušku Knight's Armament SR-25 (označenou jako Mk 11 Mod 0) se supresorem a adaptérem pro noční vidění a odstřelovací puškou Heckler & Koch HK417 taktéž se supresorem. (Maulincio)
- Během jízdy na letiště, kdy Andrea (Catherine Keener) sedí v autě s Richardem (Tom Hanks), se jí v jednotlivých záběrech mění její účes. Vlasy jsou střídavě volně, za uchem apod. (Dalfor)
Reklama